Abstrakt
Artykuł analizuje istniejące badania porównawcze w dziedzinie edukacji dotyczące pracy domowej, przedstawiając zarówno jej pozytywne, jak i negatywne aspekty z perspektywy szkoły, ucznia oraz rodziny. Analiza opiera się na badaniach krajowych i międzynarodowych, tworząc tabelę porównawczą argumentów. Mimo fragmentarycznego charakteru tych badań pozwala to zrozumieć główne kierunki analiz w literaturze przedmiotu. W artykule zastosowano metodę analizy treści dokumentów pisanych, takich jak artykuły, książki i publikacje. Omówiono również historię pracy domowej i jej ewolucję w kontekście zmian w kulturze edukacji i życia rodzinnego. Badania międzynarodowe, w tym badania PISA, pokazują zróżnicowane podejścia do pracy domowej oraz ich wpływ na wyniki uczniów. Poruszono także kwestie pozytywnych praktyk związanych z pracą domową, takich jak organizowanie świetlic naukowych po zajęciach, które mogą zmniejszać nierówności społeczno-ekonomiczne w osiągnięciach uczniów. Dyskusja na temat pracy domowej podkreśla potrzebę kontekstualizacji praktyk edukacyjnych oraz uwzględnienia różnych perspektyw i wartości społecznych. Wnioski z analizy wskazują na złożoność debaty dotyczącej pracy domowej i potrzebę uwzględniania lokalnych uwarunkowań oraz potrzeb społecznych przy podejmowaniu decyzji dotyczących edukacji.
Bibliografia
Abramowicz, D. (2019). Zadania domowe w perspektywie uczniów na przykładzie przedmiotu geografia. Studia Edukacyjne, 55, 245–258. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2019.55.14
Baker, D.P., & LeTendre, G.K. (2005). National differences, global similarities: World culture and the future of schooling. Stanford University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503624870
Cooper, H., Robinson, J.C., & Patall, E.A. (2006). Does homework improve academic achievement? A synthesis of research, 1987–2003. Review of Educational Research, 76(1), 1–62. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543076001001
Feldman Farb, A., & Matjasko, J.L. (2012). Recent advances in research on school-based extracurricular activities and adolescent development. Developmental Review, 32(1), 1–48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2011.10.001
Jakubowski, M., & Wiśniewski, J. (2017). Zadawać czy nie? Prace domowe w świetle badań. Policy Note, 3.
Karcz-Taranowicz, E. (2019). Praca domowa ucznia – konieczność versus zbędność. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 20, 39–48. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2280
Mańkowska, A. (2021). Edukacja w Chinach. Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Murillo, F.J., & Martinez-Garrido, C. (2014). Homework and primary-school students’ academic achievement in Latin America. International Review of Education / Internationale Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft / Revue Internationale de l’Education, 60(5), 661–681. http://www.jstor.org/stable/24637096 DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-014-9440-2
OECD. (2013). PISA 2012 results: What makes schools successful? Resources, policies and practices (Volume IV). PISA, OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264201156-en
OECD. (2014). Does homework perpetuate inequities in education? PISA in Focus, 46. OECD Publishing.
OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The state of learning and equity in education. PISA, OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/53f23881-en
Okoń, W. (1968). Zarys dydaktyki ogólnej. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Potulicka, E. (2001). Paradygmat zmiany edukacyjnej Michaela Fullana. W: E. Potulicka (red.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej (s. 11–61). Wydawnictwo Eruditus.
Ramdass, D., & Zimmerman, B.J. (2011). Developing self-regulation skills: The important role of homework. Journal of Advanced Academics, 22(2), 194–218. DOI: https://doi.org/10.1177/1932202X1102200202
Zborowski, J. (1955). Praca domowa ucznia szkoły podstawowej. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Zborowski, J. (1961). Proces nauki domowej ucznia. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Mańkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.