Reklama lekarzy po zmianach Kodeksu etyki lekarskiej z 2024 roku z perspektywy prawa Unii Europejskiej
PDF

Słowa kluczowe

reklama lekarzy
zawód lekarza
Kodeks etyki lekarskiej
prawo Unii Europejskiej
implementacja prawa Unii Europejskiej

Jak cytować

Piesiewicz, P. F., & Płowiec, W. (2024). Reklama lekarzy po zmianach Kodeksu etyki lekarskiej z 2024 roku z perspektywy prawa Unii Europejskiej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 86(3), 35–55. https://doi.org/10.14746/rpeis.2024.86.3.03

Liczba wyświetleń: 55


Liczba pobrań: 20

Abstrakt

Celem badawczym niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy obowiązujące regulacje krajowe są zgodne z wymogami prawa unijnego. Autorzy stawiają hipotezę, że obowiązujące od 1 stycznia 2025 r. regulacje wprowadzone uchwałą nr 5 Nadzwyczajnego XVI Krajowego Zjazdu Lekarzy z 18 maja 2024 r. są niezgodne z wymogami prawa unijnego. Przeprowadzona analiza doprowadziła do wniosku, że nadal obowiązuje zakaz reklamy lekarzy, co jest niezgodne z dyrektywą 2000/31/WE oraz art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Z tego względu obowiązujące w Polsce regulacje zawarte w ustawie o działalności leczniczej i Kodeksie etyki lekarskiej powinny zostać zmienione. Należałoby wprowadzić możliwość korzystania z informacji handlowych przez lekarzy z jednoczesnym określeniem ich formy, zakresu i treści. Wprowadzane ograniczenia powinny być ukierunkowane na zapewnienie zgodności z zasadami wykonywania zawodu lekarza, dotyczącymi w szczególności niezależności, godności i prestiżu zawodu, tajemnicy zawodowej i rzetelności wobec pacjentów i innych przedstawicieli zawodu. Ponadto wprowadzane zmiany muszą być proporcjonalne, uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym i niedyskryminacyjne. Z tymi wymogami koresponduje konieczność zachowania reguł proceduralnych. Procedura wdrożenia prawa unijnego wymaga bowiem przeprowadzenia obiektywnej i niezależnej oceny nowych przepisów oraz konsultacji, tak aby zapewnić ich zgodność z zasadami proporcjonalności, uzasadnionego i niedyskryminującego charakteru.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2024.86.3.03
PDF

Bibliografia

Barańska, M. (2019). Kontrowersje wokół wizerunku lekarza w reklamie – podejście normatywne. Marketing i Rynek, 26(4), 41–52. DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2019.4.4

El-Hagin, M. (2021). Dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych w świetle najnowszego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – część I. Studia Prawnicze, 1(225), 123–169. DOI: https://doi.org/10.37232/sp.2021d

Gądek, M. (2013). Reklama. Zarys problematyki. Wydawnictwo KUL.

Grzegorczyk, F. (2013). Komentarz do art. 14. W: F. Grzegorczyk (red.), Ustawa o działalności leczniczej. Komentarz (s. 75–76). LexisNexis.

Harasimiuk, D. E. (2011). Zakaz reklamy towarów w prawie europejskim i polskim. Wolters Kluwer.

Jaworska-Dębska, B. (1993). Wokół pojęcia reklamy. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 46(12), 20–24.

Kaczmarczyk, S. (2015). Podstawowa klasyfikacja komunikacji marketingowej. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 39, 33–43. DOI: https://doi.org/10.18276/pzfm.2015.39-03

Kłak, C. P. (2016). Informacja o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych a reklama w świetle ustawy o działalności leczniczej. W: B. Namysłowska-Gabrysiak, K. Syroka-Marczewska i A. Walczak-Żochowska (red.), Prawo wobec problemów społecznych. Księga Jubileuszowa Profesor Eleonory Zielińskiej (s. 673–686). C. H. Beck.

Kłak, C. P. (2017). Reklama w ustawie o działalności leczniczej. Prawo i Medycyna, 19(3), 8–22.

Konarski, X. (2004). Komentarz do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Difin.

Lubasz, D., Chomiczewski, W., i Namysłowska M. (2011). Komentarz do art. 2 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W: D. Lubasz i M. Namysłowska (red.), Świadczenie usług drogą elektroniczną oraz dostęp warunkowy. Komentarz do ustaw (s. 36–68). LexisNexis.

