Abstrakt
In cooperative writing two or more interacting persons work together to write a common text. After several case studies with unplanned writing interactions, in an experiment we asked 17 dyads to compose a recipe for mousse au chocolat. In the first part of the essay we show that one can describe the cooperating dyads as writing systems with specific properties, the interacting persons as agents of the system. After that we ask how far the writing system determines the activities of its agents and to what extent the distribution of activities, conversely, follows the wishes and preferences of those interacting. We also examine whether one can speak of a “writing style” of the writers working together in the writing system.Bibliografia
Bouchard, R.,Gaulmyn, de M.-M. (1997), Médiation verbale et processus rédactionnel: parler pourécrire ensemble. In: Grossen, Michèle, Py, Bernard (éds). Pratiques sociales et médiations symboliques. Bern, Peter Lang. 153-173.
Clark, H. H. (1996), Using Language. Cambridge, Cambridge University Press.
Dausendschön-Gay, U., Krafft, U. (1991), Tâche conversationnelle et organisation du discours. In: Dausendschön-Gay, U., Gülich, E., Krafft, U. (éds). Linguistische Interaktionsanalysen. Beiträge zum 20. Romanistentag 1987. Tübingen, Niemeyer, 131-154.
Dausendschön-Gay, U., Krafft, U. (1991a), Rôles et faces conversationnels: à propos de la figuration en situation de contact. In: Russier, C., Stoffel, H., Véronique, D. (éds). Interactions en langue étrangère. Aix-en-Provence, PUP, 37-48.
Dausendschön-Gay, U., Gülich, E., Krafft, U. (1992), Gemeinsam schreiben. Konversationelle Schreibinteraktionen zwischen deutschen und französischen Gesprächspartnern. In: Krings, H.-P., Antos, G. (éds). Textproduktion. Neue Wege der Forschung. Trier, Wissenschaftlicher Verlag. 219-255.
Dausendschön-Gay, U., Krafft, U. (1996), Prozesse interaktiven Formulierens: Konversationelles Schreiben in der Fremdsprache. In: Bömer, W., Vogel, K. (éds). Texte im Fremdsprachenerwerb. Verstehen und Produzieren. Tübingen, Narr. 253-274.
Gülich, E. (1991), Pour une ethnométhodologie linguistique: description de séquences conversationnelles explicatives. In: Dausendschön-Gay, U., Gülich, E., Krafft, U. (éds). Linguistische Interaktionsanalysen. Beiträge zum 20. Romanistentag 1987. Tübingen, Niemeyer, 325-364.
Gülich, E., Kotschi, Th. (1995), Discourse production in Oral Communication. In: Quasthoff, Uta M. (éd.). Aspects of Oral Communication. Berlin-New York, Walter de Gruyter, 30-66.
Heritage, J. (1995), Conversation Analysis. Methodological Aspects. In: Quasthoff, Uta M. (éd.). Aspects of Oral Communication. Berlin/New York, Walter de Gruyter, 391-418.
Krafft, U., Dausendschön-Gay, U. (1993), La coordination des activités conversationnelles: types de contrat. In: Actes du XXe Congrès International de Linguistique et Philologie Romanes, tome II, section II. Tübingen, Niemeyer, 97-108.
Krafft, U., Dausendschön-Gay, U. (1997), Les rédactions conversationnelles: construire ensemble un modèle de texte. In: Grossen, M., Py, B. (éds). Pratiques sociales et mediations symboliques. Bern, Peter Lang, 175-202.
Krafft, U., Dausendschön-Gay (sous presse), Système écrivant et processus de mise en mots dans les rédactions conversationnelles. Langages.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).