Decentralisation as a political regime principle underlying relationships among different bodies of public authorities
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

decentralisation of public power
collaboration
interconnected actions
territorial self-government
development policy
cohesion

How to Cite

Kokocińska, K. (2016). Decentralisation as a political regime principle underlying relationships among different bodies of public authorities. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 78(2), 27–36. https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.2.4

Number of views: 1472


Number of downloads: 3511

Abstract

This article provides a characteristic of the basic principles underlying organisation of executive power bodies. Their tasks performed in a new sphere of public life defined as ‘conducting a development policy’ have been discussed. What has been emphasised is the normative approach to this public duty seen as a set of interconnected actions undertaken and implemented with a view of ensuring a stable and sustainable development of the country, social-economic spatial cohesion at the regional level, enhanced competitiveness of the economy and creation of new jobs at a local and regional level as well as nation-wide. Of essential importance for shaping legal relations between organs of public authority, i.e. the Council of Ministers, self-governing regional authorities and local authorities are the constitutional foundations of the territorial regime of the state. What is also emphasised is that the constitutional principle of decentralised public power determines the manner in which development policy is being organised both in terms of its structure and procedural issues. Implementation of the development policy defined in statute as executing a public duty is based on the principles specified in the Act on the Principles of Conducting Development Policy. They constitute a network of mutual relationships among individual bodies holding executive power called ‘interconnected public duties’ that are determined by a public goal (development policy) and the political regime adopted for the enforcement of authority in a state.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.2.4
PDF (Język Polski)
PDF

References

Adamiak, B. (2004), Uwagi o współczesnej koncepcji organu administracji publicznej, [w:] Ura, E. (red.), Jednostka, państwo, administracja – nowy wymiar. Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Olszanica 23-24 maja 2004 r., Rzeszów.

Błaś, A. (1972), Proces administrowania jako zorganizowany układ działań administracji publicznej, Acta Universitatis Wratislaviensis, Prawo XXXVI, No 169, Wrocław.

Błaś, A. (1975), Prawne aspekty działań złożonych administracji państwowej, Acta Universitatis Wratislaviensis, Przegląd Prawa i Administracji VI, No 261, Wrocław.

Boć, J. (2007), Założenia badawcze struktur administracji publicznej, [w:] Zimmermann, J. (red.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego. Materiały konferencyjne (Zakopane 24-27.09.2006 r.), Warszawa-Kraków.

Chełmoński, A. (1972), Ciąg działań prawnych w gospodarce państwowej jako przedmiot badań propozycja metodologiczna, Acta Universitatis Wratislaviensis, Prawo XXXVIII, No 163, Wrocław.

Cieślik, Z. (2004), Zagadnienia prawa europejskiego. Informacje na temat kontroli działań podejmowanych przez UE pod względem zgodności z zasadą subsydiarności, Zeszyty Prawnicze Biura Studiów i Ekspertyz 3.

Debbasch, M., Pointer, J.M. (1984), Administracja i zarządzanie, [w:] Łętowski, J. (red.), Administracja Republiki Francuskiej, Warszawa.

Jeżewski, J. (2015), Idea demokracji w przekształceniach samorządu terytorialnego, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 77(3): 65-78.

Kokocińska, K. (2006), Planowanie rozwoju regionu przez administrację regionalną – decentralizacja?, [w:] Funkcje współczesnej administracji gospodarczej, Poznań.

Kokocińska, K. (2007), Udział jednostek samorządu terytorialnego w prowadzeniu polityki rozwoju, [w:] Materialne prawo administracyjne, cz. I, Forum Naukowe 12, 4(22).

Kokocińska, K. (2008), Opinia prawna na temat rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (druk numer 950) z 14 października 2008 r.

Kokocińska, K. (2009), Prawne gwarancje udziału jednostek samorządu terytorialnego w prowadzeniu polityki rozwoju (postulowane kierunki zmian koncepcji polityki rozwoju), [w:] Kiczka, K. (red.), Administracja publiczna w Europie małych ojczyzn, Poznań.

