Digitisation of banking products as a strategic objective for the banking sector participants
PDF (Język Polski)

Keywords

digitisation of banking products and services
transformation of banks’ activity
client oriented approach
strategy

How to Cite

Druszcz, P. (2017). Digitisation of banking products as a strategic objective for the banking sector participants. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 79(1), 237–250. https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.1.17

Number of views: 1255


Number of downloads: 747

Abstract

The article tackles one of the main current objectives of the banking sector nowadays, which is digital transformation of banks’ activity, both internal and external. The evolution of society resulting from the introduction of the Internet to almost all areas of human life forces banks to automate and digitise all the processes and banking products in order to meet the demands of the modern customer. Therefore, banks have to reformulate their current strategies and focus on clients and their preferences, who should become the centre of attention. The article considers the challenges which the Polish banking sector is facing and identifies the possible consequences of the failure to adjust the banks to customer expectations.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.1.17
PDF (Język Polski)

References

AT Kearney (2014), Going Digital: The Banking Transformation Road Map, https://www.atkearney.com/documents/10192/5264096/Going+Digital+-+The+Banking+Transformation+Road+Map.pdf/60705e64-94bc-44e8-9417-652ab318b233 [dostęp: 6.07.2016].

Baran, D. (2013), Internet w Polsce, https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/667/DBaran_Internet%20w%20Polsce.pdf?sequence=1 [dostęp 4.07.2016].

Cavoukian, A. (2011), Mobile Near Field Communications (NFC). “Tap ‘n Go”. Keep it Secure & Private, https://www.ipc.on.ca/images/Resources/mobile-nfc.pdf [dostęp: 4.07.2016].

Deloitte (2016), Wizja banku przyszłości w rzeczywistości digital, Warsztat z Deloitte z dnia 27 kwietnia 2016 r. (materiał nieopublikowany).

Firlej, K., Trzepałka, P. (2015), Wybrane typy ogólnej orientacji przedsiębiorstw spożywczych XXI w., Roczniki naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 17(5).

International Data Corporation Press Release (2015), https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS40656915 [dostęp: 6.07.2016].

Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, W. (2002), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.

McKinsey&Company (2014), The bank of the future, http://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/the-bank-of-the-future [dostęp: 6.07.2016].

McKinsey&Company (2014), The digital battle that banks must win, http://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/the-digital-battle-that-banks-must-win [dostęp: 6.07.2016].

McKinsey&Company (2015), Strategic choices for banks in the digital age, http://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/strategic-choices-for-banks-in-the-digital-age [dostęp: 8.07.2016].

Mintzberg, H. (1987), The Strategy Concept I: Five Ps for Strategy, http://www.milesazachary.com/MGT%204380%20Sp%202012/Mintzberg,%20H.,%201987.%20The%20Strategy%20Concept%20I-Five%20Ps%20for%20Strategy..pdf [dostęp: 17.12.2016].

Molik, J., Gibas, A. (2016), Cyfrowa agenda bankowości, http://mojebankowanie.pl/cyfrowa-agenda-w-bankowosci/ [dostęp: 4.07.2016].

Nocoń, B., Zborowski, B. (2015), Bankowość mobilna i płatności mobilne, [w:] Kawiński, A., Sieradz, A., Wyzwania informatyki bankowej, EKF, Gdańsk.

PwC (2011), The new digital tipping point, https://www.pwc.com/gx/en/banking-capital-markets/publications/assets/pdf/pwc-new-digital-tipping-point.pdf [dostęp: 16.12.2016].

PwC (2014), Retail Banking 2020. Evolution or Revolution?, https://www.pwc.com/gx/en/banking-capital-markets/banking-2020/assets/pwc-retail-banking-2020-evolution-or-revolution.pdf [dostęp: 8.07.2016].

Pyka, A., Sieradz, A. (2015), Bank detaliczny ery „Digital”, [w:] Kawiński, A., Sieradz, A., Wyzwania informatyki bankowej, EKF, Gdańsk.

Radkowska, J. (2009), Marketing w działalności przedsiębiorstw, [w:] Radkowska, J., Radkowski, K., Sobotkiewicz, D., Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej. Wybrane zagadnienia, PWSZ, Legnica.

Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej bezpieczeństwa transakcji płatniczych wykonywanych w internecie przez banki, krajowe instytucje płatnicze, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe, http://www.knf.gov.pl/Images/REKOMENDACJA_dot_bezpieczenstwa_transakcji_platniczych_tcm75-43526.pdf [dostęp: 18.12.2016].

Repetowski, R. (2009), Zmiany w marketingowej orientacji przedsiębiorstw przemysłowych w dobie postępującej globalizacji, http://www.up.krakow.pl/geo/kgpptg/pdf/ptg12/reptowski12.pdf [dostęp: 4.07.2016].

Sławińska, M. (2015), Istota i znaczenie marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] Mruk, H., Pilarczyk, B., Sławińska, M., Marketing. Koncepcje – strategie – trendy, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

The Statistic Portal Statista, Number of smartphones sold to end users worldwide from 2007 to 2015 (in million units), https://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/ [dostęp: 6.07.2016].

Woszczyński, T., Marcinkowski, Z., Sudoł, M. (2013), Raport biometryczny 2.0. Bankowość biometryczna, http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/rady_i_komitety/technologie_bankowe/publikacje/Raport_Biometryczny_2.0_strona_FTB.pdf [dostęp: 18.12.2016].