University in the process of change
Journal cover Yearbook of Pedagogy, volume 46, year 2023
PDF (Język Polski)

Keywords

lifelong learning universities
academic revolution
trends in global higher education
educational adequacy
micro-credentials

How to Cite

Solarczyk-Ambrozik, E. (2023). University in the process of change. Rocznik Pedagogiczny, 46, 7–23. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.1

Abstract

Higher education is defined by the nature of the knowledge generated and disseminated, its social roles, the characteristics of students and university staff, and also by the dynamics of changes occur ring in the socio-economic and cultural environment, particularly due to technological and civilizational progress. This article is devoted to discussing changes of a global, regional, and institutional nature, resulting in transformations in the field of higher education – moving away from the Humboldtian model towards the development of the entrepreneurial university. The issues addressed in the context of modifying the missions and strategies of universities include the global educational culture, the “silent educational revolution”, the commercialization of higher education, and the idea of lifelong learning. Reflecting on these conceptual categories allows the topic to be situated within a specific theoretical perspective.

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.1
PDF (Język Polski)

References

Advancing higher education with industry micro-credentials. (b.d.). Coursera. Pobrane 15 grudnia 2023 z: https://pages.coursera-for-business.org/rs/748-MIV-116/images/Industry-Micro-Credentials-Report.pdf?mkt_tok=NzQ4LU1JVi0xMTYAAAGPSMZxjcYNaMNauIgn6Y7llIfYw0PBgiYY

Altbach, P.G., Reisberg, L., Rumbley, L.E. (2009). Trends in global higher education. Tracking an academic revolution. UNESCO. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004406155

Aoun, J.E. (2017). Robot-proof: Higher education in the age of artificial intelligence. The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11456.001.0001

Augustyniak, A. (2023). Dlaczego i w jaki sposób uczelnie powinny zmieniać ofertę kierunków studiów. Instytut Rozwoju Szkolnictwa Wyższego. Pobrane z: https://irsw.pl/dlaczego-i-w-jaki-sposob-uczelnie-powinny-zmieniac-oferte-kierunkow-studiow-tks/

Baker, D.P. (2009). The invisible hand of world education culture: Thoughts for policymakers. W: G. Sykes, B. Schneider, D.N. Plank (red.), Handbook of education policy research (s. 958–968). Routledge.

Carnevale, A.P., Gulish, A., Strohl, J. (2018). Educational adequacy in the twenty-first century. The Century Foundation. Pobrane z: https://tcf.org/content/report/educational-adequacy-twenty-first-century/

Clark, C., Cluver, M. (2023). The value of the degree undergoes further questioning. Deloitte Insights. Pobrane z: https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/public-sector/articles-on-higher-education/value-of-college-degree.html

Coursera Career Academy. (b.d.). Pobrane z: https://www.coursera.org/career-academy?utm_medium=sem&utm_source=gg&utm_campaign=B2C_EMEA__coursera_FTCOF_career-academy_pmax-multiple-audiences-c

Cybal-Michalska, A. (2022). Proaktywność w karierze w świecie zorientowanym na globalną zmianę. W: M. Rosalska, A. Wawrzonek, J. Szłapińska (red.), Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia. Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik (s. 129–140). Wydawnictwo Naukowe UAM.

De Viron, F., Davies, P. (2015). From university lifelong learning to lifelong learning universities: Developing and implementing effective strategies. W: J. Yang, Ch. Schneller, S. Roche (red.), The role of higher education in promoting lifelong learning (s. 40–59). UNESCO Institute for Lifelong Learning.

Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian: Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Maliszewski, T. (2015). Jak wykreować sukces uczelni: Budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku edukacyjnym. Wolters Kluwer.

Marody, M. (2015). O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu. W: P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja (s. 135–140). Wydawnictwo UJ.

Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo: Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Melosik, Z. (2022). Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje. W: M. Rosalska, A. Wawrzonek, J. Szłapińska (red.), Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia. Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik (s. 19–26). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Potulicka, E. (2021). Uniwersytet neoliberalny. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.), Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy (s. 37–64). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. (b.d.). Kampania 17 celów. Pobrane 2 lutego 2024 z: https://kampania17celow.pl/raporty/przeksztalcamy-nasz--swiat-agenda-na-rzecz-zrownowazonego-rozwoju-2030/

Recommendations for promoting lifelong learning in higher education. (2023). Conference on promoting lifelong learning in higher education, Shanghai, 2023. UNESCO Institute for Lifelong Learning, International Association of Universities. Pobrane z: https://www.uil.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2023/11/Recommendations-LLL-HigherEd_final.pdf

SDG 4. (b.d.). Pobrane 17 czerwca 2019 z: https://sdg.gov/statistics_nat/quality-education

Selingo, J.J., Clark, C., Noone, D. (2018). The future(s) of public higher education: How state universities can survive – and thrive – in a new era. Deloitte Center for Higher Education Excellence, Georgia Tech`s Center for 21st Century Universities. Pobrane z: https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/4726_future-of-higher-education/DI_Future-of-public-higher-ed.pdf

Smidt, H., Sursock, A. (2011). Engaging in lifelong learning: Shaping inclusive and responsive university strategies. EUA Publications.

Smith, P. (2018). Free-range learning in the digital age: The emerging revolution in college, career, and education. Select Books.

Solarczyk-Ambrozik, E. (2018). Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna, polityka, strategie działań i zmieniający się krajobraz rzeczywistości. Studia Edukacyjne, (51), 23–37. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.2

Solarczyk-Ambrozik, E. (2021). Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Od University Lifelong Learning (ULLL) do Lifelong Learning Universities (LLLU). Teologia i Moralność, 16(1), 43–59. DOI: https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.3

Solarczyk-Ambrozik, E. (2024). Cicha rewolucja edukacyjna – tradycyjne misje uniwersytetów pod presją nowych potrzeb i oczekiwań społecznych. Dyskursy Młodych Andragogów, (25).

Szewior, K., Laskowski, G., Lorenc, M. (b.d.). Rola strategii rozwoju uczelni w podnoszeniu efektywności działań w obszarze kształcenia. Instytut Rozwoju Szkolnictwa Wyższego. Pobrane 3 lutego 2024 z: https://irsw.pl/wp-content/uploads/2023/12/Rola-strategii-rozwoju-uczelni-w-podnoszeniu-efektywnosci-dzialan-w-obszarze-ksztalcenia.pdf

The European universities alliances in action. (b.d.). European Education Area. Pobrane 10 lutego 2024 z: https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/european-universities-initiative/about

The role of higher education institutions for lifelong learning. (b.d.). UNESCO Institute for Lifelong Learning. Pobrane 12 stycznia 2024 z: https://www.uil.unesco.org/en/role-higher-education-institutions-lifelong-learning