Abstrakt
In this publication we would like to consider the issue of discursive strategy responsible for mediatisation of the migrant crisis currently taking place in Europe, partly as a result of military actions in the Middle East. The first objective is to describe media representation of the European migrant crisis published in the French and Polish press over the last five years. The author especially emphasizes one discursive moment, year 2015, when a significant increase in the number of migrants arriving in Europe occurred. The next task will be to assess the argumentative potential that results from a particular staging of the discussed event.
Bibliografia
Amar Diaz, M. (2010). El velo de Occidente. Revista Hoja de Ruta, 32. Retrieved from http://www.hojaderuta.org/ver_articulos.php?id_texto=569&id_revista=42
Amossy, R. (2006). L’argumentation dans le discours. Paris : Armand Colin.
Amossy, R., Herschberg Pierrot, A. (1997). Stéréotypes et clichés. Langue, discours, société. Paris : Nathan.
Anscombre, J.-C. (1995). Théorie des topoï. Paris : Kimé.
Augé, M. (1992).
Bugnot, M.-A. (2012). Traduction des discours sur l’islam dans la presse de France et d’Espagne. Meta, 57(4), pp. 977-996. Retrieved from http://www.erudit.org/revue/meta/2012/v57/n4/1021228ar.html. DOI:10.7202/1021228ar
Calabrese, L. (2009). Nommer un événement ou les marges du sens dans les désignations médiatiques : l’exemple de la canicule. In I. Evrard, M. Pierrard, L. Rosier, D. van Raemdonck (éds), Le sens en marge. Représentations linguistiques et observables discursifs (pp. 15-28). Paris : L’Harmattan.
Calabrese-Steimberg, L. (2011). De Hiroshima aux Twin Towers : les désignants d’événements, une mémoire de l’actualité ? Itinéraires : littérature, textes, cultures, 2. Retrieved from https://itineraires.revues.org/157
Calabrese, L. (2013). L’événement en discours. Presse et mémoire sociale. Louvain-la-Neuve : Academia-L’Harmattan.
Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours. Bruxelles : De Boeck.
Kluszczyński, R. W. (2008). Doświadczenie – pamięć – tożsamość. Doświadczenie medialne jako fundament hybrydycznej tożsamości. In A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz (éds),
Lugrin, G. (2001). Le mélange des genres dans l’hyperstructure. Semen, 13. Retrieved from http://semen.revues.org/2654
Siblot, P. (2001). De la dénomination à la nomination. Cahiers de praxématique, 36. Retrieved from http://praxematique.revues.org/368
Sini, L. (2015). Événements, discours, médias : réflexions à partir de quelques travaux récents. Argumentation et Analyse du Discours, 14. Retrieved from http://aad.revues.org/1912. DOI: 10.4000/aad.1912
Thomson, J. B. (1995). The Media and Modernity: A Social Theory of the Media. Stanford : University Press.
Tomaszkiewicz, T. (2006). Przekład audiowizualny. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
Veniard, M. (2007). La nomination d’un événement dans la presse quotidienne nationale. Une étude sémantique et discursive : la guerre en Afghanistan et le conflit des intermittents dans « Le Monde » et « Le Figaro » (thèse de doctorat en sciences du langage). Université Sorbonne Nouvelle, Paris III.
Veniard, M. (2013). La nomination des événements dans la presse. Essai de sémantique discursive. Besançon : Presses universitaires de Franche-Comté.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).