Przyrzeczenie administracyjne w systemie prawnych form działania administracji
Main Article Content
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest problematyka przyrzeczenia administracyjnego w systemie prawnych form działania. Artykuł obejmuje przegląd stanowisk przedstawicieli nauki na temat miejsca przyrzeczenia administracyjnego w typologiach prawnych form działania administracji. W artykule zwrócono uwagę na kwestię otwartego i zmiennego katalogu prawnych form działania, co jest szczególnie istotne w kontekście przyrzeczenia administracyjnego, jako formy nie w pełni unormowanej w polskim prawie administracyjnym. Autorka wskazuje także, że funkcjonowanie przyrzeczenia administracyjnego w systemie prawnych form działania może przyczyniać się do urzeczywistniania w praktyce administrowania wartości wyrażanych w zasadzie zaufania obywateli do państwa i prawa oraz prawie do dobrej administracji.
Downloads
Article Details
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Biernat, S. (1997), Promesa koncesji, [w:] Olszewski, H., Popowska, B. (red.), Gospodarka – Administracja – Samorząd, t. 2, Poznań.
- Błaś, A. (2004), W sprawie jakości działań organów administracji publicznej w demokratycznym państwie prawa, [w:] Łukasiewicz, J. (red.), Jakość administracji publicznej. Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Rzeszów.
- Jaroszyński, M., Zimmermann, M., Brzeziński, W. (1956), Polskie prawo administracyjne. Część ogólna, Warszawa.
- Leoński, Z. (2004), Zarys prawa administracyjnego, Warszawa.
- Lipowicz, I. (2007), Dylematy siatki pojęciowej w nauce prawa administracyjnego, w: Koncepcja systemu prawa administracyjnego, J. Zimmermann (red.), Warszawa.
- Łętowski, J. (1990), Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, Warszawa.
- Łętowski, J. (1995), Prawo administracyjne dla każdego, Warszawa.
- Łukasiewicz, J., Kłosowska, K. (2008), Słowo o przyrzeczeniu administracyjnym, w: J. Boć, L. Dziewięcka-Bokun (red.), Umowy w administracji, Wrocław.
- Ochendowski, E. (1999), Prawo administracyjne, część ogólna, Toruń.
- Niewiadomski, Z., Cieślak, Z., Lipowicz, I., Szpor, G. (2005), Prawo administracyjne, Warszawa.
- Stahl, M. (red.), (2004), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa.
- Starościak, J. (1957), Prawne formy działania administracji, Warszawa.
- Starościak, J. (1978), Prawne formy działania administracji, [w:] Rabska, T., Łętowski, J. (red.), System prawa administracyjnego, t. 3, Warszawa.
- Błaś, A. Boć, J., Stahl, M., Ziemski, K.M. (red.), (2013), System prawa administracyjnego, t. 5: Prawne formy działania administracji, Warszawa.
- Taras, W. (1988), Prawny obowiązek informowania obywateli przez organy administracji państwowej, Państwo i Prawo 1
- Taras ,W. (1992), Informowanie obywateli przez administrację, Wrocław-Warszawa-Kraków.
- Taras, W. (1997), Przyrzeczenie administracyjne, [w:] M. Mozgawa, M. Mazur, J. Stelmasiak, T. Bojarski (red.), Polska lat 90-tych. Przemiany państwa i prawa, Lublin.
- Taras, W. (2000), Zalecenie, ostrzeżenie i przyrzeczenie administracyjne w systemie form działania administracji publicznej, [w:] Bąkowski, T. (red.), Administracja i prawo administracyjne u progu trzeciego tysiąclecia. Materiały z konferencji naukowej Katedr Prawa i Postępowania Administracyjnego, Łódź.
- Ura, E., Ura, E. (2006), Prawo administracyjne, Warszawa.
- Wiktorowska, A. (2007), Kierunki zmian w teorii prawnych form działania administracji, w: Koncepcja systemu prawa administracyjnego, J. Zimmermann (red.), Warszawa.
- Ziemski, K.M. (2005), Indywidualny akt administracyjne jako forma prawna działania administracji, Poznań.
- Zimmermann, J. (2006), Prawo administracyjne, Kraków.
- Zimmermann, J. (2009), Przepisy ogólne prawa administracyjnego i definiowanie pojęć ogólnych, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 71(2): 161-174.
- Zimmermann, J. (2013), Aksjomaty prawa administracyjnego, Warszawa.