Abstrakt
Szkolnictwo wyższe i nauka stanowią istotny obszar działalności większości współczesnych państw. Kwestią ogromnie ważną, zwłaszcza w obliczu zjawiska podejmowania studiów na skalę masową, jest ocena jakości kształcenia realizowana przez podmioty zewnętrzne wobec uczelni. W Polsce od 1 stycznia 2002 r. taką instytucją oceniającą jest Polska Komisja Akredytacyjna (PKA), pierwotnie nazwana Państwową Komisją Akredytacyjną. Status prawny tej instytucji oraz podejmowanych przez nią uchwał od wielu lat wywołuje – zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie – poważne wątpliwości, które jeszcze się zwiększyły po wejściu w życie ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Celem artykułu jest ocena obowiązującej od 1 października 2018 r. regulacji kształtującej pozycję prawną Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Czy w ogóle jest możliwe określenie pozycji prawnej Polskiej Komisji Akredytacyjnej? Jaki jest charakter prawny podejmowanych przez nią uchwał? I wreszcie: Czy państwo w wystarczającym zakresie sprawuje kontrolę nad działalnością tej Komisji? W wyniku przeprowadzonych badań ustalono między innymi, że nie można jednoznacznie określić statusu Polskiej Komisji Akredytacyjnej ani charakteru prawnego jej uchwał. Na podstawie wniosków z badania sformułowano postulaty de lege ferenda, na przykład, że konieczne jest wprowadzenie mechanizmów kontroli państwowej nad działalnością Komisji, czy też zagwarantowanie uczelniom niepodlegającego podważeniu prawa do sądowego zaskarżania jej uchwał.
Bibliografia
Bednarczyk-Płachta, A. (2017a). Komentarz do art. 48a. W: P. Chmielnicki i P. Stec (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex.
Bednarczyk-Płachta, A. (2017b). Komentarz do art. 53. W: P. Chmielnicki i P. Stec (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex..
Bernatek-Zaguła, I. (2013). Prawne umocowanie Polskiej Komisji Akredytacyjnej w systemie państwa. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 4(16), 221–241. https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/ppk/16/ppk1610.pdf DOI: https://doi.org/10.15804/ppk.2013.04.10
Dmochowski, T. (2011). Realizacja przez Polskę wdrażania „procesu bolońskiego” w szkolnictwie wyższym (do 2007 r.). Cywilizacja i Polityka, 9, 368–379. https://pbc.gda.pl/Content/124504/CiP_2011_09.pdf
Izdebski, H. (2023a). Komentarz do art. 232. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.
Izdebski, H. (2023b). Komentarz do art. 236. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.
Izdebski, H. (2023c). Komentarz do art. 251. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.
Jakubowski, A. (2023). Komentarz do art. 241. W: A. Jakubowski (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (s. 803–805). C. H. Beck.
Kołaczkowski, B. (2019). Analiza i ocena reform w szkolnictwie wyższym w latach 2015–2019. Dobre zmiany? Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323236801
Kwiecień-Miland, M. (2020). Polska Komisja Akredytacyjna w latach 2002–2018. Studium z zakresu statusu prawnego. Wydawnictwo Instytutu Nauki o Polityce.
Mirowska-Łoskot U. (2022, 13 października). Studia podyplomowe bez żadnej kontroli: Słuchacze skarżą się na niską jakość, ministerstwo bada problem. Gazeta Prawna. https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/8567332,studia-podyplomowe-kontrola-niska-jakosc.html
Mrozowska, A. (2019). Komentarz do art. 256. W: J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex.
Ruczkowski, P. (2014). Status prawny Polskiej Komisji Akredytacyjnej i jej uchwał oraz ich wpływ na sferę zewnętrzną działania administracji w świetle koncepcji demokratycznego państwa prawnego. Przegląd Prawa Publicznego, 7–8, 92–105.
Słownik języka polskiego PWN. (b.d.). Instytucja. Pobrane 22 lutego 2025, z: https://sjp.pwn.pl/sjp/instytucja;2466463.html
Sasse, L., i Milt, K. (2024, marzec). Szkolnictwo wyższe. Parlament Europejski. Noty tematyczne o Unii Europejskiej. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/pl/sheet/140/szkolnictwo-wyzsze
Stachowiak-Kudła, M. (2012). Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich. Difin.
Ura, E. (2021). Prawo administracyjne. Wolters Kluwer.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 WPiA UAM

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
