Abstract
The status of self-government as an organ of welfare administration has never been questioned in the doctrine. This paper presents the changes that have occurred recently, and which result from the privatisation of public functions as well as a certain publicisation of spheres which for years were considered private. It is therefore recommended that research into the functions of administration and self-government bodies as organs of welfare administration as well as studies of the privatisation of public functions be re-combined so that they focus more strongly on the declared norms and values of a democratic state of law. Currently, inconsistent and dynamic changes in regulations are frequently introduced under pressure as a stop-gap to address current needs. What is really needed is determination, in accordance with the Constitution and the principles of public policy, of the targeted or ultimate extent of privatisation and the optimal scope of services available to citizens in their respective communes and municipalities (gmina), and districts (powiat).References
Andrzejewski, M. (2003), Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Dziecko-rodzina-państwo, Kraków.
Antonów, R. (2008), Wykluczenie społeczne jako problem polityki społecznej Unii Europejskiej, [w:] Kozerska, E., Scheffler, T. (red.), Aksjologiczne i praktyczne aspekty integracji europejskiej, Wrocław: 145-161.
Bąkowski, T. (2007), Administracyjnoprawna sytuacja jednostki w świetle zasady pomocniczości, Warszawa.
Barczewska-Dziobek, A. (2009), Podmioty niepubliczne w sferze wykonywania zadań administracji lokalnej, [w:] Parchomiuk, J., Ulijasz, B., Kruk, E. (red.), Dziesięć lat reformy ustrojowej administracji publicznej w Polsce, Warszawa.
Błaś, A. (2009), Współczesne problemy prawa administracyjnego i nauki administracji [w:] Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, J. Supernat (red.), Wrocław: 42-49.
Bleckmann, A. (1981), Der Verwaltungsvertrag als Handlungsmittel der Europäischen Gemeinschaften, Deutsche Verwaltungsblatt 19: 889-898.
Bleckmann, A. (1990), Verfassungsrechtliche Probleme des Verwaltungsvertrages, Neue Zeitschrift für Verwaltungrecht 9(7): 601-607.
Blicharz, J. (2005), Udział polskich organizacji pozarządowych w wykonywaniu zadań administracji publicznej, Wrocław.
Boć, J. (1985), Obywatel wobec ingerencji współczesnej administracji, Acta Universitatis Wratislaviensis 827, Wrocław.
Boć, J. (2009), O bezpieczeństwie wewnętrznym, [w:] A. Chajbowicz, T. Kocowski (red.), Bezpieczeństwo wewnętrzne w działaniach terenowej administracji publicznej, Wrocław: 19-28.
Bukowski, Z. (2009), Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Warszawa.
Chrisidu-Budnik, A. Administracja publiczna w strukturze sieciowej, [w:] Supernat, J. (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, Wrocław: 69-74.
Chrisidu-Budnik, A. (2009), Organizacja ucząca się, [w:] Chrisidu-Budnik, A., Korczak, J., Pakuła, C., Supernat, J. (red.), Nauka organizacji i zarządzania, Wrocław: 485-496.
Cieślik, Z. (2004), Umowa administracyjna w państwie prawa, Kraków.
Dąbek, D. (2014), Samodzielność ustrojowa samorządu terytorialnego – idea a rzeczywistość, [w:] Ćwiertniak, B.M. (red.), Prawne problemy samorządu terytorialnego, t. 1, Warszawa: 65-73.
Damon, J. (2012), Wykluczenie, Warszawa.
Doliwa, A., Prutis, S. (red.) (2012), Kryzys prawa administracyjnego, t. 3: Wypieranie prawa administracyjnego przez prawo cywilne, Warszawa.
Federczyk, W. (2008), Wybrane problemy ochrony praw lokatora i gospodarki mieszkaniowej, Samorząd Terytorialny 18(4): 30-44.
Federczyk, W. (2014), Problemy wykorzystania gminnych zasobów mieszkaniowych, [w:] Woźniak, M., Pierzchała, E. (red.), Dobra publiczne w administracji, Toruń: 347 nn.
Forsthoff, E. (1938), Die Verwaltung als Leistungsträger, Stuttgart.
Fundowicz, S. (2009), Dynamiczne rozumienie zadania publicznego, [w:] Supernat, J. (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, Wrocław: 154-166.
Gąciarz, B. (2004), Instytucjonalizacja samorządności. Aktorzy i efekty, Warszawa.
Giermakowska, R. (2007), Wykluczenie społeczne. Cechy konstytutywne kategorii i ich empiryczne egzemplifikacje, [w:] Rączaszek, A. Koczur, W. (red.), Polityka społeczna w życiu społeczno-gospodarczym kraju, Katowice: 141-152.
Izdebski, H., Supernat, J. (2007), Fundamenty współczesnych państw, Warszawa.
Jagielski, J., Wierzbowski, M., Wiktorowska, A. (2005), Nietypowe podmioty administrujące – kilka refleksji na tle organizacyjnych form wykonywania zadań publicznych, [w:] Podmioty administracji publicznej i prawne formy ich działania. Studia i materiały z Konferencji Naukowej Poświęconej Jubileuszowi 80-tych urodzin Profesora Eugeniusza Ochendowskiego, Toruń.
Janik, M. (2014), Zdrowie jako dobro publiczne w dobie globalizacji – kilka uwag dyskusyjnych, [w:] Woźniak, M., Pierzchała, E. (red.), Dobra publiczne w administracji, Toruń.
