Abstract
The discussion involving the conflict of interest between the implementation of monetary policy and banking supervision influences the institutional solution to the question of the inclusion or non-inclusion of the supervisory function among the tasks of the central bank. Consequently, credit institutions were, for many years, left unsupervised. This situation would have probably continued until today, had it not been for the financial crisis of 2008-2013. Despite the appointment of the European Financial Supervision Office in 2011, supervision of the main EU financial institutions has recently been vested in the European Central Bank. Whether this decision was the right move will only be known in (the) years to come, when the effectiveness of this supervisionhas been assessed.
References
Beck, T., Gros, D. (2012), Monetary Policy and Banking Supervision: Coordination instead of Separation, Economic Policy, CEPS Policy Briefs, December.
Deutsche Bundesbank Eurosystem (2016), Challenges Lie Ahead for the Single Supervisory Mechanism, Frankfurt am Main, 10.02.2016.
Ferguson, R. (2000), Alternative approaches to financial supervision and regulation, Journal of Financial Services Research 17(1).
Goodhart, C.A.E. (2000), The Organisational Structure of Banking Supervision, Financial Stability Institute, Occasional Papers No. 1, November 2000-10-25, Bank for International Settlements, Basel, Switzerland.
Goodhart, Ch., Schoemacher, D. (1994), Instytucjonalny rozdział agencji nadzorczych i agencji realizujących politykę pieniężną, NBP, GINB, Warszawa.
Greenspan, A. (2005), Testimony before the Committee on Banking, Housing & Urban Affairs, U.S. Senate, March 2, 2005.
Gronkiewicz-Waltz, H. (1994), Bank centralny – od gospodarki planowanej do rynkowej. Zagadnienia administracyjnoprawne, Warszawa.
Hadjiemmanuil, Ch. (1996), The European Central Bank and Banking Supervision, Essays in International Financial & Economic Law 3, September.
Narodowy Bank Polski (1994), Instytucjonalny rozdział agencji nadzorczych i agencji kierujących polityką pieniężną, Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego, Warszawa.
Nowak-Far, A. (2001), Unia gospodarcza i walutowa w Europie, Warszawa.
Pauli, R. (2000), Payments remain fundamental for banks and central banks, Bank of Finland Discussion Papers 6.
Smits, R. (1997), The European Central Bank: Institutional Aspects, International Banking and Financial Law.
Véron, N. (2012), Europe’s single supervisory mechanism and the long journey towards banking union, Bruegel Policy Contribution 16(October).
http://www.firstpost.com/fwire/exclusive-ecb-divided-over-supervisors-tough-stance-onbanks-sources-reuters-2503322.html [dostęp: 25.11.2015]
Decyzja EBC z 22 stycznia 2014 r. zmieniająca decyzję EBC/2004/2 przyjmującą Regulamin Europejskiego Banku Centralnego (EBC/2014/1), (2014/179/UE), Dz. Urz. UE L 2014/95/56.
Opinia EBC z 2 sierpnia 2006 r. wydana na wniosek Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie projektu ustawy zmieniającej ustawę o Narodowym Banku Polskim (CON/2006/39).
Opinia EBC z 27 listopada 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady powierzającego Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego).
Rozporządzenie nr 1024/2013 z 15 października 2013 r., powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, Dz. Urz. UE L 287/63.
The High-Level Group in Financial Supervision in the EU – Report, Jaques de Larsiere, Brussels, 25 February 2009.
License
Copyright (c) 2016 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.