Abstract
In 2018, there was a reform of higher education in Poland. One of the effects of this reform was the modification of the requirements for awarding the degree of habilitated doctor. The article deals with the current general requirements necessary to award the degree of habilitated doctor, excluding the issues discussed in the additional publication, and is devoted to specific conditions for awarding the habilitation. The article expresses the author’s views resulting from an analysis of the legal status, and of the views expressed in legal science and in judicial decisions. The article discusses such issues as: non-statutory criteria for granting habilitation, the importance of bibliometrics for the evaluation of habilitation achievements, the scope of scientific achievements presented in the habilitation thesis, including the importance of a doctorate and scientific achievements before the doctorate, and limitations resulting from transitional provisions to the reform of higher education.
References
Budzanowska, A. (2021). Odpowiedź na interpelację nr 10041. <https://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BSZHX5> [dostęp: 8.03.2021].
Izdebski, H. (2019). Komentarz do art. 219, [w]: H. Izdebski, J.M. Zieliński (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz. Warszawa: 348–352.
Izdebski, H., Zieliński, J.M. (2015). Ustawa o stopniach naukowych i tytule naukowym. Komentarz. Warszawa.
Jastrzębski, R. (2018). W sprawie rządowych projektów ustaw: Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (druk nr 2446), przepisy prowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (druk nr 2447) (opinia pierwsza). Przegląd Sejmowy 4: 107–126.
Jędrzejewski, T. (2019), [w:] J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz. Warszawa: 573–575.
Kała, D.P. (2016). Odwołanie od uchwały rady wydziału w sprawie odmowy nadania habilitacji – wybrane problemy praktyczne, [w:] J.P. Tarno, A. Szot, P. Pokorny (red.), Specyfika postępowań administracyjnych w sprawach z zakresu szkolnictwa wyższego i nauki. Warszawa: 165–174.
Kulczycki, E. (2021). Czy wymagać od habilitantów wskaźników bibliometrycznych w autoreferatach? <http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/habilitacja_i_cytowania/czy-wymagac-od-habilitantow-wskaznikow-bibliometrycznych-w-autoreferatach/> [dostęp: 26.01.2021].
Kulczycki, E. (2021b). Habilitacja według ustawy 2.0, <http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/habilitacja-wedlug-ustawy-2-0/> [dostęp: 26.01.2021].
Kulczycki, E. (2021c). Ile punktów do nowej habilitacji? Kryteria oceny a wymogi. <http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/ile-punktow-do-nowej-habilitacji-kryteria-oceny-a-warunki/> [dostęp: 26.11.2021].
Kulczycki, E. (2021d). Nauki prawne a zasadność wykazu czasopism punktowanych. <http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/nauki-prawne-a-zasadnosc-wykazu-czasopism-punktowanych/> [dostęp: 26.01.2021].
Kurzynoga, M. (2015). Wymagania i kryteria oceny dorobku habilitacyjnego a maksymalny okres zatrudnienia doktora na stanowisku adiunkta, [w]: W. Sanetra (red.), Zatrudnienie nauczycieli akademickich. Warszawa: 327–346.
Radajewski, M. (2020). Nadawanie stopnia doktora habilitowanego w świetle prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Studia Prawno-Ekonomiczne 114: 81–88.
Sewastianowicz, M. (2021). Nowa lista punktowanych czasopism – chaos i pogłębienie „punktozy”<https://www.prawo.pl/student/lista-czasopism-naukowych-2019-opinie,454131.html> [dostęp: 26.11.2021].
Stec, P. (2021). Wykaz czasopism punktowanych. <https://piotr-stec.pl/2019/08/05/wykaz-czasopism-punktowanych/> [dostęp: 26.11.2021].
Szewioła, P. (2020). Zdążyć przed Gowinem. Lawina wniosków o nadanie stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora. Dziennik Gazeta Prawna. <https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1417063,lawina-wnioskow-o-nadanie-stopnia-doktora-habilitowanego-i-tytulu-profesora.html> [dostęp: 30.11.2020].
Szymanek, J. (2018). W sprawie rządowych projektów ustaw: Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (druk nr 2446), przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (druk nr 2447) (opinia pierwsza). Przegląd Sejmowy 4: 127–144.
Ślebzak, K. (2020). [w:] K. Baran (red.), Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz. Warszawa: 391–401.
Ślebzak, K. (2020b). Przesłanki nadawania stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora a model awansów naukowych w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Nauka 2: 61–85.
License
Copyright (c) 2021 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.