Abstrakt
Distorted Perception and its Consequences in «Almost Blue», a Novel by Carlo Lucarelli is an article which deals with an analysis and description of the three main characters from the perspective of their sensory perception of reality. In each analysed case the main characters' experiences are distorted (damaged, misinterpreted) due to blindness, mental disease or Premenstrual Syndrome. The distorted sensory perception affects their contact with reality and their understanding of certain phenomena. Their individual human corporality changes the sense of reality.Bibliografia
Błajet P. (2005), Ciato w kulturze współczesnej: wątki socjopedagogiczne, Olsztyn : WSIiETWP.
Cacciari C. (2002), Il rapporto fra percezione e linguaggio attraverso la metafora, www.sssub.unibo.it/documenti/seminario_metafora/cacciari.doc
Cesari S. (2002), « Les jeunes cannibales », Magazine littéraire, marzo, pp. 20-24.
Corbin A. (1982), Le miasme et lajonquille, Paris : Editions Aubier Montaigne.
Diaconu M. (2004), « Zapach, tożsamość i pamięć. O konstytuowaniu podmiotu poprzez zapach », Sztuka i filozofia, 24, pp. 57-68.
Diderot D. (1952), Lettre sur les aveugles, Paris : Editions Sociales.
Foucault M. (1999), Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, Warszawa : Fundacja Aletheia.
Hyży E. (2003), Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii postmodernistycznej końca XX wieku, Kraków : Universitas.
Kristeva J. (2002), Le genie féminin. Colette, Paris : Edition Fayard.
La Porta F. (2003), La nuova narrativa. Travestimenti e stili di fin e secolo, Torino : Bollati Boringhieri.
Lucarelli C. (1997), Almost Blue, Torino : Einaudi.
Marzec J. (2002), Dyskurs, tekst i narracja. Szkice o kulturze ponowoczesnej, Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls.
Merleau-Ponty M. (2003), Fenomenologia della percezione, Milano : Bompiani.
Ong W.J. (2006), Oralità e scrittura. Le tecnologie della parola, Milano : Il Mulino Intersezioni.
Sontag S. (1979), La maladie comme métaphore, Paris : Seuil
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).