Abstract
This article presents the concept of discretion in Polish administrative law and EU law. The inequality of parties in an administrative law relationship is increased by existence of administrative discretion. The legal situation of an individual is weaker when the administrative body has clearance decision-making. This problem has also been reflected in the planned regulation and standards of the EU legislation in the field of administrative law (Law of Administrative Procedure of the European Union) designed to protect individuals. It is recommended that a balance between the public interest and the legitimate interests of the party be maintained. The Court of Justice of the European Union pointed out that in the international order it is not only Member States, but also individuals who are subject to protection.References
Adamiak, B. (2005), Europeizacja prawa postępowania administracyjnego, [w:] Janku, Z. et al. (red.), Europeizacja polskiego prawa administracyjnego, Wrocław.
Breyer, S.G., Stewart, R.B., Sunstein, C.R., Vermeule, A. (2006), Administrative Law and Regulatory Policy. Problems, Text and Cases, Aspen Publishers.
Daranowski, P. (1996), Kilka uwag o prawach jednostki w Unii Europejskiej/Wspólnocie Europejskiej, w: Seweryński, M. (red.), Studia prawno-europejskie, Łódź.
Duniewska, Z. (1999), Istota i granice dyskrecjonalnej władzy administracyjnej w świetle standardów europejskich, Studia Prawno-Ekonomiczne 59.
Hauser, R. (2011), O konieczności dyscyplinowania administracji, Rzeczpospolita 4.
Jabłońska-Bonca, J. (1993), Źródła prawa Wspólnot Europejskich, Gdańsk.
Jaśkowska, M. (1999), Europeizacja prawa administracyjnego, Państwo i Prawo 54(11).
Jędrzejczak, M. (2012), Koncepcje ograniczające swobodę organu w ramach uznania administracyjnego, Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny 3.
Jędrzejczak, M. (2013), Elementy dyskrecjonalności organu administracyjnego na poszczególnych etapach stosowania prawa, Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny 2.
Kmieciak, Z. (red.), (2010), Postępowanie administracyjne w Europie, Warszawa.
Leoński, Z. (1998), Zmiany materialnego prawa administracyjnego w III RP a ochrona praw jednostki, [w:] Leoński, Z. (red.), Rola materialnego prawa administracyjnego a ochrona praw jednostki, Poznań.
Leszczyński, L. (2010), Dyskrecjonalność a jednolitość stosowania prawa. Rola argumentu per rationem decidendi, [w:] Staśkiewicz, W., Stawecki, T. (red.), Dyskrecjonalność w prawie, Warszawa.
Leszczyński, L. (2011), Europejski Kodeks Dobrej Administracji a zasady polskiej procedury administracyjnej, [w:] Rzucidło, I. (red.), Europeizacja prawa administracyjnego, Lublin.
Łętowski, J. (1993), Rada Europy o postępowaniu administracyjnym, [w:] Problemy prawa publicznego, Lublin.
Łętowski, J. (1997), Co dalej z prawem administracyjnym, [w:] Błaś, A. (red.), Przeobrażenia we współczesnym prawie administracyjnym i w nauce administracji, Przegląd Prawa i Administracji, t. 38.
Mincer, M. (1983), Uznanie administracyjne, Toruń.
Shane, P.M. (2013), The rule of law and the inevitability of discretion, Harvard Journal of Law and Public Policy 1.
Skóra, A. (1999), Polska procedura administracyjna w świetle standardów europejskich, Przegląd Prawa Europejskiego 1.
Świątkiewicz, J. (2002), Europejski Kodeks Dobrej Administracji. Tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
Wade, W., Forsyth, C. (2004), Administrative Law, Oxford University Press, Oxford.
Zirk-Sadowski, M. (2002), Filozoficzno-teoretyczne aspekty harmonizacji polskiego porządku prawnego z europejskim prawem wspólnotowym, [w:] Matey-Tyrowicz, M. (red.), System prawa RP w procesie europeizacji, Warszawa.
License
Copyright (c) 2015 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.