Some organizational solutions in the scope of public procurement
PDF (Język Polski)

Keywords

public procurement
organizational public procurement
tender committee
regulations

How to Cite

Szostak, R. (2023). Some organizational solutions in the scope of public procurement. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 85(1), 107–122. https://doi.org/10.14746/rpeis.2023.85.1.09

Number of views: 193


Number of downloads: 250

Abstract

The efficient organization of public procurement in contracting authorities has a direct impact on the effectiveness of their awarding and performance. The  principle of procurement efficiency has recently been placed in the catalogue of primary statutory principles, due to the persistent difficulties involved in its practical realization, resulting mainly from insufficient knowledge of its legal meaning. Difficulties, including scientific ones, are exacerbated by the necessary coupling of organizational solutions with the requirements of civil, administrative and labour law. For this reason, the aim of the article is to remove the existing cognitive gap, primarily in the scope of the legal meaning of the regulations, foundations and rules of functioning of the tender committee with regard to the position of its manager, the legal nature of individual official orders, and the status of ‘substantively competent’ employees acting on the side of the public contracting authority. This analysis enables several de lege ferenda conclusions and postulates to be formulated. In particular, it is necessary to define the legal meaning of public procurement regulations and instructions being issued to subordinate employees, the legal basis for the criminal and administrative liability of members of the tender committee and ‘substantively  competent employees’, in the name of the principle that the perpetrators are primarily responsible for irregularities, and the manager of the contracting authority at most for negligence of supervision. Moreover, it seems desirable to normalize the status of ‘substantively competent employees’, as more independent, employed taking into account the requirement of the necessary professional knowledge, experience and professional competences, and able to ensure the professional service of public procurement.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2023.85.1.09
PDF (Język Polski)

References

Bielikow-Kucharska, M. (2016) Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w obszarze zamówień publicznych. Warszawa.

Błaś, A. (2013). Formy prawne w sferze działań wewnętrznych administracji publicznej. W: R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System prawa administracyjnego. Tom 5: Formy działania administracji (s. 279–294). Warszawa.

Dorre, D. (2020). [Komentarz do art. 29]. W: A. Sobczyk (red.), Kodeks pracy, komentarz. Warszawa: Legalis/el.

Gonet, W. (2021). Zasady zamówień publicznych. W: P. Bielarczyk, W. Gonet, A. Wójtowicz-Dawid (red.), Zamówienia publiczne (s. 63–92). Warszawa.

Gordon, Z. (2013). Charakterystyka prawna trybów udzielania zamówień publicznych z elementami negocjacji. Prawo Zamówień Publicznych 4: 44–58.

Granecki, P., I. Granecka, I. (2021). Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Warszawa.

Horubski, K. (2017). Administracyjnoprawne instrumenty zamówienia publicznego. Warszawa.

Kania, M. (2020). Zasada efektywności w nowym Prawie zamówień publicznych. Prawo Zamówień Publicznych 1: 1–10.

Lipiec-Warzecha, L. (2016). Dyscyplina finansów publicznych. Warszawa.

Małecka-Łyszczek, M. (2020). Kontrola zamówień publicznych. Warszawa.

Matusiak, A. (2021). [Komentarz do art. 54 i 56]. W: M. Jaworska (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz (s. 165 i 176). Warszawa.

Mikos-Sitek, A. (2020). Ustawa o finansach publicznych. Komentarz. Warszawa: Legalis/el.

Nałęcz, M. (2019). [Komentarz do art. 29]. W: W. Muszalski (red.), Kodeks pracy, Komentarz. Warszawa. Legalis/el.

Nowak, H., Winiarz, M. (2021). Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Warszawa.

Olejniczak-Szałkowska, E. (1981). Granice obowiązku posłuszeństwa poleceniom służbowym w administracji. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Iuridica 3: 155–171.

Plebanek, E. (2000). Odpowiedzialność karna w zamówieniach publicznych. W: Odpowiedzialność osobista urzędników w zamówieniach publicznych (s. 319–468). Warszawa.

Robaczyński, W. (2013). O charakterze odpowiedzialności za uchybienia popełniane przy udzielaniu i wykonywaniu zamówień publicznych. Prawo Zamówień Publicznych 4: 116–126.

Sawicka, K. (2007). Kontrola wewnętrzna gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Gdańskie Studia Prawnicze 16: 73–96.

Stahl, M. (2007). Cele publiczne i zadania publiczne. W: J. Zimmermann (red.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego (s. 95–125). Warszawa.

Szostak, R. (2013). Zakres i struktura prawa zamówień publicznych. Prawo Zamówień Publicznych 4: 3–26.

Szostak, R. (2020). Uwarunkowanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W: Odpowiedzialność osobista urzędników w zamówieniach publicznych (s. 99–200). Warszawa.