EU funded digitization of local government and its rationale
PDF (Język Polski)

Keywords

digitization
e-services
EU funds
formal premises

How to Cite

Drgas, K. (2019). EU funded digitization of local government and its rationale. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 81(1), 191–206. https://doi.org/10.14746/rpeis.2019.81.1.13

Number of views: 508


Number of downloads: 906

Abstract

The subject of this article is the factors influencing the acquisition of EU subsidies for the purpose of digitizing local government units. The theoretical part describes the issues underlying the digitization process, which is associated with a new approach to the office-client relationship as well as data collection and data management. In the empirical part, the premises for the digitization
of local government units financed from EU funds are reviewed and verified on the basis of a pilot study consisting of telephone interviews with staff employed in selected offices. Apart from formal reasons, such as the municipal budget or previous experience in obtaining EU funds, informal reasons also turned out to be important, such as the introduction of a project in a neighbouring municipality.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2019.81.1.13
PDF (Język Polski)

References

Batko, K., Billewicz, G. (2013). E-usługi w biznesie i administracji publicznej. Studia Ekonomiczne 136: 47–63.

Boć, J. (2003). Administracja publiczna jako organizacja inteligentna, [w:] J. Boć (red.), Administracja publiczna. Wrocław: Kolonia Limited: 366–374.

Bogucki, D. (2005). e-Government w Unii Europejskiej. Elektroniczna Administracja 1: 10–15.

Butkiewicz, M. (2006). Internet w instytucjach publicznych. Zagadnienia prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Centeno, C., Bavel, R. van, Burgelman, J.C. (2005). A prospective view of e-government in the European Union. The Electronic Journal of e-Government 3(2): 59–66.

Czubak, W. (2011). Czynniki determinujące wykorzystanie unijnych środków wsparcia inwestycji w rolnictwie. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej nr 4, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki

Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171192821 [dostęp: 22.12.2018].

Eurostat (2018). http://ec.europa.eu/eurostatproduct?code=isoc_ci_in_h&language=en&mode=view

[dostęp: 20.12.2018].

Fleszer, D. (2014). Wokół problematyki e-administracji. Roczniki Administracji i Prawa 14(1): 125–136.

Gajewski, J. (red.) (2016). Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa.

https://www.efcongress.com/sites/default/files/publikacja_ekf_2016_cyfryzacja_gospodarki_i_spoeczestwa.pdf [dostęp: 20.01.2019].

Ganczar, M. (2009). Informatyzacja administracji publicznej. Nowa jakość usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców. Warszawa: CeDeWu.

Grodzka, D. (2007). E-administracja w Polsce, [w:] J. Adamiec (red.), Zagadnienia społeczno-gospodarcze „Infos” nr 18. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe dla Biura Analiz Sejmowych.

Grodzka, D. (2009). E-administracja w Polsce. Studia BAS 3(19): 57–81.

Jeżowski, P. (2002). New Public Management – nowy paradygmat zarządzania w sektorze publicznym, [w:] P. Jeżowski (red.), Zarządzanie w sektorze publicznym – rozwój zrównoważony – metody wyceny. Warszawa: Wydawnictwo SGH: 193–202.

Kickert, W.J.M. (1997). Public Governance in the Netherlands: an alternative to Anglo-American ‘managerialism’. Public Administration 75(4): 731–752. http://dx.doi.org/10.1111/1467-

00084.

Krynicka, H. (2006). Koncepcja nowego zarządzania w sektorze publicznym (New Public Management), Studia Lubuskie 2: 193–202.

Lan, Z., Rosenbloom, D.H. (1992). Public administration in transition? Public Administration Review 52(6): 535–537. http://dx.doi.org/10.2307/977163.

Lubińska, T., Strąk, T., Lozano-Platonoff, A., Będzieszak, M.,

Godek, M. (2007). Budżet zadaniowy w Polsce – istota, struktura, metodyka, [w:] T. Lubińska (red.), Budżet zadaniowy

w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi. Warszawa: Wydawnictwo Difin: 15–72.

