Abstrakt
The paper presents the objectives, the scenario and the conclusions of an exploratory action-research whose aim was to determine how the descriptive categories elaborated in the field of discourse analysis can be used to explain and to explore the genre of online discussion in public internet forums in the context of foreign language learning. I discuss first a list of descriptive categories elaborated in my research in the form of an observation grid in order to outline the genre specificity of online discussion. Then I describe the application of the observation grid in my research.
Bibliografia
Amossy, R. (2012). L’argumentation dans le discours. Paris : Armand Colin.
Charaudeau, P. (1993). Le contrat de communication dans la situation classe. In J. F. Halté (réd.), Inter-Actions (pp. 121-135). Metz : Presses Universitaires de Metz. URL : http://www.patrickcharaudeau.com/Le-contrat-de-communication-dans.html
Charaudeau, P., Mangeneau, D. (réd.) (2002). Dictionnaire d’analyse du discours. Paris : Seuil.
Colin, J.-Y., Mourlhon-Dallies, F. (2004). Du courrier des lecteurs aux forums de discussion sur l’internet : retour sur la notion de genre. Les Carnets du Cediscor, 8. URL : https://cediscor.revues.org/707
De Pietro, J.-F., Schneuwly, B. (2003). Le modèle didactique du genre : un concept de l’ingénierie didactique. Les cahiers THÉODILE, 3, 27-52.
Doury, M., Lefébure, P. (2006). ‘Intérêt Général’, ‘Intérêts Particuliers’. La Construction de l’Ethos dans un Débat public. Questions de communication, 9. URL : https://questionsdecommunication.revues.org/7922
Doury, M., Maroccia, M. (2007). Forum Internet et courrier des lecteurs : l’expression publique des opinions. Hermès, 47 (1), 41-50. URL : http://www.cairn.info/revue-hermes-la-revue-2007-1-page-41.html
Forget, M.-H. (2015). Les conduites de justification : un savoir à transposer des usages. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Littérature, 8 (1), 46-59.
Garrison, D. R. (1991). Critical thinking and adult education: a conceptual model for developing critical thinking in adult learners. International Journal of Lifelong Education, 10 (4), 287-303.
Hanna, B. E., de Nooy, J. (2003). A funny thing happened on the way to the forum: electronic discussion and foreign language learning. Language Learning & Technology, 7 (1), 71-85. URL : http://llt.msu.edu/vol7num1/hanna
Hanna, B. E., de Nooy, J. (2009). Learning Language and Culture Via Public Internet Discussion Forums. New York : Palgrave Macmillian.
Matuszak, C. (2007). L’environnement discursif des forums politiques : le cas des forum d’organisation politiques marginales. Études de communication, 30. URL : https://edc.revues.org/510.
Mourlhon-Dallies, F. (2007). Communication électronique et genres du discours. Glottopol. Revue de sociolinguistique en ligne, 10, 11-23. URL : http://glottopol.univ-rouen.fr/telecharger/numero_10/gpl10_01mourlhon.pdf
Newman, D. R., Webb, B., Cochrane, C. (1995). A content analysis to measure critical thinking in faceto-face and computer supported group learning. Interpersonal Computing and Technology, 3(2), 56-77.
Pędzisz, J. (2009). Blog jako narzędzie wspierające rozwój kompetencji dyskursywnej. Neofilolog, 33, 101-112.
Silva, M. T. (2015). What do users have to say about online news comments ? Readers’ accounts and expectations of public debate and online moderation: a case study. Participations. Journal of Audience & Reception Studies, 12 (2), 32-44. URL : http://www.participations.org
Thiault, F. (2009). Des méthodes combinées pour une analyse communicationnelle d’une liste de discussion professionnelle. Études de communication, 33. URL : http://edc.revues.org/1096
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).