Childhood in the experience of life. An autobiographical sketch
Journal cover Yearbook of Pedagogy, volume 46, year 2023
PDF (Język Polski)

Keywords

autobiography
childhood
class
gender
adult-child relations

How to Cite

Zamojska, E. (2023). Childhood in the experience of life. An autobiographical sketch. Rocznik Pedagogiczny, 46, 211–226. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.14

Abstract

The text is an attempt at self-analysis. In it, I analyze my own early childhood memories, using my current knowledge. Referring to qualitative research methods such as autoethnography and autobi ography, I aim to describe the specific social and cultural conditions of growing up during the 1960s in a small border town in southern Czechoslovakia. I explore several questions: What hidden messages about the divisions and relationships between adults and children emerge from my memoirs? What class divisions underpin the ways adults treated children? What were the gender dynamics in schools and families?

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.14
PDF (Język Polski)

References

Ariès, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach (tłum. M. Ochab). Wydawnictwo Marabut.

Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (tłum. P. Biłos). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania (tłum. E. Neyman). PWN.

Dekrety Beneša. (b.d.). Wikipedia. Pobrane 25 lutego 2024 z https://pl.wikipedia.org/wiki/Dekrety_Bene%C5%A1a

Eribon, D. (2019). Powrót do Reims (tłum. M. Ochab). Wydawnictwo Karakter.

Geertz, C. (1990). O gatunkach zmąconych. Nowe konfiguracje myśli społecznej (tłum. Z. Łapiński). Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, (2), 113–130.

Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 32–75. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03

Karkowska, M. (2018). Autoetnografia w perspektywie badań biograficznych. Refleksje o metodzie. Pobrane z https://www.researchgate.net/publication/326803346

Kępa, E. (2014). Autoetnografia nie wzięła się znikąd – rozważania o ciągłości i zmianie. Parezja, (1), 79–89. DOI: https://doi.org/10.15290/parezja.2014.01.08

Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji (tłum. E. Kiszkurno-Koziej, Z. Knutsen, & P. Kwieciński). Wydawnictwo UMK.

Nosál, I. (red.). (2004). Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. Barrister & Principal.

Oleksy, P. (2021). Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag. Wydawnictwo Czarne.

Reimann, M. (2019). Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczeniu niepełnosprawności. Wydawnictwo Czarne.

Rokita, Z. (2023). Odrzania. Podróż po Ziemiach Odzyskanych. Znak Literanova.

Rýdl, K., & Zítková, H. (2023). K problematice tělesných trestů ve vývoji rodinné výchovy a školního vzdělávání. Pedagogika, 73(3), 357–378. DOI: https://doi.org/10.14712/23362189.2023.2701

Šmausová, G. (2011). Emancipace, socialismus a feminismus. W: L. Oates-Indruchová (red.), Tvrdošíjnost myšlenky. Od feministické kriminologie k teorii gender (s. 195–206). Sociologické nakladatelství.

Swoboda, T. (2019). Powrót do źródeł wykluczenia. Tygodnik Powszechny, (38).

Zamojska, E. (2010). Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zamojska, E. (2016). Equality and difference in education. Theoretical and practical issues in equity education – a Polish example. Pedagogická orientace, 26(4), 659–676. DOI: https://doi.org/10.5817/PedOr2016-4-677