A territorial contract as an instrument of collaboration of entities conducting development policy
PDF (Język Polski)

Keywords

coherence policy
development policy
independence of units of territorial self-government
public law consensual acts

How to Cite

Kokocińska, K. (2017). A territorial contract as an instrument of collaboration of entities conducting development policy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 79(3), 149–159. https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.3.12

Number of views: 341


Number of downloads: 245

Abstract

The complexity of social and economic relationships and their constant changes require efficient measures undertaken by public administration, which ought to be adequate to the general political assumptions of the legal form of its activities. The sphere in which the conceptualisation of the catalogue of forms of actions taken by public administration is particularly
complicated due to its strong connections with the economic, social and particularly political conditioning is the development policy. In order to facilitate the organisation of cooperation between the entities conducting development policy (i.e. the Council of Ministers and the units of territorial self-governments) obliged to pursue a common goal a negotiatory model of shaping mutual relationships was adopted (a territorial contract). The contractual modification of public law relationships emphasises the position of subjects entering these public law relationships. Hence a postulate that the limits of that independence in the shaping of mutual relationships that arise not only from the conditions of functional or organisational nature, but also from the political position of the participants of these relationships and which are guaranteed in the Constitution of the Republic of Poland, should be taken into consideration.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.3.12
PDF (Język Polski)

Funding

National Science Centre Research Grant ‒ Opus 12

no. 2016/23/B/HS5/03774

References

Bardach, E. (1998), Gettnig Agencies to Work Together. The Practice and Theory of Managerial Craftsmanship, Washington.

Boć, J. (2013), Formy prawne w sferze działań zewnętrznych, [w:] System prawa administracyjnego, t. 5: Prawne formy działania administracji, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa.

Cieślik, Z. (2004), Zagadnienia prawa europejskiego. Informacje na temat kontroli działań podejmowanych przez UE pod względem zgodności z zasadą subsydiarności, Zeszyty Prawnicze Biura Studiów i Ekspertyz 3.

Cybulska, R. (2012), Kontrakt wojewódzki. Studium administracyjnoprawne, Warszawa.

Dobek, A. (2010), Zasada subsydiarności w Traktacie z Lizbony, Wrocławskie Studia Erazmiańskie Zeszyty Studenckie: 178–195.

Dolnicki, B., Cybulska, R. (2007), Nowe dwustronne formy działania administracji publicznej –zagadnienia wybrane, [w:] Zimmermann, J. (red.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego, Zjazd Katedr Prawa Administracyjnego i Postępowania Administracyjnego, Zakopane 24–27 września 2006 r., Warszawa.

Grosse, T.G., Gałek, A. (red.), (2008), Zintegrowane podejście do rozwoju – rola polityki spójności, Warszawa.

Kokocińska, K. (2009), Wybrane formy prowadzenia polityki rozwoju, [w:] Popowska, B., Kokocińska, K. (red.), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Poznań.

Kokocińska, K. (2014), Prawny mechanizm prowadzenia polityki rozwoju w zdecentralizowanych strukturach władzy publicznej, Poznań.

Kokocińska, K. (2015), Współdziałanie podmiotów władzy publicznej na rzecz rozwoju, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 77(3), 2015: 183–191 [DOI: http://dx.doi.org/10.14746/rpeis.2015.77.3.13].

Kokocińska, K. (2016), Decentralizacja jako ustrojowa zasada relacji pomiędzy organami władzy publicznej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 78(2): 27–36 [DOI: http://dx.doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.2.4].

Lipowicz, I. (2016), Prawne formy działania administracji publicznej – między stabilizacją a potrzebą przełomu, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 78(4): 41–54 [DOI: http://dx.doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.4.4].

Lisowski, P. (2013), Relacje strukturalne w polskim samorządzie terytorialnym, Wrocław.

Popowska, B., Kokocińska, K. (red.) (2009), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Poznań 2009.

Półtorak, N. (2010), Ochrona uprawnień wynikających z prawa Unii Europejskiej w postępowaniach krajowych, Warszawa.

Rabska, T. (2001), Kontrakt wojewódzki – forma działania administracji publicznej w strukturach zdecentralizowanych, [w:] Instytucje współczesnego prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa Profesora zw. dra hab. Józefa Filipka, Kraków.

Rabska, T. (2009), Działania administracji publicznej w świetle współczesnej koncepcji publicznego prawa gospodarczego, [w:] Popowska, B., Kokocińska, K. (red.), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Poznań: 15–32.

Radawan-Röhrenschef, M. (1996), Zasada subsydiarności w polityce regionalnej, [w:] Milczarek, D. (red.), Subsydiarność. Monografie i studia, Warszawa.

Sendrowicz, M. (1996), Subsydiarność jako zasada ustrojowa w Unii Europejskiej, [w:] Milczarek, D. (red.), Subsydiarność. Monografie i studia, Warszawa: 74 i n.

Strzyczkowski, K. (2009), Uwagi o zadaniach nauki o prawnych formach działania administracji gospodarczej, [w:] Popowska, B., Kokocińska, K. (red.), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Poznań: 35–64.

Supernat (2008), Administracja jako splot umów, [w:] Boć, J., Dziewięcka-Bokun, L. (red.), Umowy w administracji, Wrocław 2008.

Szpor, A. (2001), Państwo a subsydiarność jako zasada prawa w UE i w Polsce, Samorząd Terytorialny 1–2.

Wyporska, J., Tarno, J.P., Kontrakt wojewódzki, [w:] Zacharko, L., Matan, A., Łaszyca, G. (red.), Ewolucja prawnych form administracji publicznej. Księga jubileuszowa z okazji 60. Rocznicy urodzin Profesora Ernesta Knosali, Warszawa 2008.