Abstract
Higher education and science are important areas of activity for most modern countries. An extremely important issue, especially in the face of mass enrolment in higher education, is the assessment of the quality of education carried out by entities external to universities. In Poland, since 1 January 2002, such an evaluator has been the Polish Accreditation Committee (originally called the State Accreditation Commission). The legal status of this institution and the resolutions it issues have raised serious doubts for many years, both in legal doctrine and case law, which intensified after the entry into force of the Act of 20 July 2018 – Law on Higher Education and Science. The study aims to analyse and assess the regulation shaping the Polish Accreditation Committee’s legal position in force since October 1 2018 and to answer the following questions: Is it at all possible to determine the legal position of the Polish Accreditation Committee? What is its legal status, and what is the nature of the resolutions it issues? Finally, does the state exercise sufficient control over the activities of this Committee? The research showed that the status of the Committee and the legal nature of its resolutions cannot be clearly defined. Based on the conclusions, de lege ferenda postulates were formulated, including the introduction of state control mechanisms over the Committee’s activities and guaranteeing universities the right to challenge its resolutions in court, a right that is currently unavailable.
References
Bednarczyk-Płachta, A. (2017a). Komentarz do art. 48a. W: P. Chmielnicki i P. Stec (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex.
Bednarczyk-Płachta, A. (2017b). Komentarz do art. 53. W: P. Chmielnicki i P. Stec (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex..
Bernatek-Zaguła, I. (2013). Prawne umocowanie Polskiej Komisji Akredytacyjnej w systemie państwa. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 4(16), 221–241. https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/ppk/16/ppk1610.pdf DOI: https://doi.org/10.15804/ppk.2013.04.10
Dmochowski, T. (2011). Realizacja przez Polskę wdrażania „procesu bolońskiego” w szkolnictwie wyższym (do 2007 r.). Cywilizacja i Polityka, 9, 368–379. https://pbc.gda.pl/Content/124504/CiP_2011_09.pdf
Izdebski, H. (2023a). Komentarz do art. 232. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.
Izdebski, H. (2023b). Komentarz do art. 236. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.
Izdebski, H. (2023c). Komentarz do art. 251. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.
Jakubowski, A. (2023). Komentarz do art. 241. W: A. Jakubowski (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (s. 803–805). C. H. Beck.
Kołaczkowski, B. (2019). Analiza i ocena reform w szkolnictwie wyższym w latach 2015–2019. Dobre zmiany? Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323236801
Kwiecień-Miland, M. (2020). Polska Komisja Akredytacyjna w latach 2002–2018. Studium z zakresu statusu prawnego. Wydawnictwo Instytutu Nauki o Polityce.
Mirowska-Łoskot U. (2022, 13 października). Studia podyplomowe bez żadnej kontroli: Słuchacze skarżą się na niską jakość, ministerstwo bada problem. Gazeta Prawna. https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/8567332,studia-podyplomowe-kontrola-niska-jakosc.html
Mrozowska, A. (2019). Komentarz do art. 256. W: J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex.
Ruczkowski, P. (2014). Status prawny Polskiej Komisji Akredytacyjnej i jej uchwał oraz ich wpływ na sferę zewnętrzną działania administracji w świetle koncepcji demokratycznego państwa prawnego. Przegląd Prawa Publicznego, 7–8, 92–105.
Słownik języka polskiego PWN. (b.d.). Instytucja. Pobrane 22 lutego 2025, z: https://sjp.pwn.pl/sjp/instytucja;2466463.html
Sasse, L., i Milt, K. (2024, marzec). Szkolnictwo wyższe. Parlament Europejski. Noty tematyczne o Unii Europejskiej. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/pl/sheet/140/szkolnictwo-wyzsze
Stachowiak-Kudła, M. (2012). Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich. Difin.
Ura, E. (2021). Prawo administracyjne. Wolters Kluwer.
License
Copyright (c) 2025 WPiA UAM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
