Kilka uwag o pokoleniowej sytuacji współczesnej polskiej młodzieży
Main Article Content
Abstrakt
Pokoleniowa sytuacja współczesnej polskiej młodzieży jest dość szczególna i stanowi efekt zarówno przemian w skali makro, do których wypada zaliczyć dominację kultury konsumpcyjnego kapitalizmu, szybki skok cywilizacyjny (głównie rozwój technologii komunikacyjnych), globalizację, akcesję do UE, jak i mikro – dotychczas niewystępujące w podobnej skali zmiany wzorów socjalizacyjnych.
Na pokoleniową sytuację interesujących nas dzisiaj młodych Polaków (roczniki 1990-1997), przypuszczalnie stanowiących pierwsze kohorty nowej grupy pokoleniowej, składają się przede wszystkim trzy elementy: 1) socjalizacyjne „wykorzenienie z historii”; 2) nieustanne poddawanie niespotykanemu dotychczas, intensywnemu, wieloźródłowemu wpływowi bodźców zewnętrznych oraz 3) fakt, że żyje w świecie zróżnicowanych form uzależnień i ulega im. Warto będzie się wskazanym cechom w najbliższych latach uważnie przyglądać, gdyż odnoszę wrażenie, że pierwszy raz od wielu lat obserwujemy wyraźne znamiona zupełnie nowej jakości młodzieżowej pokoleniowości, i to nie tylko w swoich regionalnych wcieleniach, lecz również w wymiarze globalnym.
Downloads
Article Details
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Barber B.R. (2008), Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, tłum. H. Jankowska, Muza, Warszawa.
- Berridge, K.C., Robinson, T.E. (1998), What is the role of dopamine in reward: hedonic impact, reward learning, or incentive salience?, Brain Research Reviews 28: 309-369.
- Carr, N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, tłum. K. Rojek, Helion, Gliwice.
- CBOS (2013), Poakcesyjne migracje zarobkowe, Komunikat z badań, BS/166/2013, Warszawa.
- Drożak, J., Bryła, J. (2005), Dopamina – nie tylko neuroprzekaźnik, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej 59.
- Filiciak, M., Danielewicz, M., Halawa, M., Mazurek, P., Nowotny, A. (2010), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, SWPS, Warszawa.
- Gardner, H., Davies, K. (2013), The App Generation: How Today’s Youth Navigate Identity, Intimacy, and Imagination in a Digital World, Yale University Press, New Haven.
- Garewicz, J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, Studia Socjologiczne 1.
- Guerreschi, C. (2010), Nowe uzależnienia, Salwator, Kraków.
- Jobst, B.C., McDonald B.C. (2009), Zaburzenia zachowania pochodzenia czołowego, [w:] Schachter, S.C., Holmes, G.L., Kasteleijn-Nolst Trenite, D.G.A. (red.), Padaczka. Aspekty behawioralne w teorii i praktyce, Wyd. Czelej, Lublin.
- Klingberg, T. (2008), The Overflowing Brain: Information Overload and the Limits of Working Memory, Oxford University Press, Oxford.
- Landrowski, J. (2002), Biologiczne mechanizmy stresu, [w:] Bilikiewicz, A., Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.), Psychiatria, t. 1: Podstawy psychiatrii, Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław.
- Mazowiecki, T. (1989), Przeszłość odkreślamy grubą linią. Przemówienie Tadeusza Mazowieckiego w Sejmie, Gazeta Wyborcza 25 sierpnia 1989.
- Morańska, D., Jędrzejko, M. (2013), Cyfrowi Tubylcy – socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr, Warszawa.
- Ogińska-Bulik, N. (2010), Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość?, Difin, Warszawa.
- Pawlaczyk, B. (2010), Rola hormonów w regulacji homeostazy organizmu człowieka, Homines Hominibus 6.
- Sanbonmatsu, D.M., Strayer, D.L., Medeiros-Ward, N., Watson, J.M. (2013), Who Multi-Tasks and Why? Multi-Tasking Ability, Perceived Multi-Tasking Ability, Impulsivity, and Sensation Seeking, PLOS ONE, 23 January 2013.
- Świda-Ziemba, H. (1999), Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, ISNS UW, Warszawa.
- Świda-Ziemba, H. (2003), Urwany lot. Pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945-1948, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- Weinschenk, S. (2012), Why We’re All Addicted to Texts, Twitter and Google, www.psychologytoday.com.
- Wiktor, J.W. (2004), Reklama – między perswazja a manipulacją. Etyczne kontrowersje wokół komunikacji marketingowej, [w:] Garbarski, L. (red.), Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, Wyd. WSPiZ im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa:289-296.
- Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, Wyd. WSPiZ im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa.
- Wrzesień, W. (2003), Jednostka – rodzina – pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie, WN UAM, Poznań.
- Wrzesień, W. (2007), Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, Nauka 3: 131-151.
- Wrzesień, W. (2009), Europejscy Poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, PWN, Warszawa.
- Wrzesień, W. (2014), Modyfikacje wzorów socjalizacyjnych w rodzinie w czasach nałogowych konsumentów, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 76(3): 261-280.
- Zaltman, G. (2004), Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu rynku, Forum, Poznań.
- Zięba, K. (2004), Granice etycznych praktyk marketingowych w zakresie nowych form promocji, [w:] Garbarski, L. (red.), Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, Wyd. WSPiZ im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa: 297-306.
- Zweig, J. (2007), Your Money and Your Brain: How the New Science of Neuroeconomics Can Make You Rich, Simon & Schuster, New York.