Abstrakt
They are representatives (a glorification and doubts), directives (a request, questions, an encouragement and a temptation, an invitation, an advice, a prohibition), commissives (a promise and an obligation), expressives (a thanks, a greeting) and declarations. Thanks to them reaching the goal of persuasion: coming into a contact between sender and recipient becomes possible.Bibliografia
Awdiejew A. (1987), Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzi. Rozprawa habilitacyjna,Kraków : Drukarnia UJ.
Jayez J. (1986), « Regles et conventions dans les actes de langage », in : P. Amselek (dir.), Théorie des Actes de Langage, Ethique et Droit, Paris : Presse Universitaire de France, pp. 36-51.
Leary M. (2002), Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, trad. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Seria Psychologii Społecznej, Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pisarkowa K. (1994), Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień, Kraków: IJP PAN, Prace Instytutu Języka Polskiego 89.
Soubbotnik M. (2001), La philosophie des actes de langage. La doublure mentale et I'ordinaire des langues, Coll. Sciences, modemité, philosophies, Paris : Presse Universitaire de France.
Totsching M. (2000), Elements pour une théorie pragmatique de la communication, présente dans le cadre de l 'examen de synthèse du Doctorat conjoint en communication, Université du Québec à Montréal Université de Montreal Concordia University, accesible on-line : http://www.er.uqam.ca/nobel/d364101/pragmatique.shtml.
Wojtak M. (1990), « Z problematyki opisu stylu tekstów użytkowych na podstawie analizy ogłoszeń matrymonialnych », Poradnik Językowy, cah. 2, pp.79-87.
Wojtak M. (2001), « Pragmatyczne aspekty analiz stylistycznych tekstów użytkowych », in : B. Witosz (dir.), Stylistyka a pragmatyka, Katowice : Wydawnictwo US, pp. 38-47.
Wojtczuk K. (1996), « Właściwości stylu ogłoszeń prasowych jako gatunku tekstu », Poradnik Językowy, cah. 5-6, pp. 31-40.
Zdunkiewicz D. (1993), « Akty mowy », in : J. Bartmiński (dir.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, Wrocław : Wiedza o Kulturze, pp. 259-270.
Zgółka H., Zgółka T. (2000), « Świat wartości w leksyce ogłoszeń towarzyskich i matrymonialnych », in : A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (dir.), Język a Kultura, t. 13, Językowy obraz świata i kultura, Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 327-332.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).