Refinansowanie długu polskich gmin
Main Article Content
Abstrakt
O wyborze problematyki refinansowania zadłużenia samorządowego zadecydowało przeświadczenie o niedostatecznym ujmowaniu tego zagadnienia w literaturze przedmiotu, nierzadko jego bagatelizowaniu w odniesieniu do szczebla regionalnego i lokalnego oraz istnieniu pokaźnych luk na tym polu badawczym. Zasadniczym celem pracy jest usystematyzowanie informacji dotyczących refinansowania długu publicznego, w tym samorządowego, oraz zbadanie skali zjawiska w polskich gminach. Przedstawiono propozycje wzbogacenia mierników oceny kondycji finansowej samorządów o te dotyczące opisywanych zagadnień. Sprecyzowane cele mają więc charakter zarówno teoretyczny, jak i aplikacyjny. W pracy wskazano trudności, jakie związane są z pomiarem zadłużenia publicznego, przybliżono pojęcie refinansowania długu oraz odniesiono je do długu samorządowego. Zasygnalizowano zagadnienia związane z restrukturyzacją zadłużenia, myloną czasem z jego refinansowaniem. Zaprezentowano również dane dotyczące refinansowania polskich gmin w latach 2003-2015 oraz przedstawiono propozycje mierników omawianych zagadnień. Opracowanie kończy podsumowanie zawierające najważniejsze wnioski; zasygnalizowano również problemy wymagające dalszych badań.
Downloads
Article Details
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Babczuk, A. (2012), Zadłużenie spółek komunalnych w Polsce. Próba oceny skali i zróżnicowania regionalnego, Finanse Komunalne 9: 5–16.
- Bitner, M. (2014), Spółki prawa handlowego – przeniesienie zadłużenia poza JST, [w:] Walczak, P. (red.), Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa: 235–260.
- Bitner, M., Kulesza, M. (2011), Nowa definicja państwowego długu publicznego? Problemy związane z interpretacją przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa, Samorząd Terytorialny 7–8: 15–30.
- Cichocki, K.S. (2013), Zarządzanie finansami i długiem samorządu terytorialnego w perspektywie wieloletniej, Polska Akademia Nauk, Instytut Badań Naukowych, Warszawa.
- Cilak, M. (2013), Instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego stosowane przez samorząd terytorialny. Problematyka prawnofinansowa, TNOiK, Dom Organizatora, Toruń.
- Dobrowolski, P. (2009), Prawdziwy dług publiczny Polski wynosi ponad 200% PKB, http://sobieski.org.pl [dostęp: 6.02.2017].
- Filipiak, B. (2013), Przesłanki dokonania oceny samorządowego długu publicznego na tle podejścia badawczego, [w:] Denek, E., Dylewski M. (red.), Szacowanie poziomu zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego w warunkach zwiększonego ryzyka utraty płynności finansowej, Difin, Warszawa: 169–208.
- Gniadkowski, A. (2014), Poprawianie artykułu 243: samorządy pod mniejszą presją, Wspólnota 19: 38–39.
- Gonet, W. (2006), Kredyty, pożyczki, obligacje w gospodarce finansowej samorządu terytorialnego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie–Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
- Gorzelak, G., Jałowiecki, B. (2014), Koniunktura w Polsce lokalnej 2013, Studia Regionalne i Lokalne 58(4): 5–24.
- Hausner J., Mazur, S. (red.), (2015), Państwo i My. Osiem grzechów głównych Rzeczpospolitej, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków.
- Jastrzębska, M. (2016), Nadmierne zadłużanie się jednostek samorządu terytorialnego – przyczyny, skutki, przeciwdziałanie, Finanse Komunalne 6: 15–29.
- Jegorow, D. (2016), Falsyfikacja rozwoju społeczno-gospodarczego w skwantyfikowanym systemie sprawozdawczym w układzie regionalnym, [w:] Pach, J. et al. (red.), Ekonomia umiaru. Realna perspektywa? Nowy paradygmat Grzegorza W. Kołodki, Wydawnictwo PWN, Warszawa: 429–443.
- Jurewicz, D. (2016), Dług samorządu – bodziec czy bariera absorpcji środków europejskich?, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2: 231–249.
- Kamela-Sowińska, A. (2014), Sekurytyzacja jako metoda oddłużenia polskich szpitali, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 67: 911–920.
- Kołodko, G.W. (2014), Społeczne i przestrzenne aspekty zróżnicowania dochodów we współczesnym świecie, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 39(3): 26–37.
