Abstrakt
Artykuł porusza aktualny dla sektora bankowego problem, jakim jest transformacja cyfrowa działalności, zarówno wewnątrz banku, jak i na zewnątrz. Ewolucja społeczeństwa spowodowana wprowadzeniem Internetu do niemalże wszystkich sfer życia człowieka, wymusza na bankach automatyzację i cyfryzację wszystkich procesów i produktów bankowych tak, aby sprostać wymaganiom nowoczesnego klienta. Banki mają więc za zadanie przeformułowanie aktualnych strategii na nowe, takie które w centrum będą stawiać klienta i jego upodobania. W artykule rozważa się, jakie wyzwania stoją przed polskim sektorem bankowym oraz przedstawia możliwe skutki braku dostosowania się banków do oczekiwań klientów.
Bibliografia
AT Kearney (2014), Going Digital: The Banking Transformation Road Map, https://www.atkearney.com/documents/10192/5264096/Going+Digital+-+The+Banking+Transformation+Road+Map.pdf/60705e64-94bc-44e8-9417-652ab318b233 [dostęp: 6.07.2016].
Baran, D. (2013), Internet w Polsce, https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/667/DBaran_Internet%20w%20Polsce.pdf?sequence=1 [dostęp 4.07.2016].
Cavoukian, A. (2011), Mobile Near Field Communications (NFC). “Tap ‘n Go”. Keep it Secure & Private, https://www.ipc.on.ca/images/Resources/mobile-nfc.pdf [dostęp: 4.07.2016].
Deloitte (2016), Wizja banku przyszłości w rzeczywistości digital, Warsztat z Deloitte z dnia 27 kwietnia 2016 r. (materiał nieopublikowany).
Firlej, K., Trzepałka, P. (2015), Wybrane typy ogólnej orientacji przedsiębiorstw spożywczych XXI w., Roczniki naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 17(5).
International Data Corporation Press Release (2015), https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS40656915 [dostęp: 6.07.2016].
Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, W. (2002), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
McKinsey&Company (2014), The bank of the future, http://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/the-bank-of-the-future [dostęp: 6.07.2016].
McKinsey&Company (2014), The digital battle that banks must win, http://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/the-digital-battle-that-banks-must-win [dostęp: 6.07.2016].
McKinsey&Company (2015), Strategic choices for banks in the digital age, http://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/strategic-choices-for-banks-in-the-digital-age [dostęp: 8.07.2016].
Mintzberg, H. (1987), The Strategy Concept I: Five Ps for Strategy, http://www.milesazachary.com/MGT%204380%20Sp%202012/Mintzberg,%20H.,%201987.%20The%20Strategy%20Concept%20I-Five%20Ps%20for%20Strategy..pdf [dostęp: 17.12.2016].
Molik, J., Gibas, A. (2016), Cyfrowa agenda bankowości, http://mojebankowanie.pl/cyfrowa-agenda-w-bankowosci/ [dostęp: 4.07.2016].
Nocoń, B., Zborowski, B. (2015), Bankowość mobilna i płatności mobilne, [w:] Kawiński, A., Sieradz, A., Wyzwania informatyki bankowej, EKF, Gdańsk.
PwC (2011), The new digital tipping point, https://www.pwc.com/gx/en/banking-capital-markets/publications/assets/pdf/pwc-new-digital-tipping-point.pdf [dostęp: 16.12.2016].
PwC (2014), Retail Banking 2020. Evolution or Revolution?, https://www.pwc.com/gx/en/banking-capital-markets/banking-2020/assets/pwc-retail-banking-2020-evolution-or-revolution.pdf [dostęp: 8.07.2016].
Pyka, A., Sieradz, A. (2015), Bank detaliczny ery „Digital”, [w:] Kawiński, A., Sieradz, A., Wyzwania informatyki bankowej, EKF, Gdańsk.
Radkowska, J. (2009), Marketing w działalności przedsiębiorstw, [w:] Radkowska, J., Radkowski, K., Sobotkiewicz, D., Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej. Wybrane zagadnienia, PWSZ, Legnica.
Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej bezpieczeństwa transakcji płatniczych wykonywanych w internecie przez banki, krajowe instytucje płatnicze, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe, http://www.knf.gov.pl/Images/REKOMENDACJA_dot_bezpieczenstwa_transakcji_platniczych_tcm75-43526.pdf [dostęp: 18.12.2016].
Repetowski, R. (2009), Zmiany w marketingowej orientacji przedsiębiorstw przemysłowych w dobie postępującej globalizacji, http://www.up.krakow.pl/geo/kgpptg/pdf/ptg12/reptowski12.pdf [dostęp: 4.07.2016].
Sławińska, M. (2015), Istota i znaczenie marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] Mruk, H., Pilarczyk, B., Sławińska, M., Marketing. Koncepcje – strategie – trendy, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
The Statistic Portal Statista, Number of smartphones sold to end users worldwide from 2007 to 2015 (in million units), https://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/ [dostęp: 6.07.2016].
Woszczyński, T., Marcinkowski, Z., Sudoł, M. (2013), Raport biometryczny 2.0. Bankowość biometryczna, http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/rady_i_komitety/technologie_bankowe/publikacje/Raport_Biometryczny_2.0_strona_FTB.pdf [dostęp: 18.12.2016].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 WPiA UAM
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.