Abstrakt
W artykule przedstawiono istotę strategicznego zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem działań marketingowych jako podstawy do skutecznego i efektywnego sterowania procesami rozwoju gminy, a w konsekwencji jak najlepszego zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców. Wskazano na rolę władz gminy w regulowaniu, kreowaniu i stymulowaniu rozwoju lokalnego, a także na konieczność kompleksowego podejścia do problemów rozwoju lokalnego. Przedstawiono także ewolucję metod zarządzania rozwojem lokalnym stosowanych przez władze polskich gmin. Na tym tle przedstawiono istotę, pojęcie, podstawowe cechy i etapy działań strategiczno-marketingowych na rzecz rozwoju gminy.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że odniesienie sukcesu w działaniach na rzecz rozwoju gminy w dużym stopniu zależy od umiejętności posługiwania się skutecznymi i efektywnymi metodami zarządzania. Taką – zdaniem autora – jest metoda strategiczno-marketingowa. W wyniku takiego podejścia powinien powstać efekt synergii, czyli efekt w postaci wartości dodanej ponad prostą sumę osiągniętych rezultatów, uzyskany w wyniku komplementarności obu metod zarządzania. Przy takim podejściu priorytety, cele i zadania do realizacji są określone w sposób kompleksowy, rzetelny oraz zgodny z realnymi możliwościami wykonawczymi, zwłaszcza finansowymi. W konsekwencji zwiększa się skuteczność działań realizacyjnych, co przekłada się na wyższy poziom zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców, wzrost atrakcyjności lokalizacyjnej, poprawę wizerunku i wzrost konkurencyjności gminy w otoczeniu.
Bibliografia
Blakely, E.J. (1989), Planning Local Economic Development – Theory and Practice, Sage Library of Social Research 168.
Florek, M. (2006), Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Gaczek, W.M. (2003), Zarządzanie w gospodarce przestrzennej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Poznań.
Gilowska, Z. (1998), System ekonomiczny samorządu terytorialnego w Polsce, Municipium, Warszawa.
Markowski, T. (1999), Zarządzanie rozwojem miasta, WN PWN, Warszawa.
Parysek, J.J. (1997), Podstawy gospodarki lokalnej, WN UAM, Poznań 1997.
Szromnik, A. (1996), Marketing komunalny, Samorząd Terytorialny 6(3).
Szromnik, A. (2012), Marketing terytorialny – miasto i region na rynku, wyd. 4 poszerzone, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Sztando, A. (1998), Interwencjonizm samorządowy – obszary i instrumenty oddziaływania samorządu terytorialnego na gospodarkę lokalną, [w:] Gospodarka lokalna w teorii o praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, nr 785, Wrocław.
Sztando, A. (2000), Lokalny interwencjonizm samorządowy, czyli kształtowanie gminnego rozwoju gospodarczego, Studia Regionalne i Lokalne 1.
Wiktorowska, A (red.) (2000), Komunikacja i współpraca sektorów w gminie, LGPP, Minicipium, Warszawa.
Wojciechowski, E. (2003), Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa.
Ziółkowski, M. (2007), Zarządzanie strategiczne w polskim samorządzie terytorialnym, [w:] Zalewski, A. (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, wyd. 2 zmienione i rozszerzone, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
Ziółkowski, M. (2012), Przemiany w podejściu do zarządzania rozwojem w samorządzie gminnym, [w:] Bartkowiak, R., Ostaszewski, J. (red.), Dorobek ekonomii, finansów i nauk o zarządzaniu oraz jego praktyczne wykorzystanie na przełomie XX i XXI wieku, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
Ziółkowski, M., Goleń, M. (2006), Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym, [w:] Sochacka-Krysiak, H. (red.), Zarządzanie gospodarką i finansami gminy, wyd. 2 uzupełnione i zaktualizowane, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2006.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 WPiA UAM
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.