Abstrakt
Contemporary research on remembrance yields more and more women’s concentration camp testimonies and evidence of their unique character. The names quoted in these materials include Liana Millu (1914-2005), an Italian women of Jewish descent, an Auschwitz-Birkenau and Ravensbrück prisoner. Her work proves that the experience of trauma, though unimaginable, is utterable. Millu resorts to literary fiction to outline life stories of Birkenau women, their typical problems, ways of dealing with tham, as well as the survival strategies thay employed. Liana Millu’s testimony is an unusual attempt to show how women experienced the trauma of the camp.
Bibliografia
Blanchot, M. (1969). L’entretien infini. Paris : Gallimard.
Blanchot, M. (2000). L’écriture du désastre. Paris : Gallimard.
Chiappano, A. (Ed.). (2009). Essere donne nei Lager. Firenze : Giuntina.
Coquio, C. (2015). La Littérature en suspens. Écritures de la Shoah : le témoignage et les oeuvres. Paris : L’Arachnéen.
Gordon, S.C. (2017). Formes hybrides dans la littérature italienne sur la Shoah. In Revue d’Histoire de la Shoah, n. 206, L’Italie et la Shoah. Représentations, usages politiques et mémoire, https://www.cairn.info/revue-revue-d-histoire-de-la-shoah-2017-1-p 153.htm [consulté le 15.01.2018].
Lucamante, S. (2013). La tregua non esiste per le donne : I ponti di Schwerin di Liana Millu. In R.M. Riccobono (Ed.), A Window on the Italian Female Modernist Subjectivity : From Neera to Laura Curino (pp. 119-128). Newcastle upon Tyne : Cambrige Scholars Publishing.
Mengaldo, P.V. (2007). La vendetta è il racconto. Testimonianze e riflessioni sulla Shoah. Torino : Bollati Boringhieri.
Mesnard, Ph. (2007). Le témoignage en résistance. Paris : Éditions Stock.
Mesnard, Ph. (2011). Primo Levi. Le passage d’un témoin. Paris : Fayard.
Millu, L. (1947). Il fumo di Birkenau. Milano : Casa Editrice La Prora (réedition de 1986, Firenze : Giuntina ; pour l’édition française : La fumée de Birkenau (1993), Paris : Les Éditions du Cerf).
Millu, L. (1978). I ponti di Schwerin. Genova : ECIG.
Millu, L. (1999). Dopo il fumo. « Sono il n. A 5384 di Auschwitz Birkenau ». Brescia : Morcelliana.
Millu, L. (2006). Tagebuch. Il diario del ritorno dal Lager. Firenze : Giuntina.
Pierron, J.-Ph. (2006). Le Passage de témoin. Une philosophie du témoignage. Paris : Éditions du Cerf.
Semprun, J. (1994). L’écriture ou la vie. Paris : Gallimard.
Sessi, F. (1999). Auschwitz 1940-1945. Milano : Rizzoli (pour l’édition française : Auschwitz 1940-1945 (2014), Paris : Éditions Kimé).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).