Generation Z in Romance Philology : Life Aspirations and Educational Challenges
Journal cover Rocznik Pedagogiczny, volume 48, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

Generation Z
life aspirations
Romance/Frenche philology
index aspirations

How to Cite

Blachowska-Szmigiel, M. (2025). Generation Z in Romance Philology : Life Aspirations and Educational Challenges. Rocznik Pedagogiczny, 48, 7–36. https://doi.org/10.14746/rp.2025.48.1

Abstract

In the light of humanistic discourse, the typical representative of Generation Z is oriented towards external goals (wealth, fame, image) and therefore motivated by external benefits. Although the generational perspective facilitates the definition of educational standards, at the same time it leads to simplification and stereotyping, which may result in the stigmatisation of the individual and a mismatch between the educational process and their real aspirations and needs. From a didactic point of view, it is therefore legitimate to ask to what extent the image of Generation Z presented above is reflected, in a specific educational context, in specific groups of students. In this article, we answer this question with reference to second-year students of Romance philology (now French philology) in undergraduate studies. To this end, we discuss the results of a survey of their life aspirations, which leads us to identify their educational needs and the challenges they pose to academic staff. Although the study discussed in the article cannot be generalized to other or subsequent cohorts of students in Romance/French philology, its results encourage a discussion about the search for a balance between standardization and individualization/personalization of formal education at every level. In the longer term, we will consider possible directions for the transformation of formal education in the context of liquid modernity.

https://doi.org/10.14746/rp.2025.48.1
PDF (Język Polski)

References

Anderson, M., Jiang, J. (2018, 31 maja). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność (tłum. T. Kunz). Wydawnictwo Literackie.

Bennett, N., Lemoine, G.J. (2014). What VUCA really means for you. Harvard Business Review, 92(1/2), 27–42.

Biały, K. (2003a). Dbałość o własną sylwetkę. Komunikat z badań. CBOS. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2003/K_154_03.PDF

Biały, K. (2003b). Stosunek do własnego ciała – ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny. Komunikat z badań. CBOS. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2003/K_152_03.PDF

Brosch, A. (2014). Autoprezentacja nastolatków w mediach społecznych. W: M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu. Sieciowe dyskursy. (Roz)poznawanie cyfrowego świata (s. 283–289). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu.

CBOS (2025). Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków. Komunikat z badań. CBOS. https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=7033

Czernianin, W., Czernianin, H. (2014). O funkcji terapeutycznej i wychowawczej dzieła literackiego w badaniach biblioterapeutycznych – na przykładzie psychoanalitycznych interpretacji baśni Bruno Bettelheima oraz interpretacji Pisma Świętego z pozycji psychologii głębi Anzelma Grüna. Przegląd Biblioterapeutyczny, 4(2), 11–32.

Deloitte Global. (2025). Gen Z and Millennial survey: Growth and the pursuit of money, meaning, and well-being? https://www.deloitte.com/content/dam/assets-shared/docs/campaigns/2025/2025-genz-millennial-survey.pdf

Dimock, M. (2019, 17 stycznia). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/short-reads/2019/01/17/where--millennials-end-and-generation-z-begins

Dolot, A. (2018). The characteristics of Generation Z. e-mentor, 74(2), 44–50. DOI: https://doi.org/10.15219/em74.1351

Dwivedula, R. (2021). Life goals of Generation Z workforce: An empirical study. European Journal of Applied Positive Psychology, 5(3), 1–4. https://www.nationalwellbeingservice.org/wp-content/uploads/2021/02/EJAPP-5-3.pdf

Filologia francuska. (b.d.). Sylabus UAM. https://sylabus.amu.edu.pl/pl/20/3/2/9/127

Flis, J., Dębski, M. (2023). Młode głowy. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi. Fundacja UNAWEZA.

Francis, T., Hoefel, F. (2018, 12 listopada). “True Gen”: Generation Z and its implications for companies. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies

Hu, N. (2019). The effect of bibliotherapy on emotion regulation competence and language learning outcomes: A study on left-behind children in China. Education & Learning: Global Creative Leader, 9(3), 1–27. DOI: https://doi.org/10.34226/gcl.2019.9.3.1

Juchnowicz, M. (2009). Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim. Wolters Kluwer Business.

