Public procurements as a principal-agent contract
PDF (Język Polski)

Keywords

public orders
asymmetry of information
principal-agent model

How to Cite

Puciato, D. (2018). Public procurements as a principal-agent contract. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 80(3), 167–180. https://doi.org/10.14746/rpeis.2018.80.3.14

Number of views: 435


Number of downloads: 330

Abstract

The agency, as well as restrictions on information are an important issue in the public procurements market. In principal-agent contracts parries to such contracts do not need to have the same knowledge of the subject of the exchange under the contract and the asymmetry of information does indeed determine the behaviour of parties to an agency contract. Hence the terms of an
optimal contract differ from one where both parties have full information. There are four possible ways to mitigate this situation. They are: tender, a large scope of the market, drafting proper contracts and monitoring the contracting parties. The gravity of the problems relating to the agency requires implementation of further solutions, including legal ones.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2018.80.3.14
PDF (Język Polski)

Funding

National Science Centre

Research Grant – Sonata Bis no. UMO-2014/14/E/HS5/00845

References

Akerlof, G.A. (1970), The market for lemons: quality uncertainty and the market mechanism, The Quarterly Journal of Economics 84(3): 488–500.

Commons, J. (1990), Institutional Economics: Its Place in Political Economy, New Brunswick–London.

Goranczewski, B., Gawlik, A., Szeliga-Kowalczyk, A. (2016), CAF jako narzędzie kształtowania jakości działań instytucji regulacyjnych, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku 48: 391–402.

Jensen, M., Meckling, W. (1976), Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and capital structure, Journal of Financial Economics 3: 305–360.

Laffont, J., Martimort, D. (2002), The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model, Princeton.

Rączka, J. (2002), Dlaczego państwo reguluje rynki – pozytywne teorie regulacji ekonomicznej, Ekonomista 3: 414–424.

Skubiszak-Kalinowska, I. Wiktorowska, E. (2018), Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, Lex/el. 2018.

Staniek, Z. (2017), Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne, Warszawa.

Stankiewicz, W. (2012), Ekonomia instytucjonalna. Zarys wykładu, Warszawa.

Stankiewicz, W. (2013), Instytucjonalna teoria kontraktów – presja prawa i ekonomii, Ekonomia/Economics 4(25): 273–288.

Szewc-Rogalska, A. (2015), Oportunizm podmiotów i instytucji jako stymulator ryzyka systemowego, Nauki o Finansach 22(1): 91–100.

Tyc, W., Schneider, M. (2017), Kontrakt jako obiekt obserwacji naukowej w teorii ekonomii, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 311: 48–60.

Ustawa z 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych, Dz.U. 2017, poz. 1579.

Wilkin, J. (2016), Instytucjonalne i kulturowe podstawy gospodarowania, Warszawa.

Williamson, O. (1998), Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, Warszawa.