Abstrakt
The purpose of this paper is to present theatre workshops as a tool for reducing the linguistic anxiety of students and supporting the development of linguistic competence, discourse competence, personal and interpersonal competence in the context of teaching and learning French as a foreign language at the Romance philology. As a first step, we look at the sources of inspiration and the approach, mission, objectives and conditions of the theatre workshop, then we go on to briefly describe how it works and, finally, we concentrate on the challenges of the Teaching act.
Bibliografia
Aslim-Yetiş V. V., Çapan, S. (2013). L’anxiété langagière chez des étudiants Turcs apprenant le français Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal Of International Social Research 24(6), 15-26. URL : http://www.cosyalarastirmalar.com
Blachowska-Szmigiel, M. (2010). Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
Blachowska-Szmigiel, M. (2013). Zadania zorientowane na ekspresję teatralną jako narzędzie wspierające rozwój kreatywności językowej studenta filologii romańskiej. Neofilolog, 40 (1), 29-41.
Boudreault, C. (2010). The Benefits of Using Drama in the ESL/EFL Classroom. The Internet TESL Journal, XVI (1). URL: http://iteslj.org
Bucheton, D., Soulé, Y. (2009). Les gestes professionnels et le jeu des postures de l’enseignant dans la classe : un multi-agenda de préoccupations enchâssées. Éducation et Didactique, 3(3), 29-48. URL : http://educationdidactique.revues.org
Cicurel, F. (2011). De l’analyse des interactions en classe de langue à l’agir professoral : une recherche entre linguistique interactionnelle, didactique et théories de l’action. Pratiques, 149/150, 41-55. URL : http://educationdidactique.revues.org
Crasnier, F. (2012). L’Approche Centrée sur la Personne en situation de handicap mental. Université d’Angers : Angers. URL : https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00828663
Coste, D. et al. (2001). Un cadre européen commun de référence pour les langues – apprendre, enseigner, évaluer. Paris : Conseil de l’Europe / Les Editions Didier.
Devonshire, C. M. (2011). L’approche centrée sur la personne et la communication interculturelle (trad. N. Stora, N. Suhner). Approche Centrée sur la Personne. Pratique et recherche, 13 (1), 23-55. doi : 10.3917/acp.013.0023
Ekiert-Oldroyd, D. (2003). Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje. Pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości. In K. J. Szmidt (réd.), Dydaktyka Twórczości (pp. 135-158). Kraków : Impuls.
Jasik-Wardalińska, E. (2015). Psychodrama jako metoda wspierająca resocjalizację i psychoterapię – prezentacja własnych doświadczeń w pracy z DDA. Psychologia net.pl. URL: http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=744
Macintyre, P. D., Gardner, R. C. (1994). The Subtle Effects Of Language Anxiety On Cognitive Processing In The Second Language. Language Learning, 44 (2), 283-305.
Moreau, A.-C. (2014). Les multiples valeurs du jeu au service de l’enseignement/apprentissage du FLE. Studia Romanica Posnaniensia, XLI/3, 85-106.
Nolte, J. (2014). The Philosophy, Theory And Methods Of J.L Moreno. The Man Who Tried To Become God. Routlegde : New York.
Rychlewska-Suska, J. (2014). MA-URI dar życia i moc kreacji. Wewnętrzna podróż ku świadomemu poczęciu i życiu w wolności. 4 Wiatry Dom Nauczania MA-URI.
Winnicott, D. W. (1975). Jeu et réalité ; l’espace potentiel. Paris : Gallimard.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).