Abstract
Among the many issues of territorial self-government law whose interpretation leads to much controversy, one of the main ones is the scope, size and instruments used in business performance of a territorial self-governing unit operating as a business entity. What raises particular doubts is the concept of ‘municipal economy’ and inseparably bound to it concept of ‘public utility’. Both have so far been interpreted based on the grammatical and semantic rules. This interpretation has turned out obsolete as it fails to meet the needs of today, and more specifically, the tasks of the contemporary territorial self-government. It even renders performance of certain functions of a self-governing unit impossible, particularly that of a creator of municipal or regional policy and that of its main executor in the capacity of the development manager. Hence the need to use other methods of interpretation, particularly the functional one and the systemic one. However, to eliminate the doubts arising from the interpretation of the two concepts completely, it will be necessary to adopt new normative solutions in the form of relevant amendments to the law on the political system or a new law on municipal economy.References
Kieres, L. (2013), [w:] System prawa administracyjnego, t. 8b: Publiczne prawo gospodarcze, Warszawa: 57-127.
Kulesza, M. (2000), Rozwój regionalny. Zagadnienia instytucjonalne, Samorząd Terytorialny 10(10): 3- 22.
Lemańska, J. (2014), Adekwatność prawnej regulacji pozycji zarządu województwa w odniesieniu do podstawowego zadania samorządu województwa – rozwoju regionalnego, [w:] Stec, M., Małysa-Sulińska, K. (red.), Pozycja ustrojowa organów wykonawczych jednostek samorządu województwa, Warszawa: 194-217.
Lemańska, J. (2015), Zakres i stopień samodzielności samorządu województwa w procesie programowania i realizacji rozwoju regionalnego, [w:] Stec, M., Bandarzewski, K. (red.), Rozwój regionalny – instrumenty realizacji i rola samorządu województwa, Warszawa.
Niewiadomski, Z. (2011), [w:] System prawa administracyjnego, t. 6: Podmioty administrujące, Warszawa: 97-217.
Niżnik-Dobosz, I., Dobosz, P. (2013), [w:] Chmielnicki, P. (red.), Ustawa o samorządzie gminnym, Warszawa: 166-180.
Piątek, S. (1986), Przedsiębiorstwo użyteczności publicznej jako instytucja gospodarcza, Warszawa.
Skoczylas, A., Piątek, W. (2016), [w:] Konstytucja RP. Komentarz, t. 2, red. M. Safjan, P. Bosek, Warszawa: 880-962.
Stec, M. (1998), Ustrój terytorialnej administracji publicznej w Polsce. Rola samorządu terytorialnego: gminy, powiatu i województwa oraz administracji rządowej w nowoczesnym państwie XXI w., [w:] Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce (Reforma Administracji Publicznej. Materiały szkoleniowe), z. 2, Warszawa: 10-17.
Stec, M., Mączyński, M. (2016), Zakres i charakter zadań samorządu województwa a sfera użyteczności publicznej, Kontrola Państwowa 1: 122-143.
Szydło, M. (2008), Ustawa o gospodarce komunalnej. Komentarz, Warszawa.
Wasilewski, A. (1982), Przedsiębiorstwo użyteczności publicznej w świetle prawa polskiego, Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego 1-2: 12-17.
License
Copyright (c) 2017 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.