Polish Diaspora Education in the Context of Multilingualism: Challenges and Development Perspectives
Journal cover Rocznik Pedagogiczny, volume 48, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

multilingualism
Polish diaspora education
Polish Saturday schools
teacher
student

How to Cite

Kasprzak, M. (2025). Polish Diaspora Education in the Context of Multilingualism: Challenges and Development Perspectives. Rocznik Pedagogiczny, 48, 139–148. https://doi.org/10.14746/rp.2025.48.7

Abstract

The article addresses the issue of Polish diaspora education in the context of multilingualism, outlining its definition, aims, and the challenges faced by Polish community schools abroad. It highlights the multidimensional nature of this form of education, encompassing linguistic, cultural, identity-building, and integrative functions. Particular emphasis is placed on treating multilingualism as a resource that fosters students’ cognitive, social, and cultural development. The text also outlines key directions for the future of Polish diaspora education, such as teacher professionalization, institutional support, didactic innovations, the advancement of scientific research, and the creation of cooperation networks. The conclusion stresses that the future of diaspora education depends on integrating tradition with modernity and on fully embracing the potential of multilingualism in building an open and flexible educational space.

https://doi.org/10.14746/rp.2025.48.7
PDF (Język Polski)

References

Baker, C. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual Matters.

Bialystok, E., Craik, F. I., & Luk, G. (2012). Bilingualism: Consequences for mind and brain. Trends in cognitive sciences, 16(4), 240-250. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2012.03.001

Cummins, J. (2001). Bilingual Children’s Mother Tongue: Why is it important for education? Sprogforum, 7(19), 15–20.

García, O., Wei L. (2014). Translanguaging. Language, bilingualism and education. Palgrave McMillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137385765_4

Kasprzak, M. (2023). Elementy edukacji artystycznej w szkołach polonijnych w Katalonii (Hiszpania). W: N. Kłysz-Sokalska (red.), Kulturowe konteksty edukacji artystycznej (s. 137–149). Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Kasprzak, M., Hojna, E. (2020). Szkoły polskie w Katalonii (Hiszpania) jako przykład kreatywnej edukacji. W: A. Boroń, J. Gulczyńska, M. Barańska, M. Brenk, A. Mańkowska, K. Nowak-Kluczyński (red.), Polonia i Polacy za granicą. Kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń (s. 327–336). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kasprzak, M., Marciniak, M. (2024). Edukacja polonijna w środowiskach dwu- i wielojęzycznych. W: M. Kasprzak (red.), Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej (s. 15-25). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kujawska, M. (2013). Model współczesnego nauczyciela. Cieszyński Almanach Pedagogiczny, 2, 38–55.

Lipińska E., Seretny A. (2012). Szkoła polonijna czy językowa? Szkolnictwo polonijne w perspektywie dydaktycznej, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 38(4(146), 23–37.

Lubińska, D. (2023). Aiming high in heritage language education: the case of de jure policy for complementary Polish State Schools abroad. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 27, 427 - 442. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050.2023.2213373

Modrzejewska, J. Walaszek-Latacz, J. (2017). The Polonia teacher of early education. Polish Journal of Continuing Education, 1, 22–31.

Musiał, E. (2014). Nowe technologie a przyjazne środowisko uczenia się. W: J. Morbitzer i E. Musiał (red.). Człowiek, media, edukacja (ss. 248–256). Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny.

Otwinowska, A. (2014). Does multilingualism influence plurilingual awareness of Polish teachers of English?. International Journal of Multilingualism, 11, 119 - 97. DOI: https://doi.org/10.1080/14790718.2013.820730

Pałuszyńska, E. (2021). Wprowadzenie do wielojęzyczności. Program zajęć na specjalizacji glottodydaktycznej. Prace Językoznawcze, 23(4), 173-184. DOI: https://doi.org/10.31648/pj.7029

Podstawa programowa dla szkół polonijnych (MEN, 2020) https://www.orpeg.pl/nowa-podstawa-programowa-dla-szkol-polonijnych/

Romanowski, P. (2022). Language awareness, strategy training and the facilitative role of L2 English: Polish L3 teachers’ perceptions of multilingualism. International Journal of Multilingualism, 21(2), 728–746. DOI: https://doi.org/10.1080/14790718.2022.2082442

Romanowski, P. (2019). Translanguaging in the Polish educational context: Lessons learnt from IB schools. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 12(1), 5–24. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.795

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz.U. 2019, poz. 1652, z późn. zm.).

Seretny, A. (2024). Polszczyzna jako język szkolnej edukacji w perspektywie glottodydaktycznej. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas. https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/388447.

Tuimebayeva, G., Shagrayeva, B., Kerimbayeva, K., Shertayeva, N., Bitemirova, A. & Abdurazova, P. (2024). Developing Multilingual Competence in Future Educators: Approaches, Challenges, and Best Practices. Open Education Studies, 6(1), 20240020. DOI: https://doi.org/10.1515/edu-2024-0020

Wollman, L. (2017). Nauczyciel innowator XXI wieku jako organizator środowiska uczenia się. W: U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Teoria i praktyka (t. 1, s. 11–24). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wyszyński, R., Leszczyński, K. (2023). Atlas Polaków na świecie. Instytut Pokolenia.

Zurer Pearson, B. (2013). Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko). Media Rodzina.