Abstract
This paper is an analysis of legal instruments available for the strengthening of cooperation between central government and self-government structures. Such cooperation should be based on interrelated activities conducted by their respective executive bodies. When proposing new legal forms of activity in development policies, special focus should be put on strategies and programmes developed in the course of a properly conducted drafting and adoption process. The specific relationships in the implementation of development policy have resulted in the formationof a relationship called a mechanism of modelling legal relationships. It is based on non-standard bilateral forms of collaboration carried out by public entities (a regional contract, territorial contract, and partnership contract) which are determined by the common public goal or purpose. These contractual forms of cooperation serve to delineate mutual relationships between bodies that are otherwise not bound by a hierarchical subordination relationship, but whose independence may, in effect of these contracts, be altered. Therefore the very essence underlying comanagement of projects is a desire to achieve a certain purpose, but above all to do so with regard to the existing and law-induced regime of the contracting parties.
References
Cybulska, R. (2012), Kontrakt wojewódzki. Studium administracyjnoprawne, Warszawa.
Dolnicki, B., Cybulska, R. (2007), Nowe dwustronne formy działania administracji publicznej – zagadnienia wybrane, [w:] Zimmermann, J. (red.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego, Zjazd Katedr Prawa Administracyjnego i Postępowania Administracyjnego, Zakopane 24-27 września 2006 r., Warszawa: 435-472.
Kokocińska, K. (2014), Prawny mechanizm prowadzenia polityki rozwoju w zdecentralizowanych strukturach władzy publicznej, Poznań.
Kokocińska, K. (2009), Wybrane formy prowadzenia polityki rozwoju, [w:] Popowska, B., Kokocińska, K. (red.), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Poznań: 165-168.
Rabska, T. (2001), Kontrakt wojewódzki – forma działania administracji publicznej w strukturach zdecentralizowanych, [w:] Instytucje współczesnego prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa Profesora zw. dra hab. Józefa Filipka, Kraków: 601-624.
Stahl, M. (2005), Wpływ prawa europejskiego na polskie ustrojowe prawo administracyjne, [w:] Janku, Z., Leoński, Z., Szewczyk, M., Waligórski, M., Wojtczak, K. (red.), Europeizacja polskiego prawa administracyjnego, Wrocław: 60-77.
Wyporska, J., Tarno, J.P. (2008), Kontrakt wojewódzki, [w:] Zacharko, L., Matan, A., Łaszyca, G. (red.), Ewolucja prawnych form administracji publicznej. Księga jubileuszowa z okazji 60. Rocznicy urodzin Profesora Ernesta Knosali, Warszawa.
Ustawa z 6 grudnia 2007 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Dz. U. 2006, Nr 227, poz. 1658; zm.: Dz. U. 2007, Nr 140, poz. 984; Dz. U. 2008, Nr 216, poz. 1370; Dz. U. 2009 Nr 19, poz. 100; tj.: Dz. U. 2009, Nr 84, poz.712; zm.: Dz. U. 2009, Nr 157, poz. 1241; Dz. U. 2011, Nr 279; poz. 1644, Dz. U. 2013, poz. 714, Dz. U. 2014, poz. 379; Dz. U. 2014, poz. 1146.
Ustawa z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020; Dz. U. 2014, Nr 1146.
License
Copyright (c) 2015 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.