Pekińska reforma lotniczego prawa karnego – geneza, istota, rekomendacje
PDF

Słowa kluczowe

prawo lotnicze
lotnicze prawo karne
konwencja pekińska z 2010
konwencja haska z 1970
konwencja montrealska z 1971
terroryzm lotniczy
bezpieczeństwo lotnicze
ochrona lotnictwa
highjacking

Jak cytować

Walulik, J. (2018). Pekińska reforma lotniczego prawa karnego – geneza, istota, rekomendacje. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 75(3), 35–47. https://doi.org/10.14746/rpeis.2013.75.3.3

Liczba wyświetleń: 449


Liczba pobrań: 276

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest problematyce lotniczego prawa karnego i aktualnym przemianom w tym zakresie. Autor podsumowuje bieżący kształt systemu międzynarodowego karnego prawa lotniczego i omawia jego ogólną charakterystykę, najważniejsze postanowienia obowiązujących konwencji oraz wdrażające je przepisy krajowe. Ponadto wskazuje wady obowiązujących regulacji, które wymienia się jako przesłanki reformy. W drugiej części opracowania autor opisuje nowatorskie rozwiązania aktów przyjętych podczas międzynarodowej konferencji w Pekinie w 2010 r., tj. konwencji pekińskiej oraz protokołu pekińskiego, obecnie oczekujących na wejście w życie oraz ratyfikację w kraju. Podsumowanie artykułu stanowią rekomendacje i uwagi dotyczące implementacji tych aktów w Polsce. Obejmują one wskazania co do przyjęcia pewnych rozwiązań fakultatywnych oraz ewentualnych zmian w prawie karnym.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2013.75.3.3
PDF