Advertising by doctors following the 2024 amendments to the Code of Medical Ethics from the perspective of European Union law
PDF (Język Polski)

Keywords

advertising of doctors
medical profession
Code of Medical Ethics
EU law
implementation of EU law

How to Cite

Piesiewicz, P., & Płowiec, W. (2024). Advertising by doctors following the 2024 amendments to the Code of Medical Ethics from the perspective of European Union law. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 86(3), 35–55. https://doi.org/10.14746/rpeis.2024.86.3.03

Number of views: 119


Number of downloads: 74

Abstract

The research objective of this article is to assess whether the national regulations on advertising by doctors currently in force comply with the requirements of EU law. The authors hypothesize that the regulations effective from 1 January 2025, introduced by the resolution no. 5 of the Extraordinary XVI National Congress of Doctors dated 18 May 2024, are not in compliance with EU law requirements. The conducted analysis conducted leads to the conclusion that there still exists a prohibition on the advertising of medical services, which is inconsistent with Directive 2000/31/EC and Article 56 of the Treaty on the Functioning of the European Union.  Consequently, the prevailing regulations in Poland contained within the Act on Medical Activity and the Code of Medical Ethics should be amended. It would be appropriate to introduce the possibility for doctors to use commercial information, while simultaneously defining its form, scope, and content. Any introduced restrictions should be aimed at ensuring compliance with the principles of practising medicine, particularly concerning independence, dignity, and the prestige of the profession, professional confidentiality, and integrity towards patients and other medical professionals. Moreover, the changes introduced must be proportionate, justified by a superior public interest, and non-discriminatory. These requirements correspond to the necessity of observing procedural rules. The procedure for implementing EU law requires conducting an objective and independent assessment of new regulations and consultations to ensure their compliance with the principles of proportionality, justification, and non-discriminatory nature.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2024.86.3.03
PDF (Język Polski)

References

Barańska, M. (2019). Kontrowersje wokół wizerunku lekarza w reklamie – podejście normatywne. Marketing i Rynek, 26(4), 41–52. DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2019.4.4

El-Hagin, M. (2021). Dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych w świetle najnowszego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – część I. Studia Prawnicze, 1(225), 123–169. DOI: https://doi.org/10.37232/sp.2021d

Gądek, M. (2013). Reklama. Zarys problematyki. Wydawnictwo KUL.

Grzegorczyk, F. (2013). Komentarz do art. 14. W: F. Grzegorczyk (red.), Ustawa o działalności leczniczej. Komentarz (s. 75–76). LexisNexis.

Harasimiuk, D. E. (2011). Zakaz reklamy towarów w prawie europejskim i polskim. Wolters Kluwer.

Jaworska-Dębska, B. (1993). Wokół pojęcia reklamy. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 46(12), 20–24.

Kaczmarczyk, S. (2015). Podstawowa klasyfikacja komunikacji marketingowej. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 39, 33–43. DOI: https://doi.org/10.18276/pzfm.2015.39-03

Kłak, C. P. (2016). Informacja o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych a reklama w świetle ustawy o działalności leczniczej. W: B. Namysłowska-Gabrysiak, K. Syroka-Marczewska i A. Walczak-Żochowska (red.), Prawo wobec problemów społecznych. Księga Jubileuszowa Profesor Eleonory Zielińskiej (s. 673–686). C. H. Beck.

Kłak, C. P. (2017). Reklama w ustawie o działalności leczniczej. Prawo i Medycyna, 19(3), 8–22.

Konarski, X. (2004). Komentarz do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Difin.

Lubasz, D., Chomiczewski, W., i Namysłowska M. (2011). Komentarz do art. 2 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W: D. Lubasz i M. Namysłowska (red.), Świadczenie usług drogą elektroniczną oraz dostęp warunkowy. Komentarz do ustaw (s. 36–68). LexisNexis.

Malarewicz, A. (2009). Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne. Wolters Kluwer Polska.

