Abstrakt
Detaliczny handel napojami alkoholowymi jest prowadzony po uzyskaniu indywidualnego zezwolenia wójta gminy. Autor proponuje zmodyfikowanie w takich przypadkach trybu korzystania przez organ administracyjny z kompetencji do uznaniowego załatwiania sprawy indywidualnej. Kryteria wyboru wniosku o zezwolenie, który zostanie uwzględniony, powinny być podane do publicznej wiadomości przed wpłynięciem pierwszego wniosku. Proponowany jest również konkurs wniosków, przeprowadzany przez gminną komisję, mający zasadniczo zwiększyć przejrzystość procedury udzielania zezwolenia i ułatwić sądową kontrolę udzielonych zezwoleń.
Dla adresata indywidualnego zezwolenia samorząd terytorialny jest zaledwie modelem demokratycznej metody obsadzania stanowisk organów, a nie gwarancją ochrony interesów prawnych jednostki. Dlatego powierzenie organowi samorządowemu kompetencji do wydawania uznaniowych decyzji w sprawach indywidualnych nie zwalnia ustawodawcy z obowiązku ochrony adresatów rozstrzygnięć uznaniowych przed arbitralnością organu samorządowego. W zewnętrznych stosunkach administracyjnoprawnych, w jakie wchodzą organy samorządu terytorialnego, w pełni aktualne jest negatywne domniemanie kompetencji, wyrażane syntetycznie hasłem „nic, czego prawo wyraźnie nie zezwoliło, nie jest organowi administracyjnemu dozwolone”.
Bibliografia
Adamiak, B. (2003), Komentarz do art. 62, [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa: 342 -347.
Czarnik, Z. (2010), W sprawie pozycji prawnej Państwowej Inspekcji Pracy, Państwo i Prawo nr 10 (776): 107-112.
Dziurda, M. (2014), Opinia prawna w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i niektórych innych ustaw, „Zeszyty Prawnicze” nr 1(41): 227-235.
Kiełkowski, T. (1999), Współuczestnictwo konkurencyjne w postępowaniu koncesyjnym, Państwo i Prawo 54(11): 44-50.
Kisiel, W. (2013), Glosa do wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 30 stycznia 2012 r., II SA/Bd 1284/11, Przegląd Prawa Publicznego 1(71): 92-101.
Kuczyński, T. (2012), Glosa do uchwała NSA z dnia 5 grudnia 2011 r., I OPS 4/11, Orzecznictwo Sądów Polskich 6: 58-59.
Leszczyński, L. (2012), Interpretacyjna rola kryteriów otwartych i innych decyzji stosowania prawa, w: System prawa administracyjnego, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, t. 4: Wykładnia w prawie administracyjnym, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa: 451-484.
Pułło, M. (2013), Glosa do wyroku NSA z dnia 22 marca 2012 r., I FSK 876/11, Orzecznictwo Sądów Polskich 1: 61-65.
Wojciechowski, B. (2012), Model zakresu swobody interpretacyjnej prawa administracyjnego, w: System prawa administracyjnego, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, t. 4: Wykładnia w prawie administracyjnym, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa: 429-446.
Woś, T. (2011), Prawomocność zaskarżonego aktu (czynności) jako efekt oddziaływania wyroku sądu oddalającego skargę, [w:] T. Woś (red.), H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Postępowanie sądowoadministracyjne, wyd. 5, Warszawa: 354-360.
Zimmermann, J. (2010), Opinia prawna na temat projektu ustawy Przepisy ogólne prawa administracyjnego, Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych nr 2(26): 21-50.
Zimmermann, J. (1996), Polska jurysdykcja administracyjna, Warszawa.
Ustawy:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. nr 78, poz. 483 ze zm.
Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 2013, poz. 267 ze zm.
Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. 2013, poz. 672 ze zm.
Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz.U. 2012, poz. 270 ze zm.
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, Dz.U. 2013, poz. 907 ze zm.
Orzecznictwo sądów administracyjnych (chronologicznie):
Orzeczenia sądów administracyjnych dostępne są w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/)
Uchwała NSA z 5 grudnia 2011 r., I OPS 4/11
Wyrok NSA z 24 maja 1993 r. III SA 2017/92, „Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego” 1993, z.4, poz. 113.
Wyrok NSA z 7 lipca 2010 r., I OSK 592/10.
Wyrok NSA z 6 października 2011r., I OSK 1510/11.
Wyrok NSA z 11 sierpnia 2011 r., II OSK 925/11.
Wyrok NSA z 24 czerwca 2013 r., II GSK 605/12.
Wyrok NSA z 24 lipca 2013 r., II GSK 605/12.
Wyrok WSA w Białymstoku z 13 kwietnia 2006 r., II SA/Bk 83/06.
Wyrok WSA w Olsztynie z 12 marca 2008 r., II SA/Ol 42/08.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z 29 września 2010 r., II SA/Bd 612/10.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z 30 stycznia 2012 r., II SA/Bd 1284/11.
Wyrok WSA w Kielcach z 31 października 2012 r., II SA/Ke 595/12.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z 13 sierpnia 2013 r., II SA/Bd 385/13.
Wyrok WSA we Wrocławiu z 8 października 2014 r., II SA/Wr 541/14.
Decyzja administracyjna
Decyzja SKO w Toruniu z 16 grudnia 2011 r., SKO-50-88/11, cytowana w wyroku WSA w Bydgoszczy z 29 września 2010 r., II SA/Bd 612/10.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 WPiA UAM
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.