Zadania domowe – zło konieczne czy szansa na rozwój? Międzynarodowe spojrzenie na istotę zadań domowych w świetle badań komparatystycznych
PDF

Słowa kluczowe

edukacja porównawcza
praca domowa
edukacja
uczeń
rodzic

Jak cytować

Mańkowska, A. (2024). Zadania domowe – zło konieczne czy szansa na rozwój? Międzynarodowe spojrzenie na istotę zadań domowych w świetle badań komparatystycznych. Rocznik Pedagogiczny, 46, 185–194. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.12

Abstrakt

Artykuł analizuje istniejące badania porównawcze w dziedzinie edukacji dotyczące pracy domowej, przedstawiając zarówno jej pozytywne, jak i negatywne aspekty z perspektywy szkoły, ucznia oraz rodziny. Analiza opiera się na badaniach krajowych i międzynarodowych, tworząc tabelę porównawczą argumentów. Mimo fragmentarycznego charakteru tych badań pozwala to zrozumieć główne kierunki analiz w literaturze przedmiotu. W artykule zastosowano metodę analizy treści dokumentów pisanych, takich jak artykuły, książki i publikacje. Omówiono również historię pracy domowej i jej ewolucję w kontekście zmian w kulturze edukacji i życia rodzinnego. Badania międzynarodowe, w tym badania PISA, pokazują zróżnicowane podejścia do pracy domowej oraz ich wpływ na wyniki uczniów. Poruszono także kwestie pozytywnych praktyk związanych z pracą domową, takich jak organizowanie świetlic naukowych po zajęciach, które mogą zmniejszać nierówności społeczno-ekonomiczne w osiągnięciach uczniów. Dyskusja na temat pracy domowej podkreśla potrzebę kontekstualizacji praktyk edukacyjnych oraz uwzględnienia różnych perspektyw i wartości społecznych. Wnioski z analizy wskazują na złożoność debaty dotyczącej pracy domowej i potrzebę uwzględniania lokalnych uwarunkowań oraz potrzeb społecznych przy podejmowaniu decyzji dotyczących edukacji.

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.12
PDF

Bibliografia

Abramowicz, D. (2019). Zadania domowe w perspektywie uczniów na przykładzie przedmiotu geografia. Studia Edukacyjne, 55, 245–258. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2019.55.14

Baker, D.P., & LeTendre, G.K. (2005). National differences, global similarities: World culture and the future of schooling. Stanford University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503624870

Cooper, H., Robinson, J.C., & Patall, E.A. (2006). Does homework improve academic achievement? A synthesis of research, 1987–2003. Review of Educational Research, 76(1), 1–62. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543076001001

Feldman Farb, A., & Matjasko, J.L. (2012). Recent advances in research on school-based extracurricular activities and adolescent development. Developmental Review, 32(1), 1–48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2011.10.001

Jakubowski, M., & Wiśniewski, J. (2017). Zadawać czy nie? Prace domowe w świetle badań. Policy Note, 3.

Karcz-Taranowicz, E. (2019). Praca domowa ucznia – konieczność versus zbędność. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 20, 39–48. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2280

Mańkowska, A. (2021). Edukacja w Chinach. Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Murillo, F.J., & Martinez-Garrido, C. (2014). Homework and primary-school students’ academic achievement in Latin America. International Review of Education / Internationale Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft / Revue Internationale de l’Education, 60(5), 661–681. http://www.jstor.org/stable/24637096 DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-014-9440-2

OECD. (2013). PISA 2012 results: What makes schools successful? Resources, policies and practices (Volume IV). PISA, OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264201156-en

OECD. (2014). Does homework perpetuate inequities in education? PISA in Focus, 46. OECD Publishing.

OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The state of learning and equity in education. PISA, OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Okoń, W. (1968). Zarys dydaktyki ogólnej. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Potulicka, E. (2001). Paradygmat zmiany edukacyjnej Michaela Fullana. W: E. Potulicka (red.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej (s. 11–61). Wydawnictwo Eruditus.

Ramdass, D., & Zimmerman, B.J. (2011). Developing self-regulation skills: The important role of homework. Journal of Advanced Academics, 22(2), 194–218. DOI: https://doi.org/10.1177/1932202X1102200202

Zborowski, J. (1955). Praca domowa ucznia szkoły podstawowej. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Zborowski, J. (1961). Proces nauki domowej ucznia. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.