Wykorzystanie nowych technologii przez firmy województwa wielkopolskiego
PDF

Słowa kluczowe

sektor ICT
przedsiębiorstwa
usługi elektroniczne
Wielkopolska

Jak cytować

Dominiak, J. (2017). Wykorzystanie nowych technologii przez firmy województwa wielkopolskiego. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (36), 27–38. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/8548

Abstrakt

Postęp technologiczny, szczególnie w sektorze technologii informacyjno-telekomunikacyjnej (ITC) zapoczątkował szereg zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Związane jest to z przemianami w sferze usług, a przede wszystkim z rozwojem nowych form świadczenia i dystrybucji tradycyjnych usług z zastosowaniem technik komputerowych i Internetu, czyli tzw. usług elektronicznych (e-usług). Rozwój tej formy świadczenia usług nastąpił niemal w każdej działalności usługowej, która nie wymaga bezpośredniego kontaktu usługodawcy i usługobiorcy, a szczególnie zauważalny jest w handlu (handel elektroniczny), administracji (elektroniczna administracja) czy edukacji (zdalna edukacja). Proces ten, uwarunkowany dostępnością Internetu, został zapoczątkowany w Polsce w latach 90. XX w. Początkowo dostęp do sieci globalnej umożliwiał głównie komunikację między przedsiębiorstwami, które położone były w różnych miejscach świata. Dziś dostęp do Internetu jest coraz bardziej powszechny i powoduje istotne zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw.
Głównym celem artykułu jest analiza stopnia wykorzystania nowych technologii przez wielkopolskie przedsiębiorstwa na przykładzie usług elektronicznych. Dla realizacji tego celu, sformułowano następujące pytania poznawcze: (1) które z rodzajów usług elektronicznych i w jakim zakresie były najczęściej wykorzystywane przez przedsiębiorstwa; (2) od jak dawna i z jaką częstotliwością przedsiębiorstwa korzystają z usług elektronicznych; (3) jakie były motywy i bariery korzystania z tych usług; (4) czy i w jakim zakresie przedsiębiorstwa planują zwiększenie stopnia wykorzystania usług elektronicznych. Analiza ta została oparta na wynikach badań ankietowych przeprowadzonych na próbie przedsiębiorstw w wybranych powiatach województwa wielkopolskiego.

PDF

Bibliografia

Batko K., Billewicz G. 2013. E-usługi w biznesie i administracji publicznej. [W:] B. Kos (red.), Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe, 136: 47–64.

Castells M. 2007. Społeczeństwo sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Chomiczewski W. 2011. Świadczenie usług drogą elektroniczną oraz dostęp warunkowy. Komentarz do ustaw. Warszawa.

Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A. 2009. E-usługi a społeczeństwo informacyjne. Difin, Warszawa.

Dominiak J. 2008. Poziom rozwoju usług elektronicznych w Polsce na tle państw Unii Europejskiej. [ W:] J. Dominiak (red.), Przemiany w sferze usług w Polsce. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 77–92.

Goliński M. 2004. Społeczeństwo informacyjne – problemy definicyjne i problemy pomiaru. [W:] H.L Haber (red.), Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego: dylematy cywilizacyjno-kulturowe. Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej. Kraków (http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0037/cz0-r11.html).

Hofacker C.F., Goldsmith R.G., Swilley E., Bridges E. 2007. E-Services: A Synthesis and Research Agenda. Journal of Value Chain Management, 1(1/2): 13–44.

Rust R.T., Kannan, P.K. 2003. E-service: A New Paradigm for Business in the Electronic Environment. Communications of the ACM, 46(6): 37–42.

Rust R.T. 2004. The rise of e-service. Journal of Marketing, 68(1): 109–127.

Szczukocka A. 2011. Rozwój usług elektronicznych w Polsce. Wiadomości Statystyczne, 56(11): 74–84.

Werner P. 2004. Geograficzne uwarunkowania rozwoju infrastruktury społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Wolny R. 2013. Rynek e-usług w Polsce – funkcjonowanie i kierunki rozwoju. Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice.

Wolny R. 2015. Konsumpcja e-usług w wybranych krajach europejskich (na przykładzie Niemiec, Polski i Rumunii) – wyniki badań. Marketing i Rynek, 8: 860–869.