Nadzór na podstawie ryzyka jako metoda nadzoru administracyjnego
PDF

Słowa kluczowe

administracja publiczna nadzór administracyjny
zarządzanie ryzykiem

Jak cytować

Maciejewski, M. (2018). Nadzór na podstawie ryzyka jako metoda nadzoru administracyjnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 75(2), 71–83. https://doi.org/10.14746/rpeis.2013.75.2.6

Liczba wyświetleń: 245


Liczba pobrań: 175

Abstrakt

Jedną z istotnych funkcji realizowanych przez administrację publiczną jest funkcja nadzoru nad określonym obszarem życia społecznego. Organy nadzoru administracyjnego otrzymują rozmaite kompetencje służące sprawowaniu tego nadzoru, a następnie same decydują, jak będą je wykonywać. Organy samodzielnie zatem wypracowują metodologię wykonywania tych kompetencji i szukają optymalnej metody realizacji wyznaczonych im celów. Często organy nadzoru stają wobec sytuacji, w której obszary podlegające ich nadzorowi będą bardzo rozległe w sensie merytorycznym lub podmiotowym, a zasoby, przede wszystkim ludzkie, przyznane do wykonywania nadzoru, będą niewystarczające do całkowitego czy bardzo szerokiego objęcia czynnościami nadzorczymi obszarów powierzonych pieczy organów. W takich sytuacjach organ może wykonywać swoje kompetencje wyłącznie selektywnie, a metoda ich wykonywania staje się kluczową kwestią. Niniejszy tekst przedstawia jedną z takich metod opracowaną w praktyce i coraz powszechniej stosowaną w nadzorze administracyjnym – metodę nadzoru na podstawie ryzyka (NPR). W tekście została omówiona geneza powstania tej metody, jej kontekst oraz istota, a także praktyczne zastosowania – aktualne i potencjalne.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2013.75.2.6
PDF