Katz, R., Ogilvie, S., Shaw, J., Woodhead, L. (2021). Gen Z, explained: The art of living in a digital age. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226814988.001.0001

Kubik, A., Rogacz-Czerpak, P., Korczak-Malczewska, A., Landowska, A. (2024). Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki? Uniwersytet SWPS i They.pl. https://www.they.pl/polskiezetki/GenZ_o_sobie_raport_Theypl_Uniwersytet_SWPS.pdf

Leśniewska, G. (2015). Edukacja w XXI wieku. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 319(79)2, 137–146.

Medoń, S. (2024, 12 października). W Polsce liczą się „d*pogodziny”. Wypalamy kolejne pokolenie. SmogLab. https://smoglab.pl/w-polsce-licza-sie-dpogodziny-wypalamy-kolejne-pokolenie

Melosik, Z. (2003). Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej. Chowanna, 1(19), 19–37. DOI: https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2003.20.03

Morbitzer, J. (2012, 17 stycznia). Szkoła w epoce płynnej nowoczesności. EduNews. https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1766-szkola-w-epoce-plynnej-nowoczesnosci-1

Morbitzer, J. (2014). Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie. W: A. Kamińska, K. Denek, P. Oleśkiewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra (s. 137–148). Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Nehmeh, L., Assaf, J. (2024). The implementation of bibliotherapy as an intervention tool by Lebanese English language teachers. Gloria for International Multidisciplinary Studies, 1(1), 1–22. https://gloria-leb.org/Bibliotherapy.htm

OECD. (2023). OECD employment outlook 2023. Artificial Intelligence and the Labour Market. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/oecd-employment-outlook--2023_08785bba-en.html

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Rak-Suska, M. (2018). Estetyzacja ciała – wzorce piękna i urody w perspektywie ewolucyjnej. Prosopon. Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 25(4), 291–299.

Rosiński, K. (2023, 10 kwietnia). Pokolenie Z wydaje pieniądze na „ostentacyjny konsumpcjonizm”. Millenialsi stawiają na doświadczenia. Money.pl. https://www.money.pl/pieniadze/pokolenie-z-wydaje-pieniadze-na-ostentacyjny-konsumpcjonizm-millenialsi-stawiaja-na-doswiadczenia-6884904657116064a.html

Rubio Cancino, E.M., Buitrago Cruz, C.P. (2019). Exploring the use of bibliotherapy with English as a Second Language students. English Language Teaching, 12(7), 98–106. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v12n7p98

Scholz, T. (2014). Digital labor: The Internet as playground and factory. Routledge.

Seemiller, C., Grace, M. (2019). Generation Z: A century in the making. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429442476

Sztompka, P. (2014). Uniwersytet współczesny: Zderzenie dwóch kultur. Nauka, (1), 7–18.

Twenge, J.M. (2017). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy and completely unprepared for adulthood. Atria Books.

Twenge, J.M., Campbell, S.M., Hoffman, B.J., Lance, C.E. (2010). Generational differences in work values: Leisure and extrinsic values increasing, social and intrinsic values decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117–1142. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206309352246

Wiktorowicz, J., Warwas, I., Kuba, M., Staszewska, E., Woszczyk, P., Stankiewicz, A., Kliombka-Jarzyna, J. (2016). Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Wolters Kluwer.

Zawadzka, A.M. (2013). Aspiracje materialistyczne młodzieży w kontekście preferowanych wartości i dobrostanu. Czasopismo Psychologiczne, 19(1), 7–16.

Zawadzka, A.M., Duda, J., Rymkiewicz, R., Kondratowicz-Nowak, B. (2015). Siedmiowymiarowy model aspiracji życiowych Kassera i Ryana. Analiza trafności i rzetelności narzędzia. Psychologia Społeczna, 10(1(32)), 100–111.

Zawadzka, A.M., Lewandowska-Walter, A. (2016). Wartości, style przywiązania i samoocena a materializm nastolatków. Polskie Forum Psychologiczne, 21(3), 394–409.