Abstract
A triple goal was set for this article: (i) identifying the functions fulfilled by scientific journals in the system of science and higher education in Poland; (ii) diagnosis and assessment of the performance of the evaluation function by the current system of journal evaluation – a critical analysis of the applicable solutions; (iii) outlining the directions of the evolution of the journal evaluation system in Poland. As far as the methodology is concerned, a critical analysis of the literature on the subject as well as a critical analysis and evaluation of applicable legal regulations played a leading role. Moreover, elements of the diagnostic approach (the description and assessment of existing solutions) and the prognostic / prospective approach (an outline of proposed changes to existing solutions) were used in the considerations. Additionally, the work uses the method of legal and dogmatic analysis of legal provisions, which allows for a critical assessment of the legislator's intentions.
References
Duch, W. (2018). Naukowa ślepota. PAUza Akademicka 435: 2–3.
Duch, W. (2019). Hamulce rozwoju nauki: ocena czasopism. PAUza Akademicka 470: 4.
Duch, W. (2020). Hamulce rozwoju. Głos Uczelni. Czasopismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 397(3/4): 22–26.
Gorynia, M. (2021). Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym – aspekty ekonomiczne, finansowe i menedżerskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gorynia, M., Jankowska, B. (2017). O tożsamości biznesu międzynarodowego, [w:] M. Maciejewski, K. Wach (red.), Handel zagraniczny i przedsiębiorczość międzynarodowa we współczesnej gospodarce: 127-142. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Hintz, M., Nęcka, E., Prostak, R., Welfe, A. (2019). Jak powstał nowy wykaz czasopism naukowych. Forum Akademickie 11.
Hofman, I. (2017). Czasopisma towarzystw naukowych w ujęciu medioznawczym, [w:] A. Kansy (red.), Czasopisma towarzystw naukowych w Polsce. Tom 1: 15–24. Warszawa: Polska Akademia Nauk: 15-24.
Kansy, A. (red.) (2017). Czasopisma towarzystw naukowych w Polsce. Warszawa: Polska Akademia Nauk.
Kokowski, M. (2018). Podstawowe zastrzeżenia wobec projektu i uchwalonej Ustawy 2.0 vel Konstytucji dla nauki. Studia Historiae Scientiarum 17: 453–476. <http://pau.krakow.pl/SHS/shs-17-2018-16.pdf>.
Kornat, M. (2019). W sprawie punktacji czasopism historycznych. Forum Akademickie 7/8.
Kozłowski, J. (2010). Ewaluacja instytucji naukowych w Polsce w świetle porównań międzynarodowych i konsultacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 2010. <http://www.bip.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/3a02095daebdd8dc209cbe685db7e560.pdf> [dostęp: 3.01.2021].
Kulczycki, E. (2016). Krajowy system oceny publikacji. Dr hab. Emanuel Kulczycki podczas panelu System publikowania w NSH – w poszukiwaniu porównywalności. Forum Akademickie 12.
Kulczycki, E. (2019). Tajemnice bibliometrii. Rozmowa z dr. hab. Emanuelem Kulczyckim, prof. UAM, specjalistą w dziedzinie bibliometrii i ewaluacji nauki. Forum Akademickie 6.
Kulczycki, E., Rozkosz E., A., Drabek A. (2016). Ocena ekspercka jako trzeci wymiar ewaluacji krajowych czasopism naukowych. Nauka 1: 107–142.
Radwan, J. (2019). Punktacja czasopism naukowych. Refleksje z prac zespołu nauk biologicznych. Forum Akademickie 6.
Skoczeń, B. (2019). Pierwsze kroki ku ewaluacji jakości nauki. Forum Akademickie 11.
Wierczyński, G. (2020). Problemy oceny parametrycznej polskich czasopism naukowych z dziedziny nauk prawnych. Państwo i Prawo 75(9): 3–22.
Wilkin, J. (2020). Nauka traci swą duszę, a my radość z jej uprawiania. PAUza Akademicka 519: 1–2.
Wróblewski, A.K. (2017). Nie wszystko, co się liczy, da się policzyć... Nauka 1: 7–22.
Wróblewski, A.K. (2018). Zatruty prezent na stulecie niepodległości Polski. PAUza Akademicka 435: 2.
Wawak, T. (2019a). Doskonalenie jakości zarządzania w szkołach wyższych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wawak, T. (2019b). Ewolucja uwarunkowań jakości zarządzania w szkołach wyższych w Polsce w latach 1918–2018. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wawak, T. (2021). Upravlìnnâ âkìstû ta âkìst’ upravlìnnâ u viŝih navčal’nih zakladah ta ocìnka âkosti naukovoї dìâl'nosti v Pol’ŝì [Zarządzanie jakością i jakość zarządzania w szkołach wyższych oraz ewaluacja jakości działalności naukowej w Polsce], [w:] D.G. Luk’ânenko, L.L. Antonûk (red.), Konkurentnì modelì upravlìnnâ âkìstû viŝoї osvìti v XXI stolìttì. Kiev.
Zakrzewski, J., Życzkowski, K. (2018). Przeciw dziedziczeniu „prestiżu”. PAUza Akademicka 440: 2.
License
Copyright (c) 2021 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.