Abstrakt
Celem artykułu jest analiza samodzielności prawotwórczej samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu konstytucyjnego. Autor stara się wykazać, że poszczególne jednostki samorządu terytorialnego zostały bezpośrednio wyposażone przez ustawodawcę konstytucyjnego w prawo do określania – w granicach określonych w przepisach ustaw – ich struktur wewnętrznych, bez konieczności do powoływania – jako podstawy prawnej – upoważnień zawartych w ustawach. Artykuł wpisuje się w dyskusję na temat samodzielności prawodawczej samorządu terytorialnego.
Bibliografia
Bułajewski, S. (2009). Rada powiatu – pozycja ustrojowa, stanowienie prawa i kontrola. Olsztyn.
Bułajewski, S. (2010). Konstytucyjny obowiązek ustawowego określenia zasad i trybu stanowienia aktów prawa miejscowego — czy spełniony? [w:] S. Bożyk, A. Jamróz (red.), Konstytucja, ustrój polityczny, system organów państwowych. Prace ofiarowane Profesorowi Marianowi Grzybowskiemu. Białystok: 54–72.
Chorążewska, A. (2018). Zasada ochrony samorządności terytorialnej. Studium konstytucyjne. Katowice.
Ciapała, J. (2000). Powszechnie obowiązujące akty prawa miejscowego. Przegląd Sejmowy 3(38): 29–50.
Dobkowski, J. (2010). Zróżnicowanie charakteru prawnego uchwał rady gminy (uwagi de lege lata). Administracja Publiczna. Studia krajowe i międzynarodowe 2(16): 57–68.
Dobkowski, J. (2018). Konstytucyjne umocowanie samorządu terytorialnego w świetle art. 2 EKSL, [w:] M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Konstytucyjne umocowanie samorządu terytorialnego. Warszawa: 121–130.
Dobkowski, J. (2019). Upodmiotowienie polityczne wspólnot samorządowych w państwie unitarnym (zarys problemu), [w:] M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Unitarny charakter państwa a samorząd terytorialny. Warszawa: 181–191.
Dobkowski, J. (2020). Problem „administratywizacji” samorządu terytorialnego w Polsce, [w:] J. Dobkowski, P. Sobotko, J. Goerick (red.), Aktualne problemy prawa i samorządu terytorialnego. 25 lat rozwoju: od Katedry Prawa i Samorządu Terytorialnego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie do Wydziału Prawa i Administracji oraz Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Olsztyn: 41–50.
Hilarowicz, T. (1947). Polskie prawo administracyjne. Łódź.
Izdebski, H. (2014). Glosa do wyroku WSA w Olsztynie z 14 maja 2013 r., II S.A./Ol 196/13. Samorząd Terytorialny 1/2: 163–169.
Janowicz, Z. (1978). Zagadnienia legislacji administracyjnej. Poznań.
Kulesza, M. (1998). Źródła prawa i przepisy administracyjne w świetle nowej Konstytucji. Państwo i Prawo 53(2): 12–19.
Leoński, Z. (1991). Ustrój samorządu terytorialnego. Poznań.
Leoński, Z. (1994). Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce. Poznań.
Podgórska-Rykała, J. (2021). Samodzielność prawotwórcza jednostek samorządu terytorialnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 83(4): 107–122.
Stahl, M. (1997). Samodzielność organizacyjna gminy, [w:] B. Kudrycka, J. Mieszkowski (red.), Prawo – administracja – obywatele. Profesorowi Eugeniuszowi Smoktunowiczowi. Białystok: 333–340.
Sypniewski, Z., Szewczyk, M. (2018a). Wzorzec statutu gminy. Poznań.
Sypniewski, Z., Szewczyk, M. (2018b). Wzorzec statutu powiatu. Poznań.
Szewczyk, E., Szewczyk M. (2014). Generalny akt administracyjny. Warszawa.
Szewczyk, E., Szewczyk, M. (2018). Akty prawa miejscowego a generalne akty administracyjne, [w:] H. Izdebski, E. Mreńca, P.B. Zientarski (red.), Akty prawa miejscowego stanowione przez organy jednostek samorządu terytorialnego. Warszawa: 24–47.
Szewczyk, M. (1991). Stanowienie przepisów gminnych. Warszawa.
Szewczyk, M. (1997). Akty prawa miejscowego w świetle przepisów nowej konstytucji. Przegląd Legislacyjny 4: 14–21.
Szewczyk, M. (2001). Miejsce aktów określających ustrój jednostek samorządu terytorialnego w strukturze źródeł prawa administracyjnego, [w:] I. Szkrzydło-Niżnik et al. (red.), Instytucje współczesnego prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa prof. zw. dra hab. Józefa Filipka, Kraków: 707–711.
Szewczyk, M. (2018). Quasi-autonomia jednostek samorządu terytorialnego w zakresie określania ustroju wewnętrznego – w świetle postanowień Konstytucji RP, [w:] M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Konstytucyjne umocowanie samorządu terytorialnego. Warszawa: 235–252.
Szewczyk, M. (2020a). Środowisko prawne funkcjonowania samorządu terytorialnego (czy tylko decentralizacja?). Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 82(4): 149–153.
Szewczyk, M. (2020b). Normatywny charakter przepisów porządkowych, [w:] L. Staniszewska, M. Szewczyk, J. Zimmermann (red.), Myśl Mariana Zimmermanna a współczesne prawo administracyjne. Warszawa: 35–46.
Szewczyk, M., Ziemski, K. (1990). Działalność normodawcza organów samorządu terytorialnego. Organizacja – Metody – Technika 8/9: 2–5.
Szewczyk, M., Ziemski, K. (1992). Prawo miejscowe a przepisy gminne. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 54(1): 67–72.
Zakrzewski, W. (1960). Ustawa i delegacja ustawodawcza w Anglii. Kraków.
Ziemski, K.M. (2018). Granice prawa miejscowego, [w:] J. Jagielski, M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne dziś i jutro. Warszawa: 586–597.
Zimmermann, M. (1963). Terenowe przepisy prawne na ziemiach Polski. Prawo państw zaborczych. Poznań.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 WPiA UAM
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.