McIsaac, K.A. (2008), Vendors may cost you more than your project: how to avoid vendor risks, Paper presented at PMI® Global Congress — North America, Denver, CO. Newtown Square,

PA: Project Management Institute. https://www.pmi.org/learning/library/vendors-cost-more-project-prevent-risks-6949 [dostęp: 22.12.2018].

Morgan, G. (1999). Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 17–40.

Ochnio, M. (2012). Nowe Zarządzanie Publiczne (New Public Management) – podstawowe cechy modelu. Jego zastosowanie w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Instytut Zmian. http://

iz.org.pl/wp-content/uploads/2012/09/New_Public_Management_Michal_Ochnio_Instytut_Zmian.pdf [dostęp: 9.12.2018].

Perdał, R. (2014). Czynniki rozwoju elektronicznej administracji w samorządzie lokalnym w Polsce. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Pollitt, C. (1990). Managerialism and Public Services. London: Blackwell.

Porębski, L. (2012). Lokalny wymiar elektronicznej demokracji. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014–2020. https://www.polskacyfrowa.gov.pl/media/55216/POPC_Program_3_0_17042018.pdf [dostęp: 16.12.2018].

Prokopowicz, D., Kwasek, A. (2017). Rozwój koncepcji good governance w instytucjach administracji państwowej. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula 55(4): 176–188. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e5c6b44a-e5a7-48d0-8932-3d55f96473f4 [dostęp: 20.01.2019].

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (2009). Raport Polska 2030 wyzwania rozwojowe. http://www.wrpo2007-2013.wielkopolskie.pl/zalaczniki1/2012/Raport_Polska_2030_wyzwania_rozwojowe.pdf [dostęp: 20.12.2018].

Sakowicz, M. (2007). Modernizacja samorządu terytorialnego w procesie integracji Polski z Unią Europejską. Warszawa: SGH w Warszawie.

Sikora-Gaca, M., Kosowska, U. (red.) (2014). Fundusze europejskie w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Sikora-Gaca M., Piechowicz M., Kleinowski M. (2018). Zarządzanie Funduszami Europejskimi. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Stolarek, I.J. (2017), Zasada dobrego rządzenia w przedsiębiorstwie jest szczególnie istotna. http://www.rp.pl/Firma/302179992-Zasada-dobrego-rzadzenia-przedsiebiorstwie-jestszczegolnie‑istotna.htm [dostęp: 20.01.2019].

Sześciło, D., Bełdowski, J. (2011). W stronę nowego zarządzania publicznego. http://nawokandzie.ms.gov.pl/numer-4/opinie-4/w-strone-nowego-zarzadzania-publicznego.html [dostęp: 9.12.2018].

Szyszka, G., Śliwczyński, B. (red.) (2004). Elektroniczna gospodarka w Polsce. Raport 2003. Poznań.

Śliwiński, M. (2008). Modele biznesowe e-usług. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Tomaszewicz, A., Buko, J. (2015). Determinanty rozwoju e-administracji publicznej w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 852 – Ekonomiczne Problemy Usług 117: 643–651.

Weber, M. (2004). Racjonalność, władza, odczarowanie. Tłum. M. Holona, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Weerakkody, V., El-Haddadeh, R., Sabol, T., Ghoneim, A.,

Dzupka, P. (2012). E-government implementation strategies in developed and transition economies: a comparative study. International Journal of Information Management 32(1): 66–74. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2011.10.005.

Wilk, S. (2014). E-administracja w społeczeństwie informacyjnym. Model a rzeczywistość na przykładzie województwa podkarpackiego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zawicki, M. (2002). New Public Management i Public Governance – zarys koncepcji zarządzania publicznego, [w:] J. Hauser (red.), M. Kukiełka, Studia z zakresu zarządzania publicznego. Tom 2. Kraków: Wydawnictwo AE: 72–89.