Malarewicz, A. (2009). Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne. Wolters Kluwer Polska.

Nocuń, K. (2023, 14 marca). Zakaz reklamowania się przez lekarzy – będą zmiany w kodeksie etycznym. Prawo.pl. https://www.prawo.pl/zdrowie/zakaz-reklamy-lekarzy-kodeks-etyki-lekarskiej-zmiany,520259.html

Nowak-Kubiak, J. (2012). Ustawa o działalności leczniczej. Komentarz. C. H. Beck.

Nowińska, E. (2002). Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilno-prawne. Universitas.

Nowińska, E., i Skubisz, R. (1995). Reklama porównawcza. Państwo i Prawo, 50(5), 26–35.

Ostrowska, S. (2014). Kształtowanie wizerunku podmiotu działalności leczniczej. Studia Ekonomiczne, 185, 142–150. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/123652/edition/116179

Ozimek, I., Szlachciuk, J., i Bobola, A. (2017). Reklama wybranych dóbr i usług w świetle regulacji prawnych i kodeksu etyki reklamy. Studia Ekonomiczne, 330, 162–172. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-c4ff3108-2c8a-453a-8436-f7889f9ffdb4

Piesiewicz, P. (2012). Zmiany w zakresie regulacji podawania do publicznej wiadomości informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych przed podmioty wykonujące działalność leczniczą. W: T. Gardocka, T. Maksymiuk i J. Skrzypczak (red.), Zdrowie: problem medyczny, prawny, polityczny? (tom 1, s. 297–305). Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

Piesiewicz, P. F. (2019). Problematyka zakazu reklamowania się podmiotów leczniczych oraz lekarzy w świetle Kodeksu Etyki Lekarskiej, prawa krajowego oraz prawa unijnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej, 145, 122–144.

Piesiewicz, P. F. (2021). Prawne i etyczne aspekty reklamy adwokackiej. Wolters Kluwer.

Rączka, G. (2007). Ochrona usługobiorcy usług elektronicznych. Wydawnictwo TNOiK.

Rączka, G. (2012). Wprowadzenie do terminologii prawa reklamy. W: M. Namysłowska (red.), Reklama. Aspekty prawne (s. 31–54). Wolters Kluwer Polska.

Rek, T. (2019). Komentarz do art. 14. W: M. Dercz i T. Rek, Ustawa o działalności leczniczej. Komentarz (s. 107–116). Wolters Kluwer.

Skubisz, R. (1995). Zakaz reklamy napojów alkoholowych. Rejent, 5(10), 9–23.

Skubisz, R., i Dudzik, J. (2019). Komentarz do art. 16. W: J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz (s. 611–759). C. H. Beck.

Słownik języka polskiego PWN (b.d.). Perswazja. Pobrane 10 sierpnia 2023, z https://sjp.pwn.pl/sjp/perswazja;2571293

Stanisławska-Kloc, S. (2005). Świadczenie usług drogą elektroniczną – aspekty konsumenckie. W: E. Nowińska i P. Cybula (red.), Europejskie prawo konsumenckie a prawo polskie (s. 249–306). Zakamycze.

Stefanicki, R. (2003). Prawo reklamy w świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji na tle prawnoporównawczym. Ars Boni et Aequi.

Szczęsny, R. (2010). Reklama farmaceutyczna lub pokrewna. C. H. Beck.

Świerczyński, M. (2009). Komentarz do art. 2. W: J. Gołaczyński (red.), Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz (s. 30–50). Wolters Kluwer.

Traple, E., i Preussner-Zamorska, J. (1996). Interes konsumenta oraz instrumenty jego ochrony w dziedzinie reklamy. Kwartalnik Prawa Prywatnego, 5(1), 5–35.

Wiszniewska, I., i Skubisz, R. (1992). Środki zapobiegania nieuczciwej reklamie w projekcie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Państwo i Prawo, 47(4), 49–56.

Załucki, M. (2014). Reklama podmiotu leczniczego jako reklama (nie)sprzeczna z prawem – uwagi na tle zwalczania nieuczciwej konkurencji. Monitor Prawniczy, 6, 44–48.

Zielińska, E. (2000). Ogłaszanie i reklamowanie się lekarzy. Prawo i Medycyna, 2(6–7), 105–123.