L’atelier théâtral en philologie romane : sources d’inspiration, organisation, agir enseignant

Main Article Content

Marzena Blachowska-Szmigiel

Abstrakt

The purpose of this paper is to present theatre workshops as a tool for reducing the linguistic anxiety of students and supporting the development of linguistic competence, discourse competence, personal and interpersonal competence in the context of teaching and learning French as a foreign language at the Romance philology. As a first step, we look at the sources of inspiration and the approach, mission, objectives and conditions of the theatre workshop, then we go on to briefly describe how it works and, finally, we concentrate on the challenges of the Teaching act.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
Artykuły naukowe

Referencje

  1. Aslim-Yetiş V. V., Çapan, S. (2013). L’anxiété langagière chez des étudiants Turcs apprenant le français Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal Of International Social Research 24(6), 15-26. URL : http://www.cosyalarastirmalar.com
  2. Blachowska-Szmigiel, M. (2010). Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
  3. Blachowska-Szmigiel, M. (2013). Zadania zorientowane na ekspresję teatralną jako narzędzie wspierające rozwój kreatywności językowej studenta filologii romańskiej. Neofilolog, 40 (1), 29-41.
  4. Boudreault, C. (2010). The Benefits of Using Drama in the ESL/EFL Classroom. The Internet TESL Journal, XVI (1). URL: http://iteslj.org
  5. Bucheton, D., Soulé, Y. (2009). Les gestes professionnels et le jeu des postures de l’enseignant dans la classe : un multi-agenda de préoccupations enchâssées. Éducation et Didactique, 3(3), 29-48. URL : http://educationdidactique.revues.org
  6. Cicurel, F. (2011). De l’analyse des interactions en classe de langue à l’agir professoral : une recherche entre linguistique interactionnelle, didactique et théories de l’action. Pratiques, 149/150, 41-55. URL : http://educationdidactique.revues.org
  7. Crasnier, F. (2012). L’Approche Centrée sur la Personne en situation de handicap mental. Université d’Angers : Angers. URL : https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00828663
  8. Coste, D. et al. (2001). Un cadre européen commun de référence pour les langues – apprendre, enseigner, évaluer. Paris : Conseil de l’Europe / Les Editions Didier.
  9. Devonshire, C. M. (2011). L’approche centrée sur la personne et la communication interculturelle (trad. N. Stora, N. Suhner). Approche Centrée sur la Personne. Pratique et recherche, 13 (1), 23-55. doi : 10.3917/acp.013.0023
  10. Ekiert-Oldroyd, D. (2003). Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje. Pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości. In K. J. Szmidt (réd.), Dydaktyka Twórczości (pp. 135-158). Kraków : Impuls.
  11. Jasik-Wardalińska, E. (2015). Psychodrama jako metoda wspierająca resocjalizację i psychoterapię – prezentacja własnych doświadczeń w pracy z DDA. Psychologia net.pl. URL: http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=744
  12. Macintyre, P. D., Gardner, R. C. (1994). The Subtle Effects Of Language Anxiety On Cognitive Processing In The Second Language. Language Learning, 44 (2), 283-305.
  13. Moreau, A.-C. (2014). Les multiples valeurs du jeu au service de l’enseignement/apprentissage du FLE. Studia Romanica Posnaniensia, XLI/3, 85-106.
  14. Nolte, J. (2014). The Philosophy, Theory And Methods Of J.L Moreno. The Man Who Tried To Become God. Routlegde : New York.
  15. Rychlewska-Suska, J. (2014). MA-URI dar życia i moc kreacji. Wewnętrzna podróż ku świadomemu poczęciu i życiu w wolności. 4 Wiatry Dom Nauczania MA-URI.
  16. Winnicott, D. W. (1975). Jeu et réalité ; l’espace potentiel. Paris : Gallimard.