Abstrakt
The paper is dedicated to the writer's fascination of complexity of the universe and hybridism. He used to call himself a centaur, because of his double disposition: novelist/poet and chemist. Levi, stretched between being Italian and Jew, writer and chemist, commentator and translator, between the «daily» and «nightly» writing, was able to transcend the common division between letters and science. He was interested in contamination, mixture, mutation, and discussed hybridity in many essays and literary scherzos to show convolutions of human condition and prolific richness of life. Levi's unusual powers of observation combine with an abundance of themes and literary forms, which proves that his works are marked by hybridism at morphological level as well.Bibliografia
Belpoliti M. (1998), Primo Levi, Milano : Bruno Mondadori.
Belpoliti M. (1997), « Animali », in : Primo Levi, Riga 13, a cura di Marco Beipoliti, Milano : Marcosy Marcos, p. 157-209.
Cohen A. (1995), Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, trad. pol. Regina Gromacka, Warszawa : W ydawnictwo Cyklady.
Dante A. (1997), Divina Commedia. Vita Nuova. Rime, Milano : Tascabili Economici Newton. Enciclopedia della letteratura (1997), Milano (Cemusco) : Garzanti.
Ginzberg L. (1997), Legendy żydowskie. Księga Rodzaju, trad. pol. J. Jarniewicz, Warszawa : Wydawnictwo Cyklady.
Graham Caims-Smith A. (1986), Sette indizi sull'origine della vita. Una detective-story scientifica, trad. it. Paola Di Cori, Napoli : Liguori.
Graves R. (1967), M ity greckie, trad. pol. Henryk Krzeczkowski, Warszawa : PIW.
Kanner Israel Z. (1997), Opowieści żydowskie, trad. pol. Natalia Krynicka, Poznań : Wydawnictwo W drodze.
Levi P., Valabrega P. (1981), « Conversazione », in : Primo Levi, Riga 13, a cura di Marco Beipoliti, Milano : Marcos y Marcos, p. 74-82.
Levi P. (1991), La chiave a stella, Torino : Einaudi.
Levi P. (1991), I sommersi e i salvati, Torino : Einaudi.
Levi P. (1994), Sistema periodico, Torino : Einaudi.
Levi P., Regge T. (1994), Dialogo, Milano : Mondadori Editore.
Levi P., Camón F. (1997), Conversazione con Primo Levi, Parma : Ugo Guanda Editore.
Levi P. (1997), Conversazioni e interviste 1963-87, a cura di Marco Beipoliti, Torino : Einaudi.
Levi P. (1997), Il fabbricante di specchi. Racconti e saggi, Torino : La Stampa.
Levi P. (1997), / racconti: Storie naturali, Vizio di form a, Lilìt e altri racconti, Torino : Einaudi.
Levi P. (1997), La ricerca delle radici, Torino : Einaudi.
Levi P. (1997), Se non ora. quando?, Torino : Einaudi.
Levi P. (1998), L ’altrui mestiere, Torino : Einaudi.
Levi P. (1998), Se questo è un uomo. La tregua, Torino : Einaudi.
Levi P. (2002), L 'asimmetria e la vita. Articoli e saggi 1955-1987, a cura di Marco Beipoliti, Torino :Einaudi.
Levi P. (2002), L ’ultimo Natale di guerra, a cura di Marco Beipoliti, Torino : Einaudi.
Levi P. (2005), Tutti i racconti, a cura di Marco Beipoliti, Torino : Einaudi.
Moliterni F. (2000), « Dell’a-topia letteraria », in : F. Molitemi, R. Ciccarelli, A. Lattanzio, Primo Levi. L ’atopia letteraria. Il pensiero narrativo. La scrittura e l ’assurdo, Napoli : Liguori Editore, p. 3-61.
Monaghan P. (1987), Le donne nei miti e nelle leggende. Dizionario delle dee e delle eroine, trad. it. Carla Sborgi, Como : Edizioni di red./ studio redazionale.
Petoia E. (2004), Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy, od antyku do współczesności, trad, pol. Aneta Pers e altri, Kraków : TAiWPN Universitas.
Tichoniuk-Wawrowicz E. (2005), « „Jestem centaurem”. Twórczość Prima Leviego », in : Wielokulturowość: postulat i praktyka, a cura di Leszek Drong e Wojciech Kalaga, Katowice : W ydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, p. 195-206.
Unterman A. (1994), Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, trad. pol. Olga Zienkiewicz, Warszawa: Książka i Wiedza.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).