Jaśkowska, M. (2012), Wpływ zmian w k.p.a. na sferę praw i wolności jednostki, [w:] Górzyńska, T., Sibiga, G., Błachucki, M. (red.), Analiza i ocena zmian Kodeksu postępowania administracyjnego w latach 2010-2011, Warszawa: 11-33.
Jaworska-Dębska, B. (2013), Zadania samorządu terytorialnego, [w:] Stahl, M. (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa: 414-416.
Karcz-Kaczmarek, M. (2011), Kultura jako zadanie samorządu terytorialnego. Doświadczenia i wyzwania [w:] Sługocki, J. (red.), Dwadzieścia lat doświadczeń samorządu terytorialnego w Polsce, PWSZ Gorzów Wlkp.: 201-217.
Knosala, E. (2005), Zadania współczesnej administracji publicznej, [w:] Baron-Wiaterek, M. (red.), Ustrojowo-prawne instrumenty polityki społecznej, Gliwice: 38-46.
Knosala, E. (2009), Teoretyczne aspekty stosowania prawa prywatnego w działaniu współczesnej administracji publicznej, [w:] Wierzbowski, M., Jasielski, J., Wiktorowskiej, A., Stefańskiej, E. (red.), Współczesne zagadnienia prawa i procedury administracyjnej. Księga jubileuszowa dedykowana Prof. zw. dr hab. Jackowi M. Langowi, Warszawa: 145-153.
Krawiec, G. (2014), Założenia koncepcji good governance wobec materialnych, proceduralnych i ustrojowych zasad prawa administracyjnego, [w:] I. Niżnik-Dobosz (red.), Zastosowanie idei public governance w prawie administracyjnym, Warszawa: 15-27.
Lipowicz, I. (2007), Dylematy zmiany siatki pojęciowej w nauce prawa administracyjnego, [w:] Zimmermann, J. (red.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego. Zjazd Katedr Prawa Administracyjnego i Postępowania Administracyjnego, Zakopane, 24-27 września 2006 r., Warszawa: 21-42.
Lipowicz, I. (2013), Istota administracji, [w:] Niewiadomski, Z. (red.), Prawo administracyjne, Warszawa: 21-50.
Majchrowicz-Jopek, E. (2012) Wybrane problemy wykonywania zadań oświatowych przez j.s.t., Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace 4(12): 161-184.
Maurer, H. (1980), Ogólne prawo administracyjne, Wrocław 2003.
Nitecki, S. (2014), Infrastruktura pomocy społecznej jako dobro publiczne, [w:] Woźniak, M., Pierzchała, E. (red.), Dobra publiczne w administracji, Toruń.
Popławska, E. (1996), Wpływ zasady subsydiarności na przemiany ustrojowe w Polsce, [w:] Milczarek, D. (red.), Subsydiarność, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Pyziak-Szafnicka, M. (1999), Uwagi na temat cywilnoprawnego i konstytucyjnego ujęcia własności jednostek samorządu terytorialnego, Samorząd Terytorialny 9(10): 3-19.
Rabska, T. (1999), Przywracanie ciągłości pojęć prawnych, [w:] Państwo prawa. Administracja. Sądownictwo. Prace dedykowane prof. dr hab. Januszowi Łętowskiemu, Warszawa: 212 nn.
Schmidt-Aßmann, E. (2011), Ogólne prawo administracyjne jako idea porządku, Warszawa.
Scott, M. (2011), Reflections on ‘The Big Society’, Community Development Journal 46 (1): 132-137.
Sierpowska, I. (2012), Pomoc społeczna jako administracja świadcząca. Studium administracyjnoprawne, Warszawa.
Sorychta-Wojsczyk, B. (2003), Zarządzanie gminą a przedsiębiorstwem – cechy wspólne i różnice, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 15: 113-126.
Supernat, J. (2006), Administrowanie przez sieć, [w:] Sosnowski, A.M. (red.), Administracja publiczna. Obywatel, społeczeństwo, państwo, Wrocław: 129-135.
Szarfenberg, R. (2008), Pojęcie wykluczenia społecznego, [w:] Duda, M., Gulla, B. (red.), Przeciw wykluczeniu społecznemu, Kraków: 11 nn.
Węgrzyn-Skarbek, M. (2007), Organizacja pomocy społecznej w gminach, Administracja. Teoria-Dydaktyka-Praktyka 3: 217-218.
Wilk-Widuch, K. (2012), Wykorzystanie faktu wdrażania systemu zarządzania przez jakość (normy ISO z serii 9000) jako instrumentu budowania pozytywnego wizerunku administracji publicznej, [w:] Tabernacka, M., Szedok-Bratuń, A. (red.), Public relations. Wizerunek i komunikacja, Warszawa: 262-275.
Zacharko, L. (2001), Poglądy doktryny na temat granic prywatyzacji zadań publicznych gminy, [w:] Ura, E. (red.), Jednostka wobec działań administracji publicznej. Międzynarodowa Konferencja Olszanica 21-22 maja 2001, Rzeszów: 485-495.
Zacharko, L. (2010), Prywatyzacja zadań publicznych, Katowice.
Zacharko, L. (2014), Refleksja nad kategorią dobra publicznego, [w:] Woźniak, M., Pierzchała, E. (red.), Dobra publiczne w administracji, Toruń.
License
Copyright (c) 2015 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.