Nocuń, K. (2023, 14 marca). Zakaz reklamowania się przez lekarzy – będą zmiany w kodeksie etycznym. Prawo.pl. https://www.prawo.pl/zdrowie/zakaz-reklamy-lekarzy-kodeks-etyki-lekarskiej-zmiany,520259.html

Nowak-Kubiak, J. (2012). Ustawa o działalności leczniczej. Komentarz. C. H. Beck.

Nowińska, E. (2002). Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilno-prawne. Universitas.

Nowińska, E., i Skubisz, R. (1995). Reklama porównawcza. Państwo i Prawo, 50(5), 26–35.

Ostrowska, S. (2014). Kształtowanie wizerunku podmiotu działalności leczniczej. Studia Ekonomiczne, 185, 142–150. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/123652/edition/116179

Ozimek, I., Szlachciuk, J., i Bobola, A. (2017). Reklama wybranych dóbr i usług w świetle regulacji prawnych i kodeksu etyki reklamy. Studia Ekonomiczne, 330, 162–172. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-c4ff3108-2c8a-453a-8436-f7889f9ffdb4

Piesiewicz, P. (2012). Zmiany w zakresie regulacji podawania do publicznej wiadomości informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych przed podmioty wykonujące działalność leczniczą. W: T. Gardocka, T. Maksymiuk i J. Skrzypczak (red.), Zdrowie: problem medyczny, prawny, polityczny? (tom 1, s. 297–305). Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

Piesiewicz, P. F. (2019). Problematyka zakazu reklamowania się podmiotów leczniczych oraz lekarzy w świetle Kodeksu Etyki Lekarskiej, prawa krajowego oraz prawa unijnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej, 145, 122–144.

Piesiewicz, P. F. (2021). Prawne i etyczne aspekty reklamy adwokackiej. Wolters Kluwer.

Rączka, G. (2007). Ochrona usługobiorcy usług elektronicznych. Wydawnictwo TNOiK.

Rączka, G. (2012). Wprowadzenie do terminologii prawa reklamy. W: M. Namysłowska (red.), Reklama. Aspekty prawne (s. 31–54). Wolters Kluwer Polska.

Rek, T. (2019). Komentarz do art. 14. W: M. Dercz i T. Rek, Ustawa o działalności leczniczej. Komentarz (s. 107–116). Wolters Kluwer.

Skubisz, R. (1995). Zakaz reklamy napojów alkoholowych. Rejent, 5(10), 9–23.

Skubisz, R., i Dudzik, J. (2019). Komentarz do art. 16. W: J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz (s. 611–759). C. H. Beck.

Słownik języka polskiego PWN (b.d.). Perswazja. Pobrane 10 sierpnia 2023, z https://sjp.pwn.pl/sjp/perswazja;2571293

Stanisławska-Kloc, S. (2005). Świadczenie usług drogą elektroniczną – aspekty konsumenckie. W: E. Nowińska i P. Cybula (red.), Europejskie prawo konsumenckie a prawo polskie (s. 249–306). Zakamycze.

Stefanicki, R. (2003). Prawo reklamy w świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji na tle prawnoporównawczym. Ars Boni et Aequi.

Szczęsny, R. (2010). Reklama farmaceutyczna lub pokrewna. C. H. Beck.

Świerczyński, M. (2009). Komentarz do art. 2. W: J. Gołaczyński (red.), Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz (s. 30–50). Wolters Kluwer.

Traple, E., i Preussner-Zamorska, J. (1996). Interes konsumenta oraz instrumenty jego ochrony w dziedzinie reklamy. Kwartalnik Prawa Prywatnego, 5(1), 5–35.

Wiszniewska, I., i Skubisz, R. (1992). Środki zapobiegania nieuczciwej reklamie w projekcie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Państwo i Prawo, 47(4), 49–56.

Załucki, M. (2014). Reklama podmiotu leczniczego jako reklama (nie)sprzeczna z prawem – uwagi na tle zwalczania nieuczciwej konkurencji. Monitor Prawniczy, 6, 44–48.

Zielińska, E. (2000). Ogłaszanie i reklamowanie się lekarzy. Prawo i Medycyna, 2(6–7), 105–123.