Mobilność jako potencjalność: sposoby rozumienia mobilności z perspektywy nowych technologii i paradygmatu mobilności
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

mobilność
paradygmat nowych mobilności
nowe technologie
znaczenia społeczne
badania jakościowe

Jak cytować

Rogowski, Łukasz. (2018). Mobilność jako potencjalność: sposoby rozumienia mobilności z perspektywy nowych technologii i paradygmatu mobilności. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 80(2), 273–286. https://doi.org/10.14746/rpeis.2018.80.2.19

Liczba wyświetleń: 308


Liczba pobrań: 444

Abstrakt

Artykuł odnosi się do paradygmatu nowych mobilności (new mobilities paradigm) jako perspektywy opisu współczesnych zjawisk społecznych związanych z mobilnością i przemieszczaniem się. Wskazuje na zależność pomiędzy nowymi formami działań aktorów społecznych a rozwojem technologicznym. Opisuje trzy wymiary relacji technologia – mobilność – znaczenia społeczne: rozumienie przestrzeni, rozumienie czasu oraz tożsamość i podmiotowość jednostek. Najważniejszym założeniem artykułu jest jednak to, że mobilność jest definiowana społecznie. Na podstawie wyników jakościowych badań empirycznych wskazano kilka sposobów społecznego rozumienia mobilności: możliwość przenoszenia, dostępność, łączność z Internetem, porównanie z analogowością/stacjonarnością. W rezultacie mobilność pokazano nie jako stałą cechę społeczną, ale jako potencjalność.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2018.80.2.19
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Büscher, M., Urry, J., Witchger, K. (2011), Introduction. Mobile methods, [w:] Büscher, M., Urry, J., Witchger, K. (red.), Mobile Methods, New York: 1–19.

Castells, M. (2013), Sieci oburzenia i nadziei, tłum. O. Siara, Warszawa.

Dholakia, N., Reyes, I., Bonoff, J. (2015), Mobile media: from legato to staccato, isochronal consumptionscapes, Consumption Markets & Culture 18(1): 10–24.

Frith, J. (2012), Splintered space: hybrid spaces and differential mobility, Mobilities 7(1): 131–149.

Giddens, A. (2006), Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa.

Hemment, D., The Mobile Effect, Convergence 11(2): 32–40.

Hosokawa, S. (1984), The Walkman Effect, Popular Music 4: 165 –180.

Khunou (2012), Making love possible: cell phones and intimate relationships, African Identities 10(2): 169–179.

Ling, R., Donner,J. (2012), Komórka. Komunikacja mobilna, tłum. T. Płudowski, Warszawa.

Mörtberg, Ch. (2003), Heterogeneous images of (mobile) technologies and services: a feminist contribution, NORA 11(3): 158–169.

Nightingale, V. (2007), The cameraphone and online image sharing, Continuum: Journal of Media & Culture 21(2): 289–301.

Postman, N. (1995), Technopol. Triumf techniki nad kulturą, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa.

Raine, L., Wellman, B. (2012), Networked. The New Social Operating System, Cambridge, London.

Rhue, L., Sundararajan, A. (2014), Digital access, political networks and the diffusion of democracy, Social Networks 36: 40–53.

Rogowski, Ł. (2016), Wideozwiedzanie. Badania miasta w perspektywie paradygmatu mobilności, Kultura i Społeczeństwo 91(3): 123–144.

Scheller, M., Urry, J. (2006), The new mobilites paradigm, Environment and Planning A 38: 207–226.

Sutko, D.M., de Souza e Silva, A. (2010), Location-aware mobile media and urban sociability, New Media & Society 13(5): 807–823.

Takhteyev, Y., Gruzd, A., Wellman, B. (2012), Geography of Twitter networks, Social Networks 34: 73–81.

Urry, J. (2012), Socjologia mobilności, tłum. J. Stawiński, Warszawa.