Abstrakt
In this article, we deal with listening comprehension skills as we would like to define it anew in light of an oral speech analysis perspective insisting on developing the communicative expertise. In order to do so, we rely on a methodology that implies observation and analysis of oral speech and that highlights the language dynamics and the multiple enunciative point of views structuring radio programme debates.
Bibliografia
Alvarez-Prendez, E. (2004). Le paradoxe linguistique : le cas des énoncés concessifs. In J. Suso, R. Lopez Carrillo (réd.), Le français face aux défis actuels. Histoire, langue et culture, vol. I (pp. 524-525). Granada : APFUE-GILEC.
Berrendonner, A. (2002). Portrait de l’énonciateur en faux naïf. Semen [En ligne], 15. URL : http://semen.revues.org/240
Blanche-Benveniste, C. (1990). Un modèle d’analyse syntaxique ‘en grilles’ pour les productions orales. Anuario de Psicologia, 47, 11-28.
Blanche-Benveniste, C., Bilger, M., Rouget, Ch., van den Eynde, K. (1990). Le français parlé : Études grammaticales. Paris : Éditions du CNRS.
Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues : Conseil de l’Europe / Les Éditions Didier, Paris 2001. URL : http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_fr.pdf
Drouet, G. (sous presse). La contradiction en discours, analyse d’une mise en scène singulière. Paris : Classiques Garnier, collection Domaines linguistiques.
Górecka, J., Wilczyńska, W., Wojciechowska, B. (2015). Developing second language oral competence through an integrated discursive approach: The conceptual framework of the project and the pilot study results. In M. Pawlak, E. Waniek-Klimczak (réd.), Theoretical, empirical and pedagogic perspectives on teaching, learning and assessing speaking skills in a second language (pp. 29-43). Heidelberg, Berlin : Springer-Verlag.
Kerbrat-Orecchioni, C. (2005). Discours en interaction. Paris : Armand Colin.
Kerbrat-Orecchioni, C. (2012). Négocier la notion de négociation, Négociations, 1, 17, 87-99.
Maingueneau, D. (2014). Discours et analyse du discours. Paris : Armand Colin.
Richard, E., Wojciechowska, B., Le Bot, M.-C., Wilczyńska, W., Górecka, J., Bourvon, M.-F. (2014).
Les débats radiophoniques : quelles stratégies d’écoute pour le niveau avancé ? In C. Martinot, A. Pegaz Paquet (réd.), Innovations didactiques en français langue étrangère (pp. 38-50). Paris : CRL éditions.
Vion, R. (1992). La Communication verbale. Analyse des interactions. Paris : Hachette Supérieur.
Wojciechowska, B. (2015). Perception et interprétation des émotions dans le débat radiodiffusé par les étudiants avancés de philologie romane. Studia Romanica Posnaniensia, XLII/4, 155-168.
Wojciechowska, B., Górecka, J., Richard, E., Le Bot, M.-C. (2014). Les stratégies rédactionnelles face aux défis d’interprétation d’un débat radiodiffusé, Studia Romanica Posnaniensia, XLI/3, 117-132.
Wojciechowska, B., Richard, E. (2016). Négociation interactive de l’implicite dans le débat polémique radiophonique », Corela HS-20 [en ligne]. URL : http://corela.revues.org/4684. Doi : 10.4000/corela.4684
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).