Contribution to the discussion on the rationale of the inclusion of non-ETS sectors into the EU ETS
PDF (Język Polski)

Keywords

EU ETS
emission trading
non-ETS sectors

How to Cite

Jarno, K. (2016). Contribution to the discussion on the rationale of the inclusion of non-ETS sectors into the EU ETS. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 78(3), 125–137. https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.3.10

Number of views: 286


Number of downloads: 411

Abstract

The paper contributes to the discussion on the possibilities of reducing greenhouse gases emissions from the sectors that are not covered by the European Union Emissions Trading System (the so-called non-ETS sectors). The author deals with some issues that should be taken into consideration while evaluating the validity of bringing additional sectors (i.e. transport, agriculture and buildings) into the European Union Emissions Trading System. Different approaches to including new sectors to the Emissions Trading System are considered. The research methods include descriptive and comparative analysis.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.3.10
PDF (Język Polski)

References

Achtnicht, M., von Graevenitz, K., Koesler, S., Löschel, A., Schoeman B., Tovar Reanos, M.A. (2015), Including road transport in the EU-ETS – An alternative for the future?, ZEW, Mannheim, 29 April 2015, http://ftp.zew.de/pub/zew-docs/gutachten/RoadTransport-EU-ETS_ZEW2015.pdf [dostęp: 27.04.2016].

Biała Księga: Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, 28.3.2011 KOM(2011) 144 wersja ostateczna.

Dales, J.H. (1968), Land, water, and ownership, The Canadian Journal of Economics 1(4): 791-804.

Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/406/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wysiłków podjętych przez państwa członkowskie, zmierzających do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w celu realizacji do roku 2020 zobowiązań Wspólnoty dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych, Dz. Urz. UE L 140 z 5 czerwca 2009 r.: 136-148.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, Dz. Urz. UE L 140 z 5 czerwca 2009 r.: 63-87.

Endres, A., Ohl, C. (2005), Kyoto, Europe? – An Economic Evaluation of the European Emission Trading Directive, European Journal of Law and Economics no. 19: 17-39.

Enkvist, P., Dinkel, J., Lin, Ch. (2010), Impact of the financial crisis on carbon economics. Version 2.1 of the Global Greenhouse Gas Abatement Cost Curve, McKinsey & Company.

European Environment Agency (2016), http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/data-viewers/emissions-trading-viewer [dostęp: 22.04.2016].

Eurostat (2016), http://ec.europa.eu/eurostat/data/database [dostęp: 22.04.2016].

Główny Urząd Statystyczny (2012), Wyniki Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011. Podstawowe informacje o sytuacji demograficzno-społecznej ludności Polski oraz zasobach mieszkaniowych, GUS, Warszawa.

Graczyk, A. (2005), Ekologiczne koszty zewnętrzne. Identyfikacja, szacowanie, internalizacja, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok.

Ile aut jeździ po polskich drogach?, http://www.motofakty.pl/artykul/ile-aut-jezdzi-po-polskich-drogach.html [dostęp: 28.05.2016].