Abstract
Research into the creative class and its importance for regional development are the focus of interest of a number of researchers including R. Florida, A. Zolli, or C. Landry. In Polish literature this issue is discussed relatively rarely. And yet, those who perform creative professions are, by creating new forms in terms of innovative solutions, products and services, the ‘driving force’ that stimulates the economic growth. The purpose of this paper is an empirical verification of the model that presents the value of the relationship between local authorities and the creative class. The main research technique used in the study was a telephone interview using a standardised questionnaire. The research was carried out between 2010 and 2012 under a grant by the Ministry of Science and Higher Education.References
Andersson A., Creativity and the Regional Development, „Papers of the Regional Science Association” 1985, 56: 5-20. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01887900
Florida R., Narodziny kasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Florida R., The Rise of the Creative Class, Basic Books, New York 2002.
Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Holzheimer T., L. Hodgin, L. Fowler, A. Hodukavich, Benchmarking the Creative Class in Arlington Virginia, „Arlington Economic Development” 2005, nr 6: 1-10.
Hoogvelt A., Globalization and the Postcolonial World: the New Political Economy of Development, Baltimore, Basingstoke, The Johns Hopkins University Press 2001. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-06331-1
Klasik A. (red.), Aktywność przedsiębiorcza i konkurencyjność ekonomiczna miast w procesie restrukturyzacji aglomeracji miejskich, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ekonomicznej, Katowice 2008.
Klasik A. (red.), Kreatywna aglomeracja – potencjały, mechanizmy, aktywności. Podejście metodologiczne, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ekonomicznej, Katowice 2008.
Klasik A., Kreatywne miasto – kreatywna aglomeracja, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ekonomicznej, Katowice 2009.
Landry C., The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators, Earthscan Publications Ltd., London 2000.
Lucas R.E., On the Mechanism of Economic Development, “Journal of Monetary Economics” 1988, No. 22: 3-42. DOI: https://doi.org/10.1016/0304-3932(88)90168-7
MarletG. , C. van Woerkens, Skills and Creativity in a Cross-Section of Dutch Cities, Tjalling C. Koopmans Research Institute, Utrecht School of Economics, October 2004, Discussion Paper Series 04-29.
New England Council, The Creative Economy Initiative: A Blueprint for Investment in New England’s Creative Economy, Report on the New England Council 2000.
Schumpeter J.A., Capitalism, Socialism and Democracy, George Allen & Unwin Publishers, New Jork 1976.
Stryjakiewicz T., E. Grzywińska, T. Kaczmarek, M. Męczyński, J.J. Parysek, K. Stachowiak, Poznan Welcomes Talents: Understanding the Attractiveness of the Metropolitanregion for Creative Knowledge Workers, ACRE report 5.8, AMIDSt, Amsterdam 2008.
Stryjakiewicz T., M. Męczyński, K. Stachowiak, Sektor kreatywnej wiedzy w Poznaniu i powiecie poznańskim w świetle wyników międzynarodowego projektu badawczego ACRE, w: T. Kaczmarek, A. Mizgajski (red.), Powiat poznański. Jakość przestrzeni i jakość życia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2008.
Stryjakiewicz T., M. Męczyński, K. Stachowiak, Sektor kreatywny w poznańskiej gospodarce, Uniwersytet im. A. Mickiewicza, Poznań 2009.
Stryjakiewicz T., Region kreatywnej wiedzy – zarys międzynarodowego projektu badawczego ACRE, w: T. Czyż, T. Stryjakiewicz (red.), O nowy kształt badań regionalnych w geografii i gospodarce przestrzennej, „Biuletyn KPZK PAN” 2008, nr 237: 129-145.
Stryjakiewicz T., Rozwój sektora kreatywnego w regionach metropolitalnych, w: J.J. Parysek, T. Stryjakiewicz (red.), Region społeczno-ekonomiczny i rozwój regionalny, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2008: 105-119.
Stryjakiewicz T., Ścieżki rozwoju sektora kreatywnego w regionach metropolitalnych Europy Środkowo-Wschodniej, w: S. Ciok, P. Migoń (red.), Przekształcenia struktur regionalnych – aspekty społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008: 165-183.
Stryjakiewicz T., T. Kaczmarek, M. Męczyński, J.J. Parysek, K. Stachowiak, Poznań Faces the Future. Pathways to Creative and Knowledge-Based Regions, Amsterdam Institute for Metropolitan and International Development Studies, Amsterdam 2007.
UK Department of Culture, Media and Sport, Creative Industries Economic Estimates Statistical Bulletin” 2003, July.
Venturelli S., From the Information Economy to the Creative Economy: Moving Culture to the Center of International Public Policy, Center for Arts and Culture Issue Paper, Washington, D.C., 2000.
Zolli A., R. Florida, The Visionary and the Futurist, „American Demographics” 2004, October: 25-31.
License
Copyright (c) 2012 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.