Polska Komisja Akredytacyjna – enfant terrible polskiej regulacji prawnej szkolnictwa wyższego?
Okładka czasopisma Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, tom 87, nr 2, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego
agencja zapewnienia jakości
ewaluacja jakości kształcenia na studiach wyższych
akredytacja
kontrola

Jak cytować

Kołaczkowski, B., & Ratajczak, M. (2025). Polska Komisja Akredytacyjna – enfant terrible polskiej regulacji prawnej szkolnictwa wyższego?. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 87(2), 139–155. https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.2.08

Liczba wyświetleń: 140


Liczba pobrań: 69

Abstrakt

Szkolnictwo wyższe i nauka stanowią istotny obszar działalności większości współczesnych państw. Kwestią ogromnie ważną, zwłaszcza w obliczu zjawiska podejmowania studiów na skalę masową, jest ocena jakości kształcenia realizowana przez podmioty zewnętrzne wobec uczelni. W Polsce od 1 stycznia 2002 r. taką instytucją oceniającą jest Polska Komisja Akredytacyjna (PKA), pierwotnie nazwana Państwową Komisją Akredytacyjną. Status prawny tej instytucji oraz podejmowanych przez nią uchwał od wielu lat wywołuje – zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie – poważne wątpliwości, które jeszcze się zwiększyły po wejściu w życie ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Celem artykułu jest ocena obowiązującej od 1 października 2018 r. regulacji kształtującej pozycję prawną Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Czy w ogóle jest możliwe określenie pozycji prawnej Polskiej Komisji Akredytacyjnej? Jaki jest charakter prawny podejmowanych przez nią uchwał? I wreszcie: Czy państwo w wystarczającym zakresie sprawuje kontrolę nad działalnością tej Komisji? W wyniku przeprowadzonych badań ustalono między innymi, że nie można jednoznacznie określić statusu Polskiej Komisji Akredytacyjnej ani charakteru prawnego jej uchwał. Na podstawie wniosków z badania sformułowano postulaty de lege ferenda, na przykład, że konieczne jest wprowadzenie mechanizmów kontroli państwowej nad działalnością Komisji, czy też zagwarantowanie uczelniom niepodlegającego podważeniu prawa do sądowego zaskarżania jej uchwał.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.2.08
PDF

Bibliografia

Bednarczyk-Płachta, A. (2017a). Komentarz do art. 48a. W: P. Chmielnicki i P. Stec (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex.

Bednarczyk-Płachta, A. (2017b). Komentarz do art. 53. W: P. Chmielnicki i P. Stec (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex..

Bernatek-Zaguła, I. (2013). Prawne umocowanie Polskiej Komisji Akredytacyjnej w systemie państwa. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 4(16), 221–241. https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/ppk/16/ppk1610.pdf DOI: https://doi.org/10.15804/ppk.2013.04.10

Dmochowski, T. (2011). Realizacja przez Polskę wdrażania „procesu bolońskiego” w szkolnictwie wyższym (do 2007 r.). Cywilizacja i Polityka, 9, 368–379. https://pbc.gda.pl/Content/124504/CiP_2011_09.pdf

Izdebski, H. (2023a). Komentarz do art. 232. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.

Izdebski, H. (2023b). Komentarz do art. 236. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.

Izdebski, H. (2023c). Komentarz do art. 251. W: H. Izdebski i J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (wyd. 2). System Informacji Prawnej Lex.

Jakubowski, A. (2023). Komentarz do art. 241. W: A. Jakubowski (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz (s. 803–805). C. H. Beck.

Kołaczkowski, B. (2019). Analiza i ocena reform w szkolnictwie wyższym w latach 2015–2019. Dobre zmiany? Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323236801

Kwiecień-Miland, M. (2020). Polska Komisja Akredytacyjna w latach 2002–2018. Studium z zakresu statusu prawnego. Wydawnictwo Instytutu Nauki o Polityce.

Mirowska-Łoskot U. (2022, 13 października). Studia podyplomowe bez żadnej kontroli: Słuchacze skarżą się na niską jakość, ministerstwo bada problem. Gazeta Prawna. https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/8567332,studia-podyplomowe-kontrola-niska-jakosc.html

Mrozowska, A. (2019). Komentarz do art. 256. W: J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz. System Informacji Prawnej Lex.

Ruczkowski, P. (2014). Status prawny Polskiej Komisji Akredytacyjnej i jej uchwał oraz ich wpływ na sferę zewnętrzną działania administracji w świetle koncepcji demokratycznego państwa prawnego. Przegląd Prawa Publicznego, 7–8, 92–105.

Słownik języka polskiego PWN. (b.d.). Instytucja. Pobrane 22 lutego 2025, z: https://sjp.pwn.pl/sjp/instytucja;2466463.html

Sasse, L., i Milt, K. (2024, marzec). Szkolnictwo wyższe. Parlament Europejski. Noty tematyczne o Unii Europejskiej. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/pl/sheet/140/szkolnictwo-wyzsze

Stachowiak-Kudła, M. (2012). Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich. Difin.

Ura, E. (2021). Prawo administracyjne. Wolters Kluwer.