Kokocińska, K. (2009), Wybrane formy prowadzenia polityki rozwoju, [w:] Popowska, B., Kokocińska, K. (red.), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Poznań.

Kokocińska, K. (2010), Gmina jako podmiot prowadzenia polityki rozwoju, [w:] Kieres, L. (red.), Nowe problemy badawcze w teorii publicznego prawa gospodarczego (z uwzględnieniem samorządu terytorialnego), Wrocław.

Kokocińska, K. (2014), Prawny mechanizm prowadzenia polityki rozwoju w zdecentralizowanych strukturach władzy publicznej, Poznań.

Kulesza, M. (2009), O tym, ile jest decentralizacji w centralizacji, a także o osobliwych nawykach uczonych administratywistów, [w:] Supernat, J. (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, Wrocław.

Kuta, T. (1969), Aspekty prawne działań administracji publicznej w organizowaniu usług, Wrocław.

Lipowicz, I. (2008), Europeizacja administracji publicznej, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 70(1): 5-17.

Niewiadomski, Z. (2010), Pojęcie administracji publicznej, [w:] System prawa administracyjnego, t. 1: Instytucje prawa administracyjnego, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa: 1-60.

Popławska, E. (1998), Zasada pomocniczości (subsydiarności), [w:] Sokolewicz, W. (red.), Zasady podstawowe polskiej konstytucji, Warszawa.

Przybylska-Marciniuk, E. (2004), Zasada subsydiarności w projekcie Traktatu konstytucyjnego, [w:] Przyszły traktat konstytucyjny. Zasadnicze zmiany ustrojowe w Unii Europejskiej, t. 2, Warszawa.

Rabska, T. (1999), Pytania o stan współczesnej administracji, [w:] Kierunki rozwoju prawa administracyjnego, Poznań.

Rabska, T. (2009), Działania administracji publicznej w świetle współczesnej koncepcji publicznego prawa gospodarczego, [w:] Popowska, B., Kokocińska, K. (red.), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Poznań.

Rabska, T. (2010), Norma zadaniowa w świetle publicznego prawa gospodarczego, [w:] Choduń, A., Czepita, S. (red.), Poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga jubileuszowa Profesora Macieja Zielińskiego, Szczecin.

Skrzydło-Niżnik, J., Sieniawska, K. (2001), Prawne i pozaprawne uwarunkowania sprawności (efektywności) działania administracji publicznej, [w:] Instytucje współczesnego prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa Prof. J. Filipka, Kraków.

Starościak, J. (1960), Decentralizacja administracji, Warszawa 1960.

Szpor, A. (2001), Państwo a subsydiarność jako zasada prawa w UE i w Polsce, Samorząd Terytorialny 1-2.

Szreniawski, J. (2004), Wstęp do nauki administracji, Lublin.

Zgud, Z. (1999), Zasada subsydiarności w prawie europejskim, Kraków.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 7 kwietnia 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483; zm.: Dz. U. 2001, Nr 28, poz. 319; Dz. U. 2000, Nr 200, poz. 1471; Dz. U. 2009, Nr 114, poz. 946.

Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Dz. U. 2006, Nr 227, poz. 1658; zm.: Dz. U. 2007, Nr 140, poz. 984; Dz. U. 2008, Nr 216, poz. 1370; Dz. U. 2009, Nr 19, poz. 100; t.jedn.: Dz. U. 2009, Nr 84, poz.712; zm.: Dz. U. 2009, Nr 157, poz. 1241; Dz. U. 2011, Nr 279; poz. 1644, Dz. U. 2013, poz. 714; t.jedn.: Dz. U. 2014, poz. 1649, Dz. U. 2015, poz. 349, poz. 1240, 1358, 1890.

Orzeczenie TK, K 24/02, OTK-A, 2003, nr 2, poz. 11.

Wyrok TK z 12 grudnia 2011 r., P 1/11.