- Koziński, A. (2013), Balcerowicz pokazuje prawdziwy dług Polski, http://polskatimes.pl [dostęp: 6.02.2017].
- Krawczyk, R.P. (2016), Problem skuteczności rozwiązań prawnych zapobiegających nadmiernemu zadłużaniu się samorządu terytorialnego, Finanse Komunalne 12: 5–19.
- Marchewka-Bartkowiak, K. (2012), Potrzeby pożyczkowe jednostek sektora finansów publicznych, INFOS, Biuro Analiz Sejmowych, http://orka.sejm.gov.pl [dostęp: 6.02.2017].
- Marchewka-Bartkowiak, K. (2012), Refinansowanie (rolowanie) długu, http://sejm.gov.pl [dostęp: 8.02.2017].
- Mączyńska, E. (2015), Wybrane globalne i makroekonomiczne czynniki kształtujące w Polsce dochodzenie praw z umów, Biuletyn PTE 68: 21–31.
- Miemiec, W. (2011), Kategoria kredytu i pożyczki jako tytułów zaliczanych do państwowego długu publicznego w ustawie o finansach publicznych i w rozporządzeniu wydanym na jej podstawie, [w:] Szołno-Koguc, J., Pomorska, A., (red.), Ekonomiczne i prawne uwarunkowania i bariery redukcji deficytu i długu publicznego, Wolters Kluwer business, Warszawa: 183–196.
- Owsiak, S. (2015), Finanse, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Pach, J. (2016), Umiar w finansach publicznych w świetle kryteriów budżetowych z Maastricht, [w:] Pach J. et al. (red.), Ekonomia umiaru. Realna perspektywa? Nowy paradygmat Grzegorza W. Kołodki, Wydawnictwo PWN, Warszawa: 155–171.
- Poniatowicz, M. (2005), Dług publiczny w systemie finansowym jednostek samorządu terytorialnego (na przykładzie miast na prawach powiatu), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
- Poniatowicz, M. et al. (2010), Efektywne zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
- Public debt. How much is too much, (2015), http://economist.com [dostęp: 22.02.2017].
- Refinansowanie, http://nbportal.pl [dostęp: 8.02.2017].
- Serwis Samorządowy PAP (2013), Artykuł 243. Ze skarbnikiem o ustawie o finansach publicznych, http://samorzad.pap.pl [dostęp: 22.02.2017].
- Shiller, R.J. (2012), Finance and the Good Society, Princeton University Press, Princeton.
- Słodowa-Hełpa, M. (2013), Rozwój zintegrowany. Warunki, wymiary, wyzwania, CeDeWu, Warszawa.
- Stęplowski, J. (2016), Czy kredyt konsolidacyjny wymaga zmiany budżetu jednostki samorządu terytorialnego?, Finanse Komunalne 6: 59–62.
- Tyniewicki, M. (2014), Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez inne niż Skarb Państwa jednostki sektora finansów publicznych, [w:] Ruśkowski, E., Salachna, J.M., (red.), Finanse publiczne. Komentarz praktyczny, ODDK, Gdańsk: 417–430.
- Uryszek, T., (2014), Ryzyko refinansowania długu Skarbu Pastwa w Polsce, Finanse i Prawo Finansowe 2, http://finanseiprawofinansowe.uni.lodz.pl [dostęp: 8.02.2017].
- Walczak, P. (2014), Zasady zaciągania zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek i papierów wartościowych przez zarządy JST, [w:] Walczak, P., (red.) Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa: 154–156.
- Wielgosz, P. (red.) (2012), Kryzys długów publicznych. Przewodnik dla początkujących, witryna Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, http://issuu.com [dostęp: 22.02.2017].
- Wiśniewski, M. (2016), Obligacje podporządkowane, wieczyste i przychodowe w Polsce – próba oceny ekonomicznych skutków nowelizacji ustawy o obligacjach, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 78(1): 181–195.
- Zapis dyskusji panelowej na temat „Pożądane kierunki i scenariusze naprawy finansów publicznych w Polsce", (2011), [w:] Szołno-Koguc, J., Pomorska, A. (red.), Ekonomiczne i prawne uwarunkowania i bariery redukcji deficytu i długu publicznego, Wolters Kluwer business, Warszawa: 17–47.
- Żółciak, T. (2016), Kreatywna księgowość kwitnie w samorządach. Nowe reguły zadłużenia się nie zdają egzaminu, http://serwisy.gazetaprawna.pl [dostęp: 22.02.2017].