Las aproximantes espańolas, entre la teoría y la práctica
Main Article Content
Abstrakt
One of the phonetic curiosities of the modern Spanish language is the occurrence of a group of voiced allophones [ ß, R, y] in its phonetic and phonological system, at present defined by Spanish specialists in phonetics as "aproximantes" which are the realisation of /b, d, g/ phonemes inside words and between words. The paper presents the acoustic and articulatory basis for their detachment from the group of the fricative allophones and a detailed way of articulation. The issue of their articulatory stabilisation within the system of standard and non-standard Spanish is also raised. Additionally, the author of the paper pays special attention to problems of articulation in the process of teaching the above-named allophones in phonetics classes designed for the students of the Spanish philology.c
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Szałek, J. (2017). Las aproximantes espańolas, entre la teoría y la práctica. Studia Romanica Posnaniensia, 35, 267-274. https://doi.org/10.14746/strop.2008.35.020
Numer
Dział
ARTICLES

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Aguilar L., Machuca M.J. (1995), « Procesos fonéticos en el español actualy su relación con fenómenos diacrónicos: debilitamiento de obstruyentes, asimilación de consonantes contiguas y procesos de monoptongación », en W. Nowikow (ed.), « Lingüística española. Aspectos sincrónico y diacrònico », Estudios Hispánicos, IV, 71-86, W rocław : W ydawnictwo Uniwesytetu Wrocławskiego.
- Albalá M.J., Marrero V. (1995), « La intensidad de los sonidos españoles », Revista de Filología Española, LXXV, 1-2, 105-132.
- Canellada M.J., Kuhlmann Madsen J. (1987), Pronunciación del español. Lengua hablada y literaria, Madrid : Editorial Castalia.
- Costa Sánchez M. (1984), « La geminación de las consonantes en el español de Cuba », Islas. Revista de la Universidad Central de las Villas, 11, 97-110.
- Fernández Planas A.M. (2005), Así se habla. Nociones fundamentales de fonética general y española. Apuntes de catalán, gallego y euskera, Barcelona : Horsi ed.
- Martínez Celdrán E. (1984), Fonética, Barcelona : Editorial Teide.
- Martínez Celdrán E. (1991), « Sobre la naturaleza fonética de los alófonos de [b,d,g] en español y sus distintas denominaciones », Verba, 18, 235-253.
- Martínez Celdrán E. (1996), El sonido en la comunicación humana. Introducción a la fonética, Barcelona : Ediciones Octaedro.
- Nowikow W. (1996 [1992]), Fonetyka hiszpańska, Warszawa : PWN.
- Nowikow W., Szałek J. (2001), Introducción a la fonología y la fonética españolas, Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Quilis, A. (1997), Principios de fonología y fonética españolas, Madrid : Arco/Libros.
- Robayna P.R. y Herrera Santana J. (2005), « Una terminología lingüística sesgada en espiral: la del plano fónico en español », Revista de Filología, 23, 265-283.
- Szałek J. (2000), « Dificultades para la adquisición de una pronunciación estándar del español por los estudiantes universitarios » en: M.-P. Malcuzynski (ed.), 25 Aniversario de la Catédra de Estudios Ibéricos, Universidad de Varsovia. Memorias del Simposio Internacional, 8-10 de octubre de 1991. Itinerarios 3/2, 105-112, Varsovia : Universidad de Varsovia.
- Toledo G.A. (2005), « Uso del Speech Analizer para la enseñanza de la ortofonía, la fonética y la fonología españolas », Revista de Filología, 23, 293-303.
- Veiga A. (1994), « Problemas de clasificación de algunos fonemas consonanticos en español: /b, d, g/ante la oposición continuo/interrupto », Etudes Hispanique, 22, 109-122.