O dopuszczalności zakupu Chateau Cheval Blanc 1947 za pośrednictwem Internetu
PDF

Słowa kluczowe

alkohol
sprzedaż alkoholu
sprzedaż alkoholu przez Internet

Jak cytować

Blicharz, R., & Rott-Pietrzyk, E. (2024). O dopuszczalności zakupu Chateau Cheval Blanc 1947 za pośrednictwem Internetu. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 86(4), 41–60. https://doi.org/10.14746/rpeis.2024.86.4.03

Liczba wyświetleń: 34


Liczba pobrań: 11

Abstrakt

Artykuł dotyczy możliwości legalnego nabywania napojów alkoholowych w Internecie w świetle obecnej regulacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Autorzy omawiają zagadnienia publicznoprawne oraz prywatnoprawne, wskazując wbrew dotychczasowemu orzecznictwu oraz poglądom doktryny na dopuszczalność obrotu napojami alkoholowi w sieci Internet. Sięgają przy tym do pogłębionej analizy przepisów prawa cywilnego oraz regulacji publicznoprawnych dotyczących podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawnych przesłanek umożliwiających jej ograniczenia.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2024.86.4.03
PDF

Bibliografia

Adamiak, B. (2024). Komentarz do art. 7a. W: B. Adamiak i J. Borkowski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz (s. 90-96, nb. 1-4). C. H. Beck. Legalis.

Bieranowski, A. (2018). Komentarz do art. 155. W: M. Fras i M. Habdas (red.), Kodeks cywilny. Komentarz: Tom 2. Własność i inne prawa rzeczowe (art. 126–352) (s. 96–108). Wolters Kluwer Polska.

Biernat, S. (1994). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej – wolność gospodarcza de lege lata i de lege ferenda. Przegląd Prawa Handlowego, 8, 9–17.

Blicharz, R. (2022). Ważenie wartości w publicznym prawie gospodarczym. W: A. Powałowski (red.), Aksjologia publicznego prawa gospodarczego (s. 21–43). C. H. Beck.

Blicharz, R., i Kania, M. (2010). Klauzula interesu publicznego w publicznym prawie gospodarczym. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 5, 12–21.

Colbert, S., Wilkinson, C., Thornton, L., Feng, X., i Richmond, R. (2021). Online alcohol sales and home delivery: An international policy review and systematic literature review. Health Policy, 125(9), 1222–1237. DOI: https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2021.07.005

Duniewska, Z. (2022). Zasada proporcjonalności a prawo administracyjne – zagadnienia wybrane. Studia Prawno-Ekonomiczne, 123, 10–26. DOI: https://doi.org/10.26485/SPE/2022/123/1

Frey, D. (2018, 12 września). Nie ma zakazu oferowania wina czy piwa w sieci. Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/samorzad/art1751241-nie-ma-zakazu-sprzedawania-alkoholu-w-internecie--wyrok-wsa

Gniewek, E. (2001). Komentarz do art. 155. W: E. Gniewek (red.), Kodeks cywilny. Księga druga. Własność i inne prawa rzeczowe. Komentarz (pkt 2-5, s. 360-374). Kantor Wydawniczy Zakamycze. Lex.

Gołębiowski, K. (2013). Komentarz do art. 155. W: E. Gniewek i P. Machnikowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz (s. 318–325). C. H. Beck.

Gronkiewicz-Walz, H., i Wierzbowski, M. (2020). Prawo gospodarcze. Aspekty publicznoprawne. Wolters Kluwer Polska.

Klat-Górska, E., i Ostapski, A. (2023). Zakres ustawowych ograniczeń prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych – glosa krytyczna do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8.09.2022 r., II GSK 2034/18. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 76(5), 31–39. DOI: https://doi.org/10.33226/0137-5490.2023.5.5

Kokocińska, K. (2019). Prawo przedsiębiorców. W: M. Wierzbowski (red.), Konstytucja Biznesu. Komentarz (s. 85–108). Wolter Kluwer Polska.

Korycka-Zirk, M. (2012). Teorie zasad prawa a zasada proporcjonalności. Wolters Kluwer Polska.

Koszowski, M., i Niżnik-Dobosz, I. (2022). Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz. Lex.

Kościelny, P. (2021). Możliwość sprzedaży alkoholu przez Internet. Zeszyty Prawnicze, 3(71), 251–263. DOI: https://doi.org/10.31268/ZPBAS.2021.59

Kubik, A. (2015). Sprzedaż alkoholu przez Internet. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 3, 2–9. https://www.pwe.com.pl/files/1418916418/file/pug__03.2015_pdf.pdf

Łukasik, M. (2020, 24 października). Metoda na pełnomocnika. Tak Polacy obchodzą zakaz sprzedaży alkoholu przez internet. Money.pl. https://www.money.pl/gospodarka/metoda-na-pelnomocnika-tak-polacy-obchodza-zakaz-sprzedazy-alkoholu-przez-internet-6567719120566976a.html

Malinowski, S. J. (2020). Status prawny Internetu w świetle Konstytucji RP i obowiązującego prawodawstwa polskiego. Prawo Mediów Elektronicznych, 1, 23–31. https://repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/129301/edition/118707/status-prawny-internetu-w-swietle-konstytucji-rp-i-obowiazujacego-prawodawstwa-polskiego-malinowski-szymon-jan

Mincer, M. (1984). Pojęcie niedookreślone w orzecznictwie NSA. Nowe Prawo, 7–8, 95-115.

Niżnik-Dobosz, I. (2022). Komentarz do art. 18. W: M. Koszowski i I. Niżnik-Dobosz. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz (teza 11-21). Lex.

Otto, P. (2024, 14 maja). Alkohol kupisz przez Allegro. Kurier sprawdzi czy jesteś pełnoletni. Dziennik Gazeta Prawna. https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/9506541,alkohol-kupisz--przez-allegro-kurier-sprawdzi-czy-jestes-pelnoletni.html

Partyk, A. (2020). Zasady usytuowania punktów sprzedaży i podawania alkoholu są kluczowe dla limitowania jego dostępności. Lex.

Rakowska-Boroń, I. (2022, 28 marca). Sprzedaż alkoholu przez Internet. Dziennik Gazeta Prawna. https://www.gazetaprawna.pl/firma-i-prawo/artykuly/8689130,jeszcze-slowo-o-reklamie--alkoholu-w-sieci.html

Romas, K. (2023, 18 września). Sprzedaż napojów alkoholowych przez internet. Gazeta Podatkowa, 75(2054), 18. https://gazetapodatkowa.gofin.pl/artykul/2/aktualnosci-i-sygnaly/235133/sprzedaz-napojow-alkoholowych-przez-internet

Sagan, B. (2015). Publiczne prawo gospodarcze. W: J. Olszewski (red.), Publiczne prawo gospodarcze (s. 15-16). C. H. Beck.

Sokołowski, Ł. M. (2020). Prawne aspekty sprzedaży na odległość napojów alkoholowych. Przegląd Prawa Rolnego, 2(27), 87–99. DOI: https://doi.org/10.14746/ppr.2020.27.2.5

Strzyczkowski, K. (2005). Konstytucyjna zasada społecznej gospodarki rynkowej jako podstawa tworzenia i stosowania prawa. W: C. Kosikowski (red.), Zasady ustroju społecznego i gospodarczego w procesie stosowania Konstytucji (s. 9–36). Wydawnictwo Sejmowe.

Strzyczkowski, K. (2007). Prawo gospodarcze publiczne. Wolters Kluwer Polska.

Szydło, M. (2011). Wolność działalności gospodarczej. Oficyna Wydawnicza Branta.

Tarka, A. (2022, 9 września). Sklep monopolowy może sprzedawać przez internet. Rzeczpospolita. https://archiwum.rp.pl/artykul/1480280-Sklep-monopolowy-moze-sprzedawac-przez-internet.html

Tarka, A. (2022). Sprzedaż alkoholu za pośrednictwem Internetu nie jest zakazana. Legalis.

Tuleja, P. (2021). Komentarz do art. 22. W: P. Tuleja, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz (s. 96–100). Lex.

Walaszek-Pyzioł, A. (1994). Swoboda działalności gospodarczej. Księgarnia Akademicka.

Wiercińska-Krużewska, A., i Czerniawski, M. (2012). Sprzedaż napojów alkoholowych w Internecie – analiza problemu. Prawo i Marketing, 8, 9–20.

Wolter, A., Ignatowicz, J., i Stefaniuk, K. (2020). Prawo cywilne. Zarys części ogólnej. Wolters Kluwer Polska.

Wycichowski-Kuchta, G. (2022). O uwarunkowaniach prawnych nowoczesnych form sprzedaży napojów alkoholowych. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 8, 36–44. DOI: https://doi.org/10.33226/0137-5490.2022.8.5

Wyrzykowski, M. (1986). Pojęcie interesu społecznego w prawie administracyjnym. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wyrzykowski, M., i Ziółkowski, M. (2012). Konstytucyjne podstawy funkcjonowania administracji publicznej. Kolizyjne funkcje zasady proporcjonalności. W: S. Biernat, L. Bosek i L. Garlicki (red.), System prawa administracyjnego (tom 2, s. 1–47). C. H. Beck.

Zagrobelny, K. (2021). Komentarz do art. 4541. W: E. Gniewek i P. Machnikowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz (s. 182–183). C. H. Beck.

Żurawik, A. (2013). Interes publiczny w prawie gospodarczym. C. H. Beck.

Żurawik, A. (2018). Zasady ogólne publicznego prawa gospodarczego. W: J. Grabowski i L. Kieres (red.), System prawa administracyjnego: Tom 8A. Publiczne prawo gospodarcze (s. 449). C. H. Beck.