Abstrakt
Savitzkaya, hardly known to French public, delights contemporary readers with his style, displaying both peculiar and variegated characteristics. Although he dispenses with the matters of genre, his latest texts (Célébration d’un mariage improbable et illimité, 2002, Exquise Louise, 2003, Fou trop poli, 2005) are still thought to represent the novel. His peculiarity lies in that he contrasts a daily routine with brilliantly worked form, nevertheless well suited to depict it. His predilection for language is pervasive in his style, showing strong preference for details (still, it stands in a stark contrast to the practice of the Nouveaux Romanciers of the 20th century). Savitzkaya asserts himself with the aid of conciseness, draws to a large extent upon surprising stylistic devices, juggles with words, even if paying careful attention to their precision. Finally, he acts as a genuine poet, reviving fragrances and colors of childhood. All in all, the whole of his work is designed to bring his readers to take pleasure in living.
Bibliografia
Baetens, J., Viart, D. (1999): États du roman contemporain, Écritures contemporaines, 2, p. 3-7 (introduction).
Delas, D., Hordé, T. (1988): Entretien avec Eugène Savitzkaya, Le Français d’aujourd’hui, no 81.
Delemez, F. (1991): Un Autre (de même), Écritures, no 1.
Demoulin, L. (1999): Eugène Savitzkaya à la croisée des chemins, Écritures contemporaines, no 2, p. 41-56.
Domingues de Almeida, J. (2005): Auteurs inavoués. Belges inavouables. Fiction, autofiction et fiction de la Belgique dans l’oeuvre romanesque de C. Detrez, E. Savitzkaya et J.-Cl. Pirotte. Une triple mitoyenneté. Thèse de doctorat soutenue à l’Université de Porto. http://www. repositorio-aberto.up.pt
Febel, G. (2001): Écrire l’intensité de la vie ou le roman en excès – l’oeuvre romanesque d’Eugène Savitzkaya In H.-J. Lope, A. Neuschäfer, M. Quaghebeur (Eds), Les Lettres belges au présent, Actes de congrès des romanistes allemandes, Université d’Osnabrück, 27-29 septembre 1999 (pp. 281-298). Frankfurt/M., Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang.
Mertens, P. (1980): Entretien In P. Emond (Ed.), Lettres françaises de Belgique: Mutations (pp. 67-79), Bruxelles: Éditions Universitaires.
Miguel, A., Wouters, L. (1980): Terre d’écarts. Ecrivains français de Belgique. Bruxelles: Éditions Universitaires.
Ouellet, P. (2004): La prosopopée exaltée: la célébration de la parole chez Eugène Savitzkaya, Revue des Sciences Humaines, 273, 65-81.
Quaghebeur, M. (1980): Entretien In P. Emond (Ed.), Lettres françaises de Belgique. Mutations (pp. 81-101), Bruxelles: Éditions Universitaires.
Quaghebeur, M. (1990): Lettres belges entre absence et magie. Bruxelles: Éditions Labor.
Savitzkaya, E. (1980): Un jeune Belge In J. Sojcher (Ed.), La Belgique malgré tout (pp. 425-427), Bruxelles: Éditions de l’Université de Bruxelles.
Savitzkaya, E. (1993): Mongolie, Plaine Sale, L’Empire, Rue Obscure. Bruxelles: Éditions Labor.
Savitzkaya, E. (2002): Célébration d’un mariage improbable et illimité. Paris: Les Éditions de Minuit.
Savitzkaya, E. (2003[2011]): Exquise Louise. Paris: Les Éditions de Minuit.
Savitzkaya, E. (2005): Fou trop poli. Paris: Les Éditions de Minuit.
Savitzkaya, E. (2007): Nouba. Crisnée: Yellow Now.
Scepi, H. (2013): Usages de la folie (à propos de Fou trop poli d’Eugène Savitzkaya), à paraître in Textyles. Revue des lettres belges de langue française.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).