Badania-działania kierowane przez społeczność (CLRA) jako upełnomocnianie sił poznawczych defaworyzowanych środowisk wiejskich
Okładka czasopisma Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, tom 87, nr 4, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

pedagogika społeczna
krytyczna praca socjalna
badania partycypacyjne
metodologia badań społecznych

Jak cytować

Granosik, M. (2025). Badania-działania kierowane przez społeczność (CLRA) jako upełnomocnianie sił poznawczych defaworyzowanych środowisk wiejskich. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 87(4), 325–342. https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.4.17

Liczba wyświetleń: 0


Liczba pobrań: 4

Abstrakt

Helena Radlińska, twórczyni polskiej pedagogiki społecznej, podkreślała znaczenie społeczności jako kluczowego elementu edukacji i rozwoju społecznego. Wieś, według Radlińskiej, charakteryzuje się silnymi i unikalnymi więziami wspólnotowymi, które mimo marginalizacji posiadają potencjał transformacyjny. Metoda badań-działań kierowanych przez społeczność (CLRA) może być ważnym narzędziem wzmacniającym siły społeczne i polityczne defaworyzowanych środowisk wiejskich. W artykule przedstawiono rozwój metod badań partycypacyjnych z perspektywy ich potencjału przekształcania lokalnych społeczności również w zakresie uznania społecznego. Metody te kładą nacisk na oddolne współtworzenie wiedzy i działań, uwzględniające lokalne konteksty i zróżnicowania, które nie są odzwierciedlane w dominujących dyskursach. Ponieważ taka działalność (przekształcanie środowiska jego własnymi siłami) jest fundamentem pracy społecznej w ujęciu Radlińskiej, można zasadnie metodologię partycypacyjną traktować jako element łączący pracę socjalną (praktykę) z działalnością badawczą (teorią). Przykładem praktycznego zastosowania CLRA jest projekt YOUROPE, ukierunkowany na angażowanie młodzieży z defaworyzowanych społeczności w tworzenie polityk społecznych w Europie. Projekt, wykorzystując oryginalną metodologię, promuje inkluzywność, demokratyzację procesu tworzenia wiedzy i wzmacnianie politycznego uznania społeczności lokalnych.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.4.17
PDF

Bibliografia

Arnstein, S. (1969). A ladder of community participation. Journal of the American Institute of Planners, 35, 216–224. DOI: https://doi.org/10.1080/01944366908977225

Bański, J. (2014). Perspektywy rozwoju polskiej wsi – wybrane zagadnienia. Wieś i Rolnictwo, 4, 13–25. DOI: https://doi.org/10.53098/wir.2014.4.165/01

Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Beresford, P. (2014). Upełnomocniająca wiedza na rzecz upełnomocniającej pracy socjalnej. W: A. Gulczyńska i M. Granosik (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne (s. 27–40). Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Beresford, P., i Croft, S. (2012). User controlled research: Scoping review. NHS National Institute for Health Research (NIHR) School for Social Care Research; London School of Economics.

Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły. W: G. W. Shugar i M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka (s. 557–596). Państwowe Wydawnictwa Naukowe.

Bohnsack, R. (2004). Metoda dokumentarna – od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji (S. Krzychała, tłum.). W: S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej (s. 17−35). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Brodowska, H. (1979). Wstęp. W: H. Radlińska, Oświata i kultura wsi polskiej (s. 5–46). Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Czyżewski, M. (2019). Pitfalls of participatory approaches. W: M. Granosik, A. Gulczyńska, M. Kostrzyńska i B. Littlechild (red.), Participatory social work: Research, practice, education (s. 359–368). University of Lodz Press; Jagiellonian University Press.

Fedyszak-Radziejowska, B. (2012). Społeczność wiejska: tożsamość, kapitał społeczny, wspólnotowe identyfikacje. W: A. Rosner (red.), Społeczne i kulturowe zagadnienia przemian na wsi polskiej (s. 95–118). Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN.

Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać: narodziny więzienia (T. Komendant, tłum.). Aletheia.

Foucault, M. (2006). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych (T. Komendant, tłum.). Słowo/Obraz Terytoria.

Foucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977–1978 (M. Herer, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Foucault, M. (2014). Rządzenie żywymi (M. Herer, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001

Granosik, M. (2018). Participatory action research in social work: Towards critical reframing. Pensée plurielle. Parole, pratiques et réflexions du social, 48, 77–90. DOI: https://doi.org/10.3917/pp.048.0077

Granosik, M. (2019a). Metoda biograficzna a emancypacyjna praktyka. Perspektywa społeczno-pedagogiczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2), 118–130. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.07

Granosik, M. (2019b). Polityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działań. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając i S. Pasikowski, (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy (s. 143–156). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-715-9.09

Granosik, M. (2020). Praca socjalna wobec pedagogizacji życia społecznego – ujęcie krytyczne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(1), 11–26. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2020.33.1.11-26

Granosik, M., Gulczyńska, A., Kostrzyńska, M., i Littlechild, B. (2019). Here we are: Our journey to participatory research. W: M. Granosik, A. Gulczyńska, M. Kostrzyńska i B. Littlechild (red.), Participatory social work: Research, practice, education (s. 7–14). University of Lodz Press; Jagiellonian University Press. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-348-9.01

Hetherington, S. (2011). How to know: A practicalist conception of knowledge. Wiley-Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118083178

Hurlbert, M., i Gupta, J. (2015). The split ladder of participation: A diagnostic, strategic, and evaluation tool to assess when participation is necessary. Environmental Science & Policy, 50, 100–113. DOI: https://doi.org/10.1016/j.envsci.2015.01.011

Jarkiewicz, A. (2020). Using participatory action learning to Empower the active citizenship of young people. Action Learning: Research and Practice, 17, 72–83. DOI: https://doi.org/10.1080/14767333.2020.1712846

Kołodziejczyk, D. (2003). Kapitał społeczny w rozwoju obszarów wiejskich w Polsce. W: B. Górza i C. Guzik (red.), Współczesne przekształcenia i przyszłość polskiej wsi (s. 57–66). Polskie Towarzystwo Geograficzne PAN.

Komisja Europejska. (2020). Plan działania UE dotyczący praw człowieka i demokracji na lata 2020–2024. https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/e9112a36-6e95-11ea-b-735-01aa75ed71a1/language-pl

Krogstrup, H. K. (1997). Service user participation in quality assessment: A dialogue and learning-oriented evaluation method. Evaluation, 3(2), 205–224. DOI: https://doi.org/10.1177/135638909700300206

Krogstrup, H. K., i Brix, J. (2019). Co-produktion i den offentlige sektor – Brugerinvolvering i Kvalitetsudvikling. Hans Reitzels Forlag.

Mendel, M. (red.). (2005). Animacja współpracy środowiskowej na wsi. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Mouffe, Ch. (2005). Paradoks demokracji. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Olubiński, A. (2020). „Świat życia” i „Mała ojczyzna” jako obszar procesów edukacyjnych. Przegląd Pedagogiczny, 2, 9–29.

Radlińska, H. (1910). Uniwersytety Ludowe w Polsce. Przewodnik Oświatowy, 12, 437–443.

Radlińska, H. (1924). Uniwersytet Chłopski. Wyzwolenie, 19, 1–2.

Radlińska, H. (1927). Wieś i miasto. W: W. Sosiński (red.), Dom Ludowy: Cz. 1. Doświadczenia i wskazówki organizacyjne. Centralny Związek Kółek Rolniczych.

Radlińska, H. (1933). Książka na wsi. Przewodnik Gospodarski, 48, 645–646.

Radlińska, H. (1936). Dom Społeczny. Przewodnik Gospodarski, 25, 387–388.

Radlińska, H. (1946). W służbie kultury wsi. Oświata Rolnicza, 4, 185–193.

Radlińska, H. (1948). Od Wydawców. W: K. Zawistowicz-Adamska, Żywe tradycje współdziałania na wsi (s. 3–5). Polski Instytut Służby Społecznej.

Radlińska, H. (1961). Egzamin z pedagogiki społecznej. W: H. Radlińska, Pedagogika społeczna (s. 359–395). Ossolineum.

Reynolds, B. (1939). Re-thinking social case work. Social Work Today.

Rose, N. (1998). Inventing our selves: Psychology, power, and personhood. Cambridge University Press.

Rose, N. (1999). Powers of freedom: Reframing political thought. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511488856

Sibley, D. (2003). Geographies of exclusion: Society and difference in the West. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203430545

Szafraniec, K. (2012). Procesy demograficzne i generacje młodych. W: A. Rosner (red.), Społeczne i kulturowe zagadnienia przemian na wsi polskiej (s. 13–36). Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN.

Theiss, W. (red.). (2001). Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Torfing, J., Peters, B. G., Pierre, J., i Sørensen, E. (2012). Interactive governance: Advancing the paradigm. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199596751.001.0001

Urbaniak-Zając, D., i Kos, E. (2014). Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wieruszowska-Adamczyk, M. (2018). Wieś polska w perspektywie stulecia. Refleksje rocznicowe 1918–2018. Zeszyty Wiejskie, 24, 9–18. DOI: https://doi.org/10.18778/1506-6541.24.01

Woensdregt, L., Kibui, E., i Stapele, van N. (2022). Reflections on using a community-led research and action (CLRA) methodology to explore alternatives in international development. W: M. van Wessel, T. Kontinen i J. N. Bawole (red.), Reimagining civil society collaborations in development: Starting from the South (Chapter 3). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003241003-4