Zastosowanie metody CCR-DEA do oceny efektywności kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce
PDF

Słowa kluczowe

efektywność kształcenia
szkolnictwo wyższe

Jak cytować

Osińska, M. (2012). Zastosowanie metody CCR-DEA do oceny efektywności kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 74(4), 181–201. https://doi.org/10.14746/rpeis.2012.74.4.13

Liczba wyświetleń: 203


Liczba pobrań: 184

Abstrakt

Wraz ze zmieniającymi się warunkami, w jakich działają dzisiejsze przedsiębiorstwa, zmieniają się umiejętności kadry pracowniczej poszukiwane przez potencjalnych pracodawców. Wraz ze zmianą zapotrzebowania na rynku pracy zmienia się również rola szkół wyższych postrzeganych jako instytucje przygotowujące specjalistów do pracy zawodowej. Szkoły wyższe doskonale wywiązują się z zadania zapewnienia równego dostępu do edukacji na wszystkich możliwych kierunkach studiów, które nierzadko nie są zgodne z kierunkami pożądanymi na rynku pracy. Powoduje to, że osoby posiadające dyplom ukończenia szkoły wyższej nie są w stanie odnaleźć się na rynku pracy i stają przed wyzwaniem zmagania się z problemem bezrobocia. Głównym celem niniejszego artykułu jest porównanie województw pod względem efektywności szkolnictwa wyższego w zakresie tak zwanej masowości i odpowiedniości kształcenia oraz zbadanie, czy powszechnie obserwowane na rynku edukacji wyższej stawianie na „masowość” kształcenia przyczynia się do poprawy sytuacji na rynku pracy. Badania zostały przeprowadzone na podstawie danych statystycznych pochodzących z bazy danych Głównego Urzędu Statystycznego i obejmowały lata 2006-2007. Analizę przeprowadzono za pomocą metody CCR-DEA (Data Envelopment Analysis).
https://doi.org/10.14746/rpeis.2012.74.4.13
PDF

Bibliografia

Przybyszewski R., Kapitał ludzki w procesie kształtowania gospodarki opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2007.

Wojciechowski Z., Jakość kapitału ludzkiego w procesie tworzenia konkurencyjności przedsiębiorstwa, w: K. Piotrkowski (red.), Zarządzanie potencjałem ludzkim w organizacji XXI wieku, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2006: 45-69.

Becker G.S., Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education, The National Bureau of Economic Research, USA, 1993. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226041223.001.0001

Guzik B., Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.

Domagała A., Przestrzenno-czasowa analiza efektywności jednostek decyzyjnych metodą Data Envelopment Analysis na przykładzie banków polskich, „Badania Operacyjne i Decyzje” 2007, nr 3-4: 35-56.

Domagała A., Metoda Data Envelopment Analysis jako narzędzie badania względnej efektywności technicznej, „Badania Operacyjne i Decyzje” 2007, nr 3-4: 21-34.

Guzik B., Podstawowe możliwości analityczne modelu CCR-DEA, „Badania Operacyjne i Decyzje” 2009, nr 1: 55-75. DOI: https://doi.org/10.59139/ws